Poznáte najkrajšie knihy Slovenska?
Ocenenie v dvoch kategóriách si odniesla nenápadná, biela kniha Itala Calvina Neviditeľné mestá, porota ocenila aj vydavateľstvo Artforum aj grafika Pala Bálika. Medzi najkrajšie knihy patrí aj kniha Útek Mareka Vadasa s ilustráciami Daniely Olejníkovej, Traja kamoši a fakticky fantastický poklad Babče B. Kardošovej s ilustráciami Kataríny Slaninkovej, Chlapec s očami ako hviezdy, ktorú napísal Pero le Kvet a ilustrovala Martina Matlovičová, monografia Daniela Fischera aj študentské práce Antónie Antalovej a Adama Špiláka.
Literárnych ocenení máme na Slovensku toľko, že by každý žijúci autor mohol dostať jedno, od prestížnej Anasoft litery po Cenu cien, ktorá by už svojím pomenovaním prestížnou byť chcela, no zatiaľ sa tak nestalo. BIBIANA, medzinárodný dom umenia pre deti s ďalšími partnermi každý rok vyberá kolekciu kníh, pri ktorých dvadsaťčlenná porota zložená z grafických dizajnérov, výtvarníkov, polygrafov, zástupcov Ministerstva kultúry a Bibiany nehodnotí obsah kníh, ale ich dizajn a polygrafické spracovanie a udeľuje niekoľko špeciálnych cien. Do súťaže môže svoju knihu prihlásiť ktokoľvek a tak sa v prvom kole stretnú knihy z renomovaných vydavateľstiev, učebnice, študentské knihy aj knihy, ktoré si vydávajú napríklad obce. Tento rok porota hodnotila 134 prihlásených kníh a študentských prác.
Mohli by sme tento výber považovať za reprezentatívny a voči oceneným knihám naozaj niet žiadnych námietok, no je škoda, že sa pred porotu nedostanú všetky relevantné publikácie ale len tie prihlásené a že medzi porotcov nie sú prizývaní zahraniční dizajnéri. Pri dvadsaťčlennej porote je jeden zahraničný hosť naozaj málo.Súťaž, pri ktorej jazyková bariéra nehrá úlohu ako je to pri literárnych súťažiach, tak nemá veľkú šancu získať rešpekt medzi samotnými dizajnérmi - ktorí si po tieto ceny často ani nepreberú - a posunúť slovenský knižný dizajn a ilustráciu do medzinárodného kontextu.
"Veľká škoda, že v súťaži, respektíve medzi ocenenými knihami, nenájdete niektoré ďalšie zaujímavé publikácie, ktoré autori neprihlásili jednoducho preto, že súťaž bojkotujú. Dôvod? Dlhodobo prevláda v nemalej časti vydavateľov a tvorcov kníh názor, že sa členovia komisie rozhodujú aj na základe iných, ako čisto ‚objektívnych‘ kritérií. Takto súťaž stráca na svojej hodnote a relevancii. Je to veľká škoda a je smutné, že tento stav kompetentným nevadí, " komentuje jeden z porotcov, Marek Kianička. "Porotcovia z iného než slovenského kontextu si prirodzene dokážu udržať odstup od lokálnych vzťahov. Hodnotia len konkrétnu knihu, bez toho, aby brali na zreteľ, kto je jej autorom. O to v prvom rade v tejto súťaži ide, hodnotí sa kniha ako objekt, jej výtvarné a polygrafické spracovanie. Chápem, že otázka zahraničných porotcov môže naraziť na administratívne problémy. Ak by však bol záujem súťaž pozdvihnúť, tak by sa takýto problém dal určite vyriešiť. Myslím, že by súťaži prospela aj generačná výmena v radoch porotcov. Tým však nechcem povedať, že je to len o mechanickej výmene generácií."
Za zmienku stojí aj fakt, že v kategórii učebníc nebola udelená žiadna cena, pretože svojou kvalitou žiadna učebnica porotu neuspokojila a tento trend je dlhodobý – grafická úroveň učebníc je hlboko pod úrovňou ostatných kníh určených deťom. Takže deti, ktoré neuvidia dobrú knihu doma - a takých domácností je podľa poslednému prieskumu Vydavateľov a kníhkupcov Slovenska okolo 10 % - neuvidia ju ani v škole.
V každom prípade ceny sú rozdané a môžu vám byť pomocou pri výbere z tisícok kníh, ktoré každoročne na Slovensku vychádzajú. Dve ocenenia si odniesla nenápadná, biela kniha Itala Calvina Neviditeľné mestá, ktorá vyšla v preklade Stanislav Valla, s ilustráciami Daniely Olejníkovej a v rafinovanej grafickej úprave Pala Bálika. Kniha, ktorá svojou jednoduchou obálkou na prvý pohľad veľmi nezaujme, skôr zneistí. Pri bližšom pohľade však zistíte, že je na nej špeciálne asi všetko - od skrytých ilustrácií, cez väzbu, ktorá umožnila, aby kniha nebola v čele rozrezaná, ale len perforovaná a množstvo použitých fontov a po tlač priamymi farbami, ktorá je síce efektná, no výsledok je nie vždy predvídateľný. Pri tejto knihe však vďaka šikovným tlačiarom tlač vyšla presne tak, ako si to grafik, ilustrátorka aj vydavateľ priali. Cenu Ministerstva kultúry SR za celkovú výtvarnú a technickú kvalitu knihy tak získalo vydavateľstvo Artforum, a.s., Bratislava, Cenu MK SR autorovi za vynikajúcu grafickú úpravu Palo Bálik.
Daniela Olejníková tiež získala Cenu Ministerstva kultúry SR za vynikajúce ilustrácie za knihu Mareka Vadasa Útek – za veľkorysú plnofarebnú detskú knihu o ceste malého utečenca. Rovnaké ocenenie získala aj ilustrátorka Katarína Slaninková za knihu Babče B. Kardošovej: Traja kamoši a fakticky fantastický poklad. Kým Olejníková využíva počítačovú grafiku, Katarína Slaninková kresbu ceruzkou.
Nie vždy je možné vyhovieť grafikom a nie vždy je možné vytlačiť všetko na akýkoľvek materiál a aj najlepšie vymyslená, napísanú a ilustrovaná kniha sa dá pokaziť nekvalitnou tlačou alebo zlou kombináciou materiálov. Jednu z cien preto udeľuje porota aj za polygrafiu. Cenu zväzu polygrafie na Slovensku za mimoriadne polygrafické spracovanie získala už po niekoľký krát tlačiareň TBB, a.s., Banská Bystrica za knihu Jany Geržovej – Juraj Mojžiš a kol.: Daniel Fischer, za štyristostranovú a takmer päťkilogramovú veľkorysú monografiu plnú fotografií, reprodukcií Fischerových kresieb, skíc, obrazov a textov.
Detské knihy sú už tradične silnou kategóriou. Porota udelila Cenu Bibiany vydavateľstvu za najkrajšiu detskú knihu vydavateľstvu Artforum za knihu Chlapec s očami ako hviezdy trnavského patafyzika Pero Le Kveta. Knihu ilustrovala Martina Matlovičová a graficky upravila Martina Rozinajová.
Dve ceny získali aj študenti – Cenu Slovenskej národnej knižnice za študentskú prácu získali Antónia Antalová za prácu „Ej, zalužicki poľo...“ a Adam Špilák za prácu Vladimír Boudník: Loď
KOLEKCIA NAJKRAJŠÍCH KNÍH
SLOVENSKA 2016
Vedecká a odborná literatúra
≈ Magda Stanová: Algorithms in Art (Graf. úprava Magda Stanová, vyd. Nakladatelství AVU, Praha a CEE PhotoFund, Humenné, tlač QT Studio, s.r.o., Praha)
≈ Nina Gažovičová: Lesson of relativity (Fot. kol. a archív, graf. úprava Ľubica Segečová, vyd. Art RePublic, Bratislava, tlač Tiskárna Helbich, a.s., Brno)
≈ Ján Steinhübel: Nitrianske kniežatstvo (Graf. úprava Pergamen, s.r.o., Trnava, vyd. Vydavateľstvo RAK, s.r.o., Budmerice, tlač TBB, a.s., Banská Bystrica)
≈ Kol.: Ročenka slovenskej architektúry 2014/2015 (Fot. kol., graf. úprava Matúš Lelovský, vyd. Vydavateľstvo SLOVART, spol. s r.o., Bratislava, tlač FINIDR, s.r.o., Český Těšín)
≈ Vladislav Rostoka – Dušan Junek: Typo:Grafik:Um / T №1 (Il. kol., fot. kol. a archív, graf. úprava Vladislav Rostoka, vyd. VELDAN, spol. s r.o., Trnava, tlač Neografia, a.s., Martin)
Krásna literatúra
≈ Jaroslav Seifert: Mamička (Il. Jana Kiselová-Siteková, graf. úprava Mária Rojko, vyd. Vydavateľstvo BUVIK, s.r.o., Bratislava, tlač Róbert Jurových – Nikara, Krupina)
≈ Italo Calvino: Neviditeľné mestá (Il. Daniela Olejníková, graf. úprava Palo Bálik, vyd. Artforum, spol. s r.o., Bratislava, tlač Tiskárna PROTISK, s.r.o., České Budějovice)
≈ Milan Lasica – Marek Ormandík: Piesnenie (Il. Marek Ormandík, graf. úprava Pergamen, s.r.o., Trnava, vyd. Vydavateľstvo SLOVART, spol. s r.o., Bratislava, tlač FINIDR, s.r.o., Český Těšín)
≈ Víťo Staviarsky: Záchytka (Il. a graf. úprava Katarína Rybnická, vyd. Mgr. art. Mária Staviarska, Prešov, tlač Tlačiareň Kušnír, Prešov)
Literatúra pre deti a mládež
≈ Ivana Auxtová: Červený vírus a kučeravý Sebastián (Il. Matúš Maťátko, graf. úprava Martina Rozinajová, vyd. Perfekt, a.s., Bratislava, tlač Tiskárna PROTISK, s.r.o., České Budějovice)
≈ Pero Le Kvet: Chlapec s očami ako hviezdy (Il. Martina Matlovičová, graf. úprava Martina Rozinajová, vyd. Artforum, spol. s r.o., Bratislava, tlač Tiskárna PROTISK, s.r.o., České Budějovice)
≈ Imro Weiner-Kráľ: Rozprávky pre Elise 1 – Príbehy kocúra Mineta (Il. Imro Weiner-Kráľ, graf. úprava Marek Kianička, vyd. Mgr. Peter Chalupa – Petrus, Bratislava, tlač Tiskárna PROTISK, s.r.o., České Budějovice)
≈ Babča B. Kardošová: Traja kamoši a fakticky fantastický poklad (Il. Katarína Slaninková, graf. úprava Jana Papierniková, vyd. Vydavateľstvo SLOVART spol. s r.o., Bratislava, tlač FINIDR, s.r.o., Český Těšín)
≈ Marek Vadas: Útek (Il. Daniela Olejníková, graf. úprava Studio Limb, s.r.o., Bratislava, vyd. OZ BRAK, Bratislava, tlač Tiskárna PROTISK, s.r.o., České Budějovice)
Knihy o výtvarnom umení a obrazové publikácie
≈ Jana Geržová – Juraj Mojžiš a kol.: Daniel Fischer (Graf. úprava Marcel Benčík a Daniel Fischer, vyd. Daniel Fischer, Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave, Vydavateľstvo SLOVART, spol. s r.o., a Kruh súčasného umenia Profil, Bratislava, tlač TBB, a.s., Banská Bystrica)
≈ Ján Ábelovský – Nina Gažovičová – Aurel Hrabušický: Július Koller (Fot. Martin Marenčin, graf. úprava Eva Kašáková, vyd. Aukčná spoločnosť SOGA, Bratislava, tlač Tlačiareň Dóša, s.r.o., Bratislava)
≈ Marián Pauer: Karol Plicka (Graf. úprava Braňo Gajdoš, vyd. Vydavateľstvo SLOVART, spol. s r.o., Bratislava v spolupráci so Slovenským národným múzeom, Martin a Slovenským filmovým ústavom, Bratislava, tlač TBB, a.s., Banská Bystrica)
≈ Kol.: Milan Čorba (Fot. kol. a archív, graf. úprava Ján Šicko a Peter Gála, vyd. Divadelný ústav, Bratislava, tlač Polygrafické centrum, s.r.o., Bratislava)
≈ Andrej Bán: Na juh od raja (Fot. Andrej Bán, graf. úprava Pavel Kordoš, vyd. Vydavateľstvo SLOVART, spol. s r.o., Bratislava, tlač TBB, a.s., Banská Bystrica)
≈ Kol.: Sen ≠ skutočnosť. Umenie & propaganda 1939 – 1945 (Fot. kol. a archív, graf. úprava Boris Meluš, vyd. Slovenská národná galéria, Bratislava, tlač Dolis, s.r.o., Bratislava)
Študijné práce poslucháčov výtvarných a polygrafických škôl
≈ Zuzana Šebelová: Astronómium (Il. a graf. úprava Zuzana Šebelová, vyd. Vysoká škola výtvarných umení, Bratislava, tlač Neumahr, s.r.o., Bratislava)
≈ Nina Zibolenová: Čierne dotyky (Il. a graf. úprava Nina Zibolenová, vyd. a tlač Súkromná stredná umelecká škola, Žilina)
≈ Daniela Vagašová: Denník jednej slečny (Il. a graf. úprava Daniela Vagašová, vyd. Vysoká škola výtvarných umení, Bratislava, tlač Devin printing house, s.r.o., Bratislava)
≈ Antónia Antalová: „Ej, zalužicki poľo...“ (Il. a graf. úprava Antónia Antalová, vyd. Vysoká škola výtvarných umení, Bratislava, tlač Doubleop, s.r.o., Bratislava)
≈ Vladimír Boudník: Loď (Il. a graf. úprava Adam Špilák, vyd. a tlač Súkromná stredná umelecká škola, Žilina)
≈ Hermann Hesse: Siddhártha (Il. a graf. úprava Michaela Bieliková, vyd. a tlač Súkromná stredná umelecká škola, Žilina)
Všetky knihy budú vystavené do konca mája v Bibiane na Panskej 41 v Bratislave, srdečne pozývame aj na vernisáž 4. mája o 15:30.
Porota:
Predseda poroty : Daniel Brunovský, akademický maliar
Členovia poroty:
Mgr. Viera Anoškinová, výtvarná teoretička
Ing. Peter Blubla, Zväz polygrafie na Slovensku
Ing. Ľubomír Červenec, Neografia
Mgr. art. Mária Čorejová, grafická dizajnérka
PhDr. Ľubica Ďurišinová, Ministerstvo kultúry SR
PhDr. Viera Hajdúková, PhD., Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR
Mgr. art. Dominika Horáková, ArtD, fotografka
Mgr. art. Jana Hrčková-Stankovianska, ilustrátorka
Ing. Jaroslav Jankovič, Združenie vydavateľov a kníhkupcov SR
Helena Kardošová, Stredná odborná škola polygrafická
Mgr. art. Marek Kianička, grafický dizajnér
PhDr. Jarmila Kováčová, Slovenská národná knižnica
Ing. Milan Lederleitner, Stredná odborná škola polygrafická
Boris Meluš, grafický dizajnér
Mgr. art. Peter Nosáľ, Vysoká škola výtvarných umení
Milan Pagáč, akademický maliar
Ing. Peter Tvrdoň, BIBIANA
Mgr. Peter Uchnár, ilustrátor
Mgr. Martin Vančo, PhD., výtvarný teoretik
Zahraničný hosť: Mgr. Veronika Rollová, Památník národního písemnictví, Česká republika
Tajomníčka poroty: Mgr. Eva Cíferská
Monika Kompaníková
(autorka pracuje aj pre vydavateľstvo Artforum)