Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Právna nejasnosť jedného manželstva

Olga Grjasnowa, nemecky píšuca autorka narodená v Azerbajdžane, sa slovenským čitateľom predstavila už v roku 2014 svojím silným debutom Rus je ten, ktorý miluje brezy (Premedia) a minulý rok vydavateľstvo Literárna bašta vydalo aj jej druhú knihu Právna nejasnosť jedného manželstva, ktorej hlavní protagonisti Leyla a Altay uzavrú manželstvo z prostého dôvodu: obaja sú homosexuáli a ich rodiny na nich vyvíjajú nátlak, aby sa usadili.

„Ja je určované telom.“

Leyla a Altay pochádzajú z Azerbajdžanu, kde musia svoju orientáciu skrývať. Ona je baletka, on lekár. Keď sa stretnú v Moskve a zistia o sebe pravdu, pomerne rýchlo sa rozhodnú uzavrieť manželstvo a emigrovať do Berlína, kde by chceli začať žiť nový, slobodnejší život. Spočiatku sa román, ako aj vzťah hlavných protagonistov čitateľom môže javiť ako veľmi priezračný – naoko manželstvo, cudzia krajina, zásterka pred rodinou i spoločnosťou –, avšak Grjasnowa pomerne rýchlo prekvapí a z jej textu sa stáva dielo reflektujúce nielen vzťahy a homosexualitu, ale aj posovietsku spoločnosť, rozdiely medzi Západom a Východom, sociálne triedy, migrantský život, svet drog, nočných klubov, baletu, umenia a i. Najväčšmi sa však románom vinie kríza identity hlavných hrdinov, nielen manželov Leyly a Altaya, ale aj Jonoun, ktorá vstúpi do ich života i manželstva. Každý z nich túži po láske, no zároveň netušia, ako s ňou žiť.

„Jonoun vedela, že Leylu stratí, bola to len otázka času. Vedela to od tej noci, keď sa ich telá po prvý raz nedotkli. Presnejšie – keď sa Leyly nedalo dotknúť, keď spala vedľa nej, úplne uvoľnená, na chrbte, bez akéhokoľvek obrátenia sa k nej, bez nádeje na nežnosť.“ (s. 127)

Udalosti milostného trojuholníka pomerne rýchlo naberú spád, napätie medzi protagonistami je citeľné, no nie rušivé. Na pozadí jedného právne nejasného manželstva – tu by som dodala, že nielen právne nejasného – sa autorka zamýšľa nad vzťahmi, avšak nielen medziľudskými (rodinnými, priateľskými, mileneckými), ale predovšetkým nad vzťahom k sebe samému. Hľadanie vlastného ja, svojich koreňov, domova, zmyslu života… Protagonisti sú stratení vo svete i sami v sebe a upínajú sa k predstavám, ktoré mali a majú o živote. Autorka nie mnohými slovami, pár obrazmi dokáže vystihnúť pocity Leyly, Altaya a Jonoun, ich nejasné spolužitie a tápanie v živote.

„Ja je určované telom. Telo však podlieha vkusu, móde a zhodnocujúcim úsudkom. Je k dispozícii a na predaj.“ (s. 57)

Grjasnowa je zručná spisovateľka, píše veľmi pekným jazykom, no zároveň pomerne stroho, ale aj vtipne a trefne. Vytvorila veľmi spletité a nejasné vzťahy, kde nielen čitateľ či čitateľka nevedia, čo k sebe vlastne protagonisti cítia, ale akoby to netušili ani oni sami.

Kniha je rozdelená na prológ a dve časti. Prológ vyvolá zvedavosť, keďže sa v ňom zoznamujeme s Leylou, ktorá je vo väzení vo svojej rodnej krajine a my nevieme prečo. Udalosti sa vyjasňujú až v druhej časti, ktorá je nielen nahliadnutím do príbuzenských vzťahov privilegovaných rodín manželov, ale predovšetkým roadtripom po Azerbajdžane, Gruzínsku a Arménsku. Na pozadí nádherných obrazov krajín a života v nich protagonisti hľadajú seba samých, lásku, naplnenie v živote.

Právna nejasnosť jedného manželstva je na jednej strane jednoduchý text, na druhej krásne komplikovaný. Čitateľovi neponúka všetko ako na dlani, ale vedie ho, kde-tu mu ukáže cestu, čosi naznačí a prinúti ho premýšľať, rozjímať nad všetkými aspektmi života. Ide o ten druh románu, pri ktorého opätovnom čítaní vždy objavíte niečo nové, skryté, čo vám predtým unikalo.

Olga Grjasnowa: Právna nejasnosť jedného manželstva

Literárna bašta, 2020

preklad: Paulína Čuhová

Zobraziť diskusiu (0)

Právna nejasnosť jedného manželstva

Právna nejasnosť jedného manželstva

Grjasnowa Olga

Leyla chcela iba jedno: tancovať. Po svojom zranení sa však môže s Boľšoj teatrom v Moskve rozlúčiť.

Kúpiť za 13,29 €

Podobný obsah

Tichý pobyt na ulici Gwerkovej-Göllnerovej

Recenzie

Tichý pobyt na ulici Gwerkovej-Göllnerovej

Režisérka, scenáristka a spisovateľka Anna Grusková odhaľuje prostredníctvom banskobystrického vydavateľstva Literárna bašta vzťahový portrét doktorky Alžbety Gwerkovej-Göllnerovej a maliara Edmunda Gwerka. Práve osud ženy z tejto dvojice, intelektuálky Alžbety Gwerkovej-Göllnerovej, autorku motivoval k príprave dokumentárneho filmu — Žena novej doby — a tiež k tejto štylizovanej reportážnej knihe Tichý pobyt na ulici Gwerkovej-Göllnerovej.

Päť výletov do pekla

Recenzie

Päť výletov do pekla

Ako signalizuje nadpis, bolo by chybné domnievať sa, že päť reportážnych výjazdov americkej novinárky a spisovateľky Marthy Gellhorn (1908 – 1998) navnadí na dobrodružné cestovanie po lokalitách, kde sama nekrátky čas pobývala. Päť výletov do pekla (Literárna bašta, 2022) síce zakaždým mení konečnú destináciu, no variácie na nepohodlie, ak sa tak zjednodušene dajú nazvať novinárske konfrontácie s územiami ako napríklad Afrika, Čína, Karibik či Rusko, zostávajú zašifrované v kľúčovom bode – v povahe samotnej autorky.

Nič dobré nás nečaká a čo proti tomu robiť?

Recenzie

Nič dobré nás nečaká a čo proti tomu robiť?

Podľa opisu na zadnej strane knižky je James Bridle, narodený v roku 1980, konceptuálny umelec, technológ a publicista. Vyštudoval počítačovú a kognitívnu vedu na University College v Londýne a jeho umelecké diela a inštalácie boli vystavené v galériách po celom svete a na webe. O kultúre, sieťach a literatúre písal aj pre Wired, The Atlantic, The Guardian a The Observer.