Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Sokrates

V sérii vynikajúcich profilov veľkých osobností dejín sa anglický historik Paul Johnson venoval rozmanitým ľuďom: Darwin, Napoleon, Eisenhower, Stalin, Churchill, Mozart, Ježiš; títo všetci zanechali výraznú historickú brázdu od minulosti po súčasnosť. Zakladateľské myšlienky viacerých z nich majú svoj pôvod v antike, konkrétne u jednej za najdôležitejších postáv filozofie – u Sokrata.

Johnsonovo písanie láka čitateľov z viacerých dôvodov: nezameriava sa len na životopisné údaje (v prípade Sokrata ich ani nie je veľa), zásadný je pre neho kontext doby, v ktorej Sokrates žil, nevyhýba sa ani dohadom a domnienkam, pretože z historických faktov vyvodzuje pravdepodobné vzťahy. Sociálne, ekonomické, politické, kultúrne súvislosti takto pomáhajú porozumieť udalostiam a myšlienkam rodiacich sa v antickom Grécku. Johnson navyše hľadá širší civilizačný rámec, postavy jeho kníh sú súčasťou širšieho sveta ako si možno oni samé počas života uvedomovali.


„Sokrates viděl lidskou přirozenost optimisticky. Domníval se, že naprostá většina lidí si přeje konat dobro a zlé činy jsou obvykle důsledkem neznalosti nebo nesprávného učení. Jakmile člověk pozná pravdu, jeho instinktem je dělat, co je správné. Proto podle Sokrata poznání vedlo přímo ke ctnosti.“


V spojitosti s popisom poézie, drámy, hudby, architektúry a politiky si zas môžeme uvedomiť každodennosť Sokratovho života. Johnson neváha príležitostne oblúkom preskočiť do iného storočia a hľadá paralely s ďalším veľkými osobnosťami dejín. V knihe nájdeme popísaný aj vzťah Sokrata k homosexualite a formatívny vplyv žien na jeho umenie kladenia otázok. Za najväčšiu slabinu Sokratovho učenia považuje Johnson neprítomnosť odsúdenia otroctva v Aténach alebo prinajmenšom vyslovenie názoru o ňom vzhľadom k tomu, že nezanedbateľnú časť obyvateľov Atén tvorili práve otroci.


Sokratov myšlienkový svet, sprostredkovaný v Platónových dialógoch, je plný irónie, humoru a vážnych tém súvisiacich s povahou človeka. Johnson poukazuje na to, že iróniu možno považovať za ukazovateľ pokročilosti civilizácie. Azda preto si tak váži štýl, akým pravdepodobne Sokrates komunikoval. Keďže Sokratove názory poznáme len z Platónových diel, objavuje sa otázka, do akej miery sú prerozprávané hodnoverne a kedy už ide o Platónovú interpretáciu. Johnson tvrdí, že v raných dialógoch ide ešte o autentického Sokrata, neskôr o hybridnú postavu, ktorej dal anglický historik meno Platsok (čiastočne Platón, čiastočne Sokrates). Typický dialóg s postavou Platsoka je podľa neho Gorgias.


Sokratov zásadný prínos do západného myslenia spočíval v kladení dôrazu na definíciu pojmov, „protože právě když se člověk pustí do důkladného zkoumání definic, začne se nořit do hlubin neznalosti, především v případě spravedlnosti“. Najdôležitejší príspevkom je však predstava o absolútnej morálke, ktorá Sokrata priviedla aj ku jeho tragickému koncu. Johnson v mnohých dielach vystupuje tvrdo proti morálnemu relativizmu, ktoré je pre neho významných ukazovateľom úpadku spoločnosti. Vyzdvihovanie Sokrata ako jednej z najvplyvnejších postáv filozofie a tiež ako modelový príklad dodržiavania občianskej zodpovednosti je preto prirodzené a logické rozhodnutie.



Paul Johnson: Sokrates
Barrister & Principal 2016
Preklad: Jiří Svoboda
200 strán

Zobraziť diskusiu (0)

Sokrates

Sokrates

Paul Johnson

Známý britský historik Paul Johnson svým nezaměnitelným způsobem, v němž se pojí odbornost s mistrovským vypravěčstvím, vtahuje čtenáře do barvité společnosti Athén pátého století před Kristem a na tomto historickém pozadí vykresluje výjimečné osudy myslitele, který je právem pokládán za „otce“ západní filozofie. Prvního opravdového filozofa, jenž byl ochoten za obhajobu svých názorů zaplatit nejvyšší cenu, tedy vlastním životem. Sokrates je pro dějiny západního myšlení důležitý především tím, že se na rozdíl od svých předchůdců (tzv. předsokratiků) soustředil na záležitosti člověka a společnosti, v níž je mu dáno žít. Zajímal se nejen o otázky etiky, o lidskou duši, o ženy či homosexuály, ale také o každodenní život a správu obce, například vojenskou službu či občanská práva a povinnosti. Jak později prohlásil Cicero, právě Sokrates „snesl filozofii z nebe na zem“.br>Přestože Sokrates sám nic nenapsal, prostřednictvím svých žáků položil základy dnešního evropského kritického myšlení. Nikoli náhodou bývá označován za člověka, jenž ani tak neusiloval o samotné vědění, jako spíše kladl otázky a otřásal tím, co jiní zavědění pokládají. Neboť právě zde začíná skutečná filozofie.

Kúpiť za 8,65 €

Podobný obsah

Slovutný pán prezident

Čo číta vedúca seniorského klubu preživších pri Židovskej náboženskej obci Eva Mosnáková

Slovutný pán prezident

Odporúčam knihu Slovutný pán prezident od Madeline Vadkerty. Je o prosebných listoch občanov Slovenska, prevažne Židov, počas druhej svetovej vojny hlave štátu a duchovnému Dr. Jozefovi Tisovi. Možno namietať, že dnes máme iné problémy – vojna za našimi východnými humnami nasledovaná zdražovaním produktov, pandémia hrozí ďalšími formami.Ale sú to iné problémy? Po druhej svetovej vojne sme boli presvedčení, že krutosti fašizmu, hromadné zabíjanie vojakov aj civilistov, starcov aj detí, rasizmus, nacizmus sa už opakovať nebudú. Ale hŕstka žijúcich pamätníkov 20. storočia hľadá a nachádza podobnosti v konaní, účelovom rozhodovaní mnohých dnešných politikov u nás i vo svete s tými spred 70 rokov.Osoby a obsadenie sú iné, ale rovnaký je hlavný nástroj na uchopenie ich moci – klamstvá, prekrúcanie pravdy, až do pozície „hore nohami“. Súhlasím s vyjadrením historika Dr. I. Kamenca: pred kým mali postihnutých výnimky zo Židovského kódexu chrániť? Veď kto stál na čele štátu, proklamoval s ním súhlas a podpísal pravidlá o vyhnaní občanov štátu s cieľom ich vyvraždenia?Tak ako vtedy, aj dnes treba kričať, lebo s údivom sledujeme zástupy ľudí pomýlených klamstvami – podobne ako to bolo za vládnutia slovutného pána prezidenta.

Fašizmus náš slovenský

Čo číta spisovateľ a prekladateľ Ján Štrasser

Fašizmus náš slovenský

Pomaly a pozorne čítam túto historiografickú publikáciu, ktorá nesie podtitul Korene, podoby a reflexie fašizmu na Slovensku (1919 – 1945) a skladám klobúk pred jej autormi, ktorí sa zmocnili tejto pre nás toxickej témy so suverenitou profesionálnych historikov, no napísali ju aj čitateľsky príťažlivo. A vynára sa mi v pamäti dávny humorný príbeh, keď moderátorka istého piesňového festivalu ukončila jeho záverečný galakoncert slovami: „Skončil sa festival 1969, nech žije festival 1967!“ Kamarát, sediaci vedľa mňa, sa naklonil ku mne a povedal: „To máme pred sebou peknú minulosť!“ Anton Hruboň je mladý historik a neželám mu (ani sebe), aby v budúcnosti niekde v exile napísal pokračovanie tejto knihy pod názvom Fašizmus náš slovenský v 21. storočí.

1177 př. Kr. Zhroucení civilizace a invaze mořských národů

Čo číta historik a spisovateľ Branislav Chovan

1177 př. Kr. Zhroucení civilizace a invaze mořských národů

O takzvané morské národy musel zakopnúť každý, kto sa aspoň trochu zaujíma o dejiny staroveku. Napriek častej prítomnosti v historickej literatúre sa o nich však veľa nevie. Ani to, odkiaľ prišli, ani to, kto vlastne boli, a dokonca ani to, prečo vlastne útočili. Len si pripomeňme: okolo roku 1177 pred naším letopočtom zažili najväčšie civilizácie staroveku kolaps, z ktorého sa potom už nikdy celkom nespamätali. Reč je napríklad o Mykénach, Kréte, Cypre, Egypte, Ugarite, Kanaane, Chetitskej ríši, alebo aj o vzdialenom Elame. S ich zánikom sa spájajú práve záhadné morské národy, ktoré do starovekého sveta vpadli údajne odniekiaľ zo severu od Dunaja. Čo znamená, že možno práve z nášho územia. To by nás mohlo napĺňať aj istou hrdosťou, že práve nejakí naši vzdialení prapredkovia rozmetali mocné štáty Stredomoria na cimpr-campr. Pravda však bude asi predsa len niekde inde. Pokúsil sa to vysvetliť renomovaný americký archeológ Eric H. Cline vo svojej knižke 1177 př. kr. Zhroucení civilizace a invaze mořských národů. Hneď v úvode sa dozvieme, pod akými menami poznali votrelcov Egypťania, zachovali sa totiž na nápisoch Ramzesa III. v Medínit Habu. Pomenovania ako Šakalaš, Ceker či Danuna pre nás už asi ostanú navždy nejasné, zato meno Pelešet ukazuje pravdepodobne na Filištíncov. Kto by čakal, že po tomto trocha lingvistickom úvode sa dozvie o morských národoch niečo viac, bude sklamaný. Clinovi totiž ani tak nešlo o odhalenie ich totožnosti, ako skôr o vykreslenie zániku veľkolepého stredomorského sveta. Tak, ako to teda videl on, v širších súvislostiach, pri ktorých spomínané národy nehrajú najhlavnejšiu úlohu. Cline píše o politickej situácii, medzinárodnom obchode, kultúrnych vzťahoch, ale aj o zemetraseniach, katastrofálnych suchách a následných hladomoroch. Snaží sa tak dopátrať, čo mohlo stáť za tragédiou na prvý pohľad neohroziteľných štátov. Eric Cline je vynikajúci rozprávač, jeho knižka sa dá prečítať jedným dychom. Pre nášho čitateľa to môže byť ešte navyše zaujímavá skúsenosť, ako sa dá písať o histórii. Cline o nej píše trocha inak, ako sme v našich zemepisných šírkach zvyknutí.