Tisíc a jedna noc redefinovaná pre dvadsiate prvé storočie.
Salman Rushdie je bezosporu jedným z najikonickejších autorov súčasnosti. Prakticky všetky jeho diela zožali zaslúžený celosvetový úspech. Mnohé z nich vyvolali, a stále vyvolávajú, celý rad kontroverzií a búrlivých vášní, častokrát prerastuvších až do násilných nepokojov a ďalších, všeobecne známych udalostí. Jeho romány však vždy ponúkajú to najšpičkovejšie umenie. Každá novinka je preto vyhliadaná s veľkou zvedavosťou a najvyššími očakávaniami. Presne tak je to aj v prípade posledného románu Dva roky, osem mesiacov a dvadsaťosem nocí, nedávno vydaného v Slovarte v tradične perfektnom preklade Otakara Kořínka.
Ocitáme sa v súčasnom New Yorku. Ultramoderná multikultúrna megalopola je zmietaná prírodnou katastrofou v podobe silnej trojdňovej búrky. Počas nej príde k pretrhnutiu hrádze medzi realitou a nadprirodzenom. Do ľudského sveta „tu dolu“ vtrhnú entity zo sveta „tam hore.“ Reálne existovanie začnú ovládať nevyspytateľní džinovia a vrtošivé džiny. Ožijú duchovia mŕtvych. Dávno zabudnuté desivé božstvá a temní démoni opantajú modernú každodennosť.
Božskému panteónu dominuje mocná princezná džinov Dunja, v starých časoch pozemského človeka milujúca a početné potomstvo s ním splodiaca. V dusnej súčasnosti nachádza svoje patrične znásobené príbuzenstvo a vedie ho do boja proti silám zla prichádzajúceho „odtiaľ“. Nastáva obdobie chaosu - bizarnej zrážky mágie, čarov a kúziel s moderným pretechnizovaným svetom, trvajúce dva roky, osem mesiacov a dvadsaťosem nocí, čo je "po starom" tisíc a jedna noc.
Salman Rushdie nezostáva absolútne nič dlžen svojej povesti brilantného fabulátora a geniálneho štylistu. Doslova lusknutím prstov na počkanie stiera bariéru medzi skutočnosťou a sureálnom tak, že po pár riadkoch nejde oddeliť jedno od druhého. Vnímavému a trpezlivému čitateľovi tak v pravde zostáva jediné – plne sa oddať opojnému, a tentoraz vyložene chytľavému, textovému čarovaniu, ktoré nepoučiteľnému ľudskému plemenu nastavuje pokrivené sarkastické zrkadlo.
Rushdie má z čoho čerpať. Jeho kultúrny rozhľad je vskutku nedozierny, takže mu nerobí žiaden problém krížiť tradičné s moderným, západné s východným, staré mýty s históriou, filozofiou, politikou a podobne. Výsledkom je obsahová náplň, ktorej výpovedná hodnota je priam extrémne intenzívna. Rozhodne sa tu však neskĺzava k žiadnej samoúčelnej nude. Rushdie svoje exhibicionistické chúťky znovu nalial do podmanivého rozprávkového príbehu, ktorý jednoducho baví a nie je v ňom núdza o rôzne zvraty, napätie a humor. Oproti minulosti je to viac priamočiare, dynamickejšie, svižnejšie a svojsky nadýchané, takže celý ten spletenec zvláštnych nápadov a bláznivo navrstvených ideí lezie do hlavy ľahšie, než kedykoľvek predtým. Rushdie ironizuje, zapriada hlboké filozofujúce monológy, prehodnocuje staré a nachádza paralely s novým i uštipačne provokuje. S chuťou búra zabehané konvencie a stereotypné vnímanie sveta. Pripomína storočného vševeda, v ktorom ani rokmi nadobudnutá múdrosť nedokázala zabiť bezstarostnú chlapčenskú hravosť..
Rushdiemu sa podarilo vyskladať zaujímavý a neopozeraný kaleidoskop zložený z prakticky nekonečného množstva myšlienkových interpretácií. Ponúka mnohovýznamový, groteskný magicko reálny pohľad na človeka a jeho údel v podobe večného boja s vlastnými džinmi, besmi a démonmi. Odveký zápas dobra a zla so sebou samým o seba samého.
Vynikajúca postmoderná mixtúra reality a fikcie vyzývajúca k opakovanej plavbe uhrančivým vesmírom Salmana Rushdieho.
Salman Rushdie: Dva roky, osem mesiacov a dvadsaťosem nocí
Vydal: Slovart 2016 (edícia MM)
Preklad: Otakar Kořínek
304 strán