Príbeh vraha
Spisovateľ Patrick Süskind vytvoril v knihe Parfum jednu z najzvláštnejších postáv vraha v literatúre. Jean-Baptiste Grenouille nemá vlastnú vôňu, a to ho privedie k osobnej kríze a posadnutosti zabíjaním. Bez morálky, s minimálnou schopnosťou komunikovať putuje Grenouille osvietenským Francúzskom ako výbuch iracionality zanechávajúci za sebou spúšť.
Parfum je predovšetkým mimoriadne originálny. Celú knihu Süskind založil na vnímaní čuchom, o vôňach píše tak sugestívne, že sa často môžeme pristihnúť pri predstave, ako asi voňal každodenný svet v 18. storočí, kedy sa román odohráva. Rozhodne pritom nejde iba o vône, viac alebo menej príjemné. Zápach, smrad od zvierat aj ľudí, hniloba a rozklad, to všetko tvorilo prirodzenú súčasť žitého sveta. Slovenské vydanie navyše dokazuje, že aj kniha ako predmet dokáže byť originálna: pri čítaní môžeme cítiť jemnú vôňu a obálka pripomína vyschnutú kožu.
V popisoch rivality medzi parfumérmi v Paríži Süskind zachytil premeny čias. Na konci 18. storočia sa už začala výraznejšie prejavovať snaha po rýchlosti v preprave, svoje miesto zaujali nové objavy a spochybňovanie existujúceho poriadku. Starší obyvatelia novému svetu prestávali rozumieť rovnako ako výrobca parfumov Baldini. Šesťdesiatročný Baldini už nedokázal obstáť v tvrdej konkurencii, všetko sa ale radikálne zmenilo po príchode Grenouilla do jeho obchodu.
„Iba čo sa vôní nemohol nabažiť. Pri svojich poľovačkách sa jednoducho chcel zmocňovať výlučne všetkých vôní, aké tento svet ponúka, a jedinou jeho podmienkou bolo získať nové vône.“
Grenouilla u Baldiniho absolvuje učňovské obdobie, nasleduje bohatstvo a sláva, ktorú síce Baldinimu privodí, nikto však nevie, že skutočným pôvodcom parfumov je Grenouille. On sám vlastnú identitu zakladá na vôňach, sám však žiadnu nemá. Jeho telo nemá vôňu alebo zápach. Zároveň sa stáva posadnutý predstavou ideálnej vône stelesnenej nádherným dievčaťom. Vražedné šialenstvo si nájde cestu z temnoty Grenouillovej duše do svetla sveta a privolá nezvyčajné udalosti všade, kam príde.
„Tento parfum nebol z rodu doteraz známych parfumov. To nebola vôňa, ktorou sa dalo príjemne navoňať, to nebola iba voňavka, to nebol iba toaletný predmet. To bolo niečo podstatne nové, schopné zrodiť zo seba celý svet, čarovný svet hojnosti a pri ňom každý zaraz zabudne na všetok hnus vôkol seba a cíti sa tak bohato, tak blažene, tak slobodne, tak dobre... „
Süskind majstrovsky využíva jazyk. Jeho opisy vôní a ich jemných nuáns sú také detailné, až sme zaskočení ich senzibilitou. Parfum je tiež originálny v ohromnom využívaní slovnej zásoby, predovšetkým prídavných a podstatných mien súvisiacich s čuchom, vôňami a zápachmi a všetkým, čo ich spôsobuje, spolu s vlastnosťami, ktoré tieto veci charakterizujú. Kniha sa postupne stala širším kultúrnym fenoménom. Inšpirovala viacerých hudobných interpretov: Kurt Cobain ju uvádzal ako svoju obľúbenú, k názvom skladieb a dokonca celého albumu podnietila aj skupiny Rammstein a Marilyn Manson. V roku 2006 vznikol podľa knihy film v réžii Toma Tykwera.
Patrick Süskind: Parfum. Príbeh vraha
Preklad: Viera Juríčková
Slovart 2015
328 strán