Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

Perove fajčiarske minirecenzie

Pár viet o knihách, ktoré ma zaujali: Anděl Esmeralda, To je život!, Stolek s citróny, Klingsor, A boh riekol: Musíme sa pozhovárať!

Don DeLillo – Anděl Esmeralda

(Argo, 2015)

De Lillove poviedky ma zaujali z viacerých dôvodov. V prvom rade na mňa zapôsobil rafinovaný a do najmenších detailov premyslený spôsob rozprávania príbehov. V druhom rade samotný jazyk a dokonalý rytmus viet. V treťom rade ma očarila snová a melancholická atmosféra jednotlivých príbehov, ktorých protagonisti sa snažia zorientovať vo svete, ktorý je pre nich nereálny, nepochopiteľný a absurdný. Úžasné poviedky s otvorenými koncami.

Dan Rhodes – To je život!

(Leda, 2015)

Dan Rhodes vo svojej knihe rozhodne neponúka žiadne závažné životné ponaučenia, a ani odpoveď na otázku, aký je zmysel života. Paroduje súčasný moderný svet a jeho niektoré „choré prejavy“. To je život! je bláznivá komédia plná neuveriteľných a nepredvídateľných situácií, ktorá nielen pobaví, ale aj prinúti zamyslieť sa nad tým, aké náhodné, zamotané a nečakané stretnutia nám život servíruje. Dan Rhodes píše vtipne, ľahko a s nadhľadom. Radosť čítať.

Julian Barnes – Stolek s citróny

(Plus, 2015)

Hlavnou témou Barnesových poviedok je v tejto knihe staroba a smrť. Pre Číňanov je citrón symbolom smrti, zrejme preto ten názov. Barnes majstrovsky zoradil 11 poviedok tak, aby plynuli ako ľudský život. Každá z postáv vníma starobu inak, každá postava sa s ňou vyrovnáva po svojom. Barnes prostredníctvom poviedok ponúka rozličné možné spôsoby čakania na smrť.

Torgny Lindgren – Klingsor

(Host, 2015)

Táto kniha má podtitul „O malíři, který neudělal díru do světa“. Napokon ani nemohol, lebo neexistoval. Áno, táto kniha je o fiktívnom maliarovi. Maliarovi, ktorý sa počas umeleckej dráhy pokúšal na svojich zátišiach dokázať, že hmota je živá a smrť je podvod. Kniha je prešpikovaná hlbokými úvahami o zmysle života, umenia a náboženstva, ktorým však nechýba patričná dávka humoru a irónie, čo v konečnom dôsledku vyvoláva dojem, že autorovi išlo najmä o to, aby smrteľne vážne témy uchopil nevážnym spôsobom.

Hans Rath – A boh riekol: Musíme sa pozhovárať!

(Anch-books, 2015)

Hlavnými postavami sú psychoterapeut, ktorý si nevie poradiť so svojím životom, a cirkusový klaun, ktorý sa považuje za Boha a potrebuje psychoterapeuta. Vtipne napísané pojednanie o viere, pochybnostiach a všelijakých ľudských slabostiach. Kniha mapuje, o čom všetkom ľudia premýšľajú, keď premýšľajú o Bohu, a ponúka pohľad na to, ako by sa samotný Boh asi mohol cítiť pri pohľade na správanie dnešného ľudstva.