Ako sa stretnúť s ľudskou nepatrnosťou
Cestovanie je ambícia, vášeň i ilúzia. Už stredovekí turisti poznali cestovateľský pocit medzi nadšením a vyčerpaním.
Za vykúpením, šťastím a bohatstvom
Anglický znalec stredoveku Anthony Bale sa túla svetom prostredníctvom správ a cestopisov stredovekých ľudí. Preskúmal a v knihe príťažlivým spôsobom pretlmočil stredoveké rukopisy uložené dnes v knižniciach od Oxfordu až po Istanbul. Výsledkom je fascinujúci obraz stredovekého cestovania, ktoré už v základných rysoch predznamenávalo obrysy súčasného turistického priemyslu.
Symbolickým obrazom cestovateľských ambícií a súčasne zavŕšením vtedajšieho poznania sveta je glóbus cestovateľa a moreplavca Martina Behaima. Dnes ho možno vidieť v Nemeckom národnom múzeu v Norimbergu. Je zložito vyzdobený všetkými možnými farbami. Zobrazuje vtedy známe krajiny, rieky, národy a miestne názvy. Nešlo iba o skulptúru Zeme, ale aj o encyklopédiu znalostí o svete. Na glóbuse už krásne vidieť tvar Európy, okrem nej vidno už iba Afriku a Áziu. Na póloch nič nie je.
Keď glóbusom točili bohatí norimberskí mešťania, možno spomínali na svoje vlastné cesty. Vznikol vo chvíli zlomu, keď stredovek začal prechádzať do obdobia ranej modernity, „v predvečer“ európskeho osídľovania Ameriky.
Stredovekí turisti a pútnici sa vyberali na cesty plné nepredvídateľných trampôt motivovaní šťastím, vykúpením aj bohatstvom. Túžili po odpustení hriechov aj dobrých obchodoch, poznaní a nesmrteľnosti vyslúženej sprostredkovaním tohto poznania iným ľuďom. Na cesty sa vyberali mnísi, obchodníci, dobrodruhovia, špekulanti aj intelektuáli pripravení konfrontovať sa s neznámymi končinami, ich tradíciami, ľuďmi, náboženstvami a životnými štýlmi.
Prazáklady dnešného turizmu
Na základe prerozprávaných cestopisov sa čitateľ tohto krásneho dobového bedekru dostane do tradičných pútnických miest Európy, do Ríma, Santiaga, Kolína, Ulmu či Aachenu.
Ambicióznejších pútnikov a objaviteľov nadchýnala predstava cesty do Jeruzalema, preto nechýbajú dostupné opisy jadranských i stredomorských prístavov či obrazy z vtedajšieho Konštantínopolu. Všetky tieto známe mestá hýrili farbami, tovarmi z celého sveta aj ľuďmi rozličných etník a náboženstiev. Ponúkali návštevu slávnych chrámov, ale aj ulice plné chudoby, prostitútok a nebezpečných bitkárov.
Súčasného čitateľa zaskočí podobnosť s tým, čo dnes pozná. Existovali cestovné agentúry, platení sprievodcovia, pasy a certifikáty, clá a mýta, suveníry, ubytovne aj hostince rozličnej kategórie. Záujemcovia o cestu mohli získať kurzový lístok, aby sa nedali ošmeknúť, pretože 9 anglických šilingov malo hodnotu 2 rímskych dukátov... Ešte zaujímavejšie sú zápisky z ciest do Etiópie, Indie, Činy a ríše mongolského vládcu.
Kým pre bežného znalca histórie je synonymom stredovekého cestovateľa Marco Polo, autor tu objavil množstvo ďalších, ešte zaujímavejších a literárne dôslednejších cestovateľov – burgundských a anglických kupcov, talianskych, poľských i českých mníchov, benátskych diplomatov, francúzskych šľachticov a vojakov.
Bez ohľadu na ich ciele sa cestovatelia a pútnici vracali domov zmenení. S novým životným pocitom, múdri iným spôsobom. „Cesta nás nutí, abychom uvažovali o významu našich životů a abychom se uprostřed různorodosti a nepoznatelnosti této planety setkali se svou lidskou nepatrností.“
Anthony Bale: Středověký turista
Preklad: Marek Sečkař
Host, 2025