Stačí zmienka o Montessori, aby to šlo na dračku
Mamy školopovinných detí sa zhodnú v jednom - ak vaše dieťa „schytá“ dobrú učiteľku, máte to vyhraté. Vôbec pritom nezáleží na tom, či dáte ratolesť do súkromnej alebo štátnej školy. Bez skvelého učiteľa sa nikam ďalej neposunie. A keďže tých je ako šafranu, aspoň v domácom prostredí sa vnímavý rodič pokúša dohnať v kreativite detí to, čo škola alebo škôlka medzičasom zadusila.
V tomto blogu sa nebudem zameriavať na negatíva nášho školstva, ktoré omnoho odbornejšie dokážu popísať iní. Chcem len poukázať na ďalšiu z kníh určenú pre deti, ktorá ma zaujala, a ktorá, hoci sa týka istej formy výučby, je určená do domáceho prostredia (avšak nevylučujem, že tvorivý učiteľ si z nej môže niečo vziať aj do vyučovacieho procesu). V názve má uvedené meno talianskej lekárky a pedagogičky Márie Montessori, ktorá od založenia svojej školy v roku 1907 našla na svete státisíce nasledovateľov. Medzi hlavnými pravidlami jej spôsobu učenia je, že dieťa má pozorovať, pracovať a skúšať, aby svetu, v ktorom žije, porozumelo. A že učiteľ má učiť učením, nie káraním či opravovaním. Mnohé školy sa dnes snažia viesť vyučovanie podľa jej metód, niekde s väčším, inde s menším úspechom. Faktom však ostáva, že pre rodiča umoreného často nudnými či nekreatívnymi klasickými školskými úlohami, ktoré musí jeho dieťa deň čo deň absolvovať, znie meno Montessori ako vykúpenie a keď ho uvidí napríklad na knihe Montessori aktivity pre deti, aspoň do nej zo zvedavosti nakukne.
Je to viac pracovný zošit ako kniha, vekovo určený pre deti od 4 - 7 rokov. Štvorroční si s ním v žiadnom prípade neporadia sami a ťažko odhadnúť, či pri pasívnejších aktivitách obsedia. Starší, ktorí už vedia aj čítať, s ním budú vedieť krásne pracovať sami, môj odhad je, že zošit môže zaujať aj staršie deti, možno až do veku cca 9 rokov.
Aktivity sú zoradené do kapitol. Textu je v nich málo, inštrukcie sú napísané zrozumiteľne. Odskúšala som to na vlastnom synovi, ktorý má sedem rokov, bez problémov sa zorientoval, niečo aj sám urobil.
V knihe Montessori aktivity pre deti je veľa strihania a ako je zjavné z predchádzajúcich ukážok, u môjho syna to nie je práve obľúbená aktivita. Ak ale máte deti, ktoré s nožnicami a lepidlom pracujú rady, prídu si na svoje. Vystrihovanie, ukladanie obrázkov podľa pokynov, zoraďovanie, triedenie tvorí veľkú časť zošita. Všetky obrázky sú čiernobiele, pokojné, milé. V úlohách, kde majú deti niečo rozpoznávať, sú dané objekty nakreslené presne, čiže nehrozí pochybovanie nad tým, či hento zviera je ťava alebo korytnačka.
Časť úloh je praktická a vyžaduje si dokúpenie ingrediencií, napríklad hrnčiarsku hlinu, z ktorej sa potom vytvorí ostrov a jazero alebo sopka. Jednoduché vedecké pokusy, presné opisy zvierat a vecí v „dospeláckom“ jazyku, pozorovania a objavy, ako napríklad úloha nájsť, rozobrať a opísať prázdne vtáčie hniezdo....
Celý text si môžete prečítať na blogu autorky v Denníku N
Viac z tvorby a recenzií Zuzany Štelbaskej si môžete prečítať tu.