Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

​Poslední léto ve městě

Gianfranco Calligarich, televízny scenárista a talentovaný spisovateľ, napísal svoj debutový román Poslední léto ve městě (Argo, 2020) v roku 1973. Vzdáva tu hold mestu Rím zábavou, počas ktorej hľadal príležitostnú samotu, a nevyhnutne sa potrebuje zaľúbiť. Mesto ho prijalo, dokázal sa v ňom znova a znova strácať, až si ho našla seriózna práca a on sa za svojou spletitou cestou otáča práve prostredníctvom tohto románu, ktorý otvára ako živoriaci novinár. Medzi čitateľmi si svoje miesto hľadal prostredníctvom antikvariátov a legiend, keďže román bol na dlhé roky vypredaný.

Ocitnúť sa v talianskych uličkách počas ktoréhokoľvek letného mesiaca je veľmi špecifický zážitok. Ak sa vám podarí zapadnúť do bočných ulíc a nepútate na seba pozornosť vyjaveným výrazom, fotoaparátom alebo cudzím jazykom, medzi domácich ľahko zapadnete. Budú robiť okolo vás malé kroky, nahlas sa rozprávať, riešiť každodenné problémy, otvárať okná a vy sa budete rozplývať nad vôňou, ktorá sála z ich bytov, a temperamentom, aký na vás bleskurýchle prenesú, až sa vám chce medzi nimi zostať a dívať sa na nich.

„… ‚To chce mít sluch‘, zpívalo se v jedné staré písničce Enza Jannacciho, a týkalo se to umění života. A já si skutečně myslím, že moje psaní je spíš ‒ nebo rozhodně také ‒ k poslechu. Moje psaní zkrátka instinktivně hledá čtenářovo spiklenectví, aby v něj v zásadě udělalo spoluautora textu.“ (str. 169)

Takýmto spôsobom sa o svojom románe vyjadruje autor Gianfranco Calligarich a má úplnú pravdu. Rovnakú muzikálnosť slov som naposledy vnímal v románe Věnováno Ráchel od Martina Amisa (Albion, 2008). Jeho tvorba mala dva výrazné tiene, jedným bol ten kreatívny, ktorý vystupuje v rôznych podobách v románe, a ide o Johna Milltona a jeho Stratený raj (Modrý Peter, 2020). Druhým veľkým tieňom je Amisov otec, veľký spisovateľ Kingsley Amis. Ani do jedného z tieňov sa však Amis nepotreboval obliecť. Prijal svoju problematickú podstatu a celé dielo je vzdorovité. Bojuje proti konformite krásy a záhadnosti.

Poslední léto ve městě je na podobnej literárnej misii. Je súčasťou krásy, mestskej i tej múzickej, je jej svedkom aj objaviteľom, no dokáže si uvedomiť jej manipulatívne rozmery.

„… krásní lidé jsou vždycky nevyzpytatelní. Vědí, že ať udělají cokoli, bude jim odpuštěno,“ řekla a sebrala ze země další sukni. „Jo,“ povzdychla si, „je to lepší než být bohatý, protože krása, milánku, není nikdy cítit snažením a dobýváním, ale přichází přímo od Boha a to stačí, aby se z ní stala jediná opravdová lidská aristokracie, nemyslíš? (str. 55)

Obaja, Calligarich aj Amis, totiž dokážu napriek svojej neprehliadnuteľnej energii vkusne narábať so spisovateľským štýlom, držia intuitívnu rovnováhu medzi biografiou a beletriou, a tak vieme ľahko určiť, čo spisovateľ povedal naozaj, čo si myslel alebo čo povedať len túžil.

Tuláctvo v Ríme je naraz intervenované nutkaním nájsť si prácu. Sociálny rozmer Calligarich podmieňuje zábavou a večierkami, z ktorých túžil odísť do ústrania, ďalej od hudby. Speje k tomu celý čas, uniká do kníh, ktoré si pri každej príležitosti obsesívne číta a utieka sa k nim. Nemám však pocit, že práve knihy by boli jediným zdrojom rozumu, aký mu dáva zmysel. Skôr má byť kniha signálom osamotenia zrejúceho k stálosti. Aj Gianfranco Calligarich prestal protestovať, boxovať, utekať, túlať sa a časom pristúpil na organizovaný život. Tieto možnosti mu pritom dokázalo ponúknuť jedno jediné mesto.

Rím v románe Poslední léto ve městě je metropolou na všetky sezóny starnutia.


Gianfranco Calligarich: Poslední léto ve městě

Argo, 2020

Preklad: Alice Flemrová


Recenznú knihu poskytlo kníhkupectvo Kosmas.

Zobraziť diskusiu (0)

Poslední léto ve městě

Poslední léto ve městě

Calligarich Gianfra

Třicátník Leo tráví celé dny tím, že se nazdařbůh poflakuje po římských ulicích a náměstích, vysedává po kavárnách s náhodnými známými a marně čeká na svou příležitost… Nemá žádnou stálou práci ani přátele, jedinou jistotu mu v neukotveném životě dává pronajatý byt a ojeté auto. Z existenciální letargie ho vytrhne temperamentní Arianna, ale i ta zakrátko zase zmizí.

Kúpiť za 10,53 €

Věnováno Ráchel

Věnováno Ráchel

Amis Martin

\Tak hele. Jsi fajn, ale snadno ochočitelná a prázdná, umíš se jen uculovat a tvoje osobnost není ničím vícnež jen shlukem dívčích přetvářek, okouzlujících, ale bezvýznamných, bez podstaty.

Kúpiť za 13,68 €

Podobný obsah

Keď sa vraždí kvôli štýlu

Recenzie

Keď sa vraždí kvôli štýlu

Pravidelne sa utiekať k nielen kvantitatívne bohatej tvorbe vynikajúceho tureckého spisovateľa a nobelistu Orhana Pamuka, je ako vrátiť sa domov z dlhej cesty. Po nekonečnej púti zo seba zmyjete prach zeme, myseľ si osviežite sladkým čajom či voňavou kávou čiernou ako noc. Keď sa v duši usadí dôverne známy nehybný pokoj, svet sa zaraz krúti správnym smerom a vy už viete, že grandiózne divadlo sa môže začať. Presne také pestro kvitne i na stránkach monumentálnej historickej fresky s názvom Jmenuji se Červená, ku ktorej to neveľmi podstatnú recenzentovu maličkosť pritiahlo už po štvrtýkrát. Nemalú zásluhu na tejto skutočnosti má i mimoriadne kvalitne spracované vydanie z Arga, kde sa bravúrneho prekladu, informačne obsažných vysvetliviek i fundovaného doslovu výborne zhostil Petr Kučera.

Ako spraviť malý život veľkým

Recenzie

Ako spraviť malý život veľkým

Slávny román Kazua Ishigura si svoju povesť zaslúži. Vyťažiť z nudného sveta majordóma na jednom z anglických panstiev takéto skvelé rozprávanie dokáže naozaj iba majster dobrého písania.

Fenomén Coelho

Recenzie

Fenomén Coelho

Je Paulo Coelho filozofický génius alebo len továreň na motivačné citáty a všeobecné pravdy?