Michael Ondaatje: Warlight
Po takmer siedmich rokoch sa opäť ozval kanadský autor Michael Ondaatje svojím už v poradí ôsmym románom Warlight (Svetlo vojny). Kniha sa dostala i do širšieho výberu minuloročnej ManBookerovej ceny. Román je podobne, ako i predchádzajúce Ondaatjeho diela ako napríklad Anglický pacient, Stôl v kúte či Divisadero, silne autobiografický, no v nijakom prípade nie je memoárom.
Tento autor nie je neznámy nášmu čiateľovi, spomenuté romány vyšli v českom i slovenskom preklade. V svojom poslednom prozaickom diele Warlight (Ondaatje je totiž i básnikom), sa autor nechal silne inšpirovať osobnými zážitkami z obdobia svojho dospievania a mladíckych rokov. No hlavneje to spomienka na enigmatickú postavu autorovej matky, ktorá pravdepodobne pracovala pre britskú spravodajskú službu. Warlight je teda i špionážnym románom.
Rozprávanie, ktoré je rozdelené na dve časti, sa začína v roku 1945 v povojnovom, rozbombardovanom Londýne a Nathaniel Williams, tínedžerský rozprávač, pravdepodobne nie je nikto iný ako sám autor Michael Ondaatje. Chlapec chodí do súkromnej školy, niekedy internátne, inokedy denne. Jedného dňa sa Nathaniel a jeho o niečo staršia sestra Rachel dozvedia, že ich matka musí odísť do Singapuru, kde žije a pracuje ich otec. Prípravy na odchod sa robia veľmi ostentatívne, a až neskôr náš rozprávač pochopí, že nič nie je tak, ako by sa mohlo zdať. Deti ostanú v starostlivosti muža, ktorý sa volá Moth (moľa). Ten predstaví súrodencom celú radu zvláštnych postavičiek londýnskeho podsvetia, ľavicových intelektuálov, malých zlodejíčkov a podvodníkov, ku ktorým patrí i Darter (Pelikán). Ten sa zaoberá pašovaním chrtov do Anglicka na nelegálne organizované psie preteky. Charakteristiky psov patria medzi štylisticky najlepšie zvládnuté časti románu. Všetko sa koná ako krycí manéver na prevážania výbušnín z kráľovskej dynamitky Waltham Abbey po rieke Temži do Londýna. Spočiatku Nathaniel pracuje v tančiarni ako umývač riadu a neskôr ho Darter priučí pašovačkám po Temži.
Michael Ondaatje
Časom sa začnú stávať pozoruhodné veci a Nathaniel zistí, že jeho sestru i jeho ktosi sleduje. Táto časť románu je nesmierne pestrá so všetkými postavičkami akoby vystrihnutými z Dickensovho románu. O nič menej zaujímavo a verne je opísaný povojnový Londýn, mesto v rozvalinách, opustené byty, vychudnuté bledé postavy potulujúce sa nočnými uličkami, nedostatok potravín a každodenných potrieb, londýnske tančiarne, brieždenie, plynové lampy v hmle - toto všetko je lyrizujúcim doplnkom v Ondaatjeho umeleckom štýle. Mnohé necháva autor utajené na dlhú dobu, mnohé iné tajomstvá sa však nikdy neodkryjú. Michael Ondaatje v svojej románovej tvorbe vždy hľadá chýbajúce čiastky svojho životného puzzle. Niečo sa mu podarí pospájať, ale niektoré miesta ostávajú navždy prázdne.
V druhej časti, ktorá sa už odohráva v 50-tych rokoch 20. storočia, teda sotva pätnásť rokov po druhej svetovej vojne, Nathaniel pracuje na ministerstve zahraničných vecí ako spravodajský dôstojník. Je poverený revíziou a triedením prísne tajných dokumentov z čias druhej svetovej vojny, ktoré sa konfiškovali pri potláčaní porazenej nemeckej armády z obsadených európskych území, najmä Talianska a bývalej Juhoslávie. Dozvedáme sa tiež, že Nathaniel študoval nejaký čas na americkej univerzite a len sporadicky sa stretáva so svojou sestrou, teraz už divadelnou herečkou. Postupne sa na stránkach začína objavovať postava dlho absentujúcej Nathanielovej matky - Rose. Táto druhá románová časť sa postupne stáva Rosiným rozprávaním o jej činnosti ako vojenskej rozviedčičke, rádiooperátorke, ktorá pravidelne vysielala pod krycím menom Viola. Zúčastňovala sa na akciách, ktoré sa neskôr ukázali problematické. To všetko sa Nathaniel dozvedá z tajných archívnych dokumentov a uvedomuje si, že pohľad z bepečného teplého úradníckeho miesta na záverečné osloboditeľské, partizánske či fašistické akcie nie sú nikdy morálne jednoznačné a proti každej z nich vystupuje vždy nejaký protichodný dôkaz. Ako v mnohých Ondaatjeho knihách, i v tejto, vojna zanecháva na každom nezmazateľné stopy.
Román Warlight je plný alúzii na literatúru, hudbu a divadlo, je to príbeh o nebezpečenstve i objavovaní, no hlavne o tom, že pre špiónov neexistuje niečo také ako dobrovoľný, definitívny odchod zo scény.
Na záver ostáva len otázka, ako to už u Ondaatjeho býva, koho príbeh to vlastne je? Ondaatje ako vždy príde na scénu, rozhodí postavy, ktoré vytiahne zo svojich tajných skrýš, nechá ich zahrať, a potom často bez vysvetlenia spolu s nimi zase odchádza za kulisu života.
Dielo Michaela Ondaatjeho buď máte radi, alebo nie. Patrím medzi tých prvých.
Danica Hollá