Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

V hniezde. Spomínanie Petra Karvaša

Na prvý pohľad aj dotyk je spomínanie Petra Karvaša – V hniezde – v novom vydaní (Literárna bašta) poctivým vďakyvzdaním významnému bystrickému rodákovi. Prívlastok významný je hmlistý a nekonkrétny. Treba ho rozvíjať. Impulzom k snahe o rozpletenie komplikovaného ducha Petra Karvaša je práve táto kniha. Neďaleko od beletrie, neďaleko k básni, predovšetkým je však mikroskopickým portrétom toho najkrehkejšieho, čo Peter Karvaš vlastnil – a nie je to patetické ako táto veta.

Hra, ktorá sa neodohrala

Krátke premýšľanie o memoároch Petra Karvaša s názvom V hniezde by som začal tým, že si k pomyselnému stolu prizvem aj nenápadných, zato však vplyvných svedkov. Jedným z nich bude Dominik Skutecký (maliar a dedo), ďalšou bude Karola Skutecká-Karvašová (maliarka a matka), tiež Ferdinand Skutecký (lekár a otec). Nazývam ich svedkami, hoci sú predovšetkým genetickým kódom, ktorý sa v Petra Karvaša vyformoval. V tejto úrovni aj ostávajú, nebudú do osudu nasilu vnikať, hoci je ním Karvaš presiaknutý. Sú jeho podstatnými, ale stále vedľajšími postavami.

Spomienková kniha V hniezde (orig. 1981) je ideálnym dokladom, že všetky kreatívne elementy sa spojili a vytvorili majstrovského rozprávača, predovšetkým však medzinárodne uznávaného dramatika (Polnočná omša, Meteor, Jazva a i. ) a teatrológa, tiež intelektuála – s čím bol v rozhovoroch často konfrontovaný a odvolával sa na vedecký záber časti svojej práce. Židovský pôvod najbližšej rodiny sa pričinil v štyridsiatych rokoch dvadsiateho storočia o tragédiu. Jeho matka bola zavraždená krátko po potlačení SNP. Mala 51 rokov.

Chcel by som dať na tomto mieste do pozornosti nápaditý flanérsky projekt Divadelné prechádzky. Dramatička Iveta Škripková v ňom totiž pri zastaveniach Petra Karvaša píše, že po tragickej smrti rodičov už do rodného domu nevstúpil. Zavraždili ich nacisti v Nemeckom. Rodný dom je dnes vďaka rekonštrukciám opäť majestátnym objektom Banskej Bystrice. Je ním totiž Vila Dominika Skuteckého. Dodnes sa na tomto mieste koná prezentácia mladých slovenských ochotníckych divadiel – Karvašova Bystrica.

Neodohrala?

Chronológia memoárov z väčšej časti pokrýva študentské roky Petra Karvaša, teda detstvo, dospievanie, ale nielen to. Vnútorný svet je tu literárne komponovaný tak precízne, že sa permanentne ocitáme v citlivo dávkovaných retrospektívach. V nich je P. Karvaš nielen nostalgický, ale aj melancholický. Všetky postavy by sme aj mali na dlani, keby v jeho spomínaní práve jeho interný duch všetky nepohlcoval. Neskrýval v taktnej tajnosti. Vystúpia, aby sa zrazu ocitli na odvrátenej strane zrkadla, ako v diele Lilith (George MacDonald). Tu však nemajú miesto mrákoty a temno, ak aj, prelínajú sa s rozumom, ktorému vládne osvietená sila básne.

Spomenul som si na film, na ktorom sa režijne podieľal aj Jean Epstein – Pasteur (1922). Sám mu venuje v knihe Poetika obrazů (Herrmann & synové, 1999) špeciálne miesto. Chemik a biológ Louis Pasteur tu nevystupuje iba ako figúra, no jeho profil spoluvytvára aj nápaditá, impresionistická harmónia tieňa a experimentov, ktoré sa v súhre s novým filmovým remeslom a chémiou ocitajú na plátne. Film posunul na novú úroveň to, čo chcela povedať báseň, keby jej bol ktosi dal do vienka nové prostriedky. Peter Karvaš zase s maliarskou precíznosťou zachytáva všednosť detskej situácie takto:

„Prvopočiatky mali odjakživa podobu vôní: bielej, hebkej, ešte nepoužitej radírovacej gumy, na ktorej bol vytlačený rozťahovací slon, dreveného perálnika s vysúvacím vrchnákom pomaľovaným kvetmi, ceruziek – obyčajných, barnavých značky Hardmuth a žltých, drahých a vzácnych značky Koh-i-noor, mäkkých jednotiek i tvrdých trojok – a čipkovaných stružlín, padajúcich zo strúhadla podoby glóbusu a voňajúcich lakom a tuhou, ďalej vylúhovanej kože školskej tašky s remencami, kníh a knihárskeho gleja a čerstvé tlače, atramentu v kalamári a drobiacej sa kriedy, naolejovanej dlážky a napitej špongie behajúcej po tabuli, prievanu na chodbách dvojtriedky, dozrievajúcich gaštanov za oknami a prvého jesenného dažďa, rozváňajúceho zvíreným prachom.“ (str. 45)

Do tohto momentu preniká Skuteckých zmysel pre detail. Schopnosť privolať, otvoriť, analyzovať a verne zreprodukovať ranú spomienku Petra Karvaša s deskriptívnosťou naturalistickej maľby. Často sa stane, že sa počas tohto spomínania zastavíte a vrátite, vyžaduje si totiž plnú čitateľskú pozornosť, pretože je kontemplatívne, inteligentné.

Vo výsledku získate neuveriteľne ornamentálny, ale farbistý profil. Krehký. Vtipný. Miestami zatrpknutý, ale vzdušný. Pozor, dýchame však ostrý, kovový, jesenný vzduch (napriek tomu, že momenty sa dejú naprieč viacerými ročnými obdobiami). Z toho vzduchu dráždi na suchý kašeľ. Má však to, čo nezriedka knihám chýba. Plnú prítomnosť autora. Pochopiteľne teda vyžaduje aj plnú a sústredenú prítomnosť vašu. Prečítal som V hniezde naraz, nie po kúskoch. Petra Karvaša ako rozprávača nemožno prerušovať. Teda všetko možno, ale nič by z toho neostalo.


Peter Karvaš: V hniezde

Literárna bašta, 2022

Zobraziť diskusiu (0)

V hniezde

V hniezde

Karvaš Peter

Peter Karvaš pátra v hlbinách vlastnej pamäti, z ktorej sa vynárajú spomienky na rodičov, najmä na milovanú mamu, starú mamu, spolužiakov a učiteľov, na život v Banskej Bystrici. Farbisto opisuje ulice a zákutia mesta v 20. a 30. rokoch: novorenesančnú vilu na Hornej ulici s ateliérom starého otca Dominika Skuteckého, námestie (vtedy ešte Masarykovo) s lákavými obchodíkmi, Benického a Ebnerov dom, Dolnú ulicu či proletársky Hušták a tiež živú tetu Vansovú v dome pri Bystričke. Mesto v spomienkach vytvára citové a sociálne zázemie pre generáciu, ktorá napokon dospela v Slovenskom národnom povstaní, a hoci Karvaš oživuje hlavne "svet včerajška", jeho krásy i tragédie, v rozprávaní môžeme rozoznať črty, ktoré nezostali iba minulým svedectvom.

Kúpiť za 17,99 €

Podobný obsah

Rosella Postorino: Len som ťa miloval

Recenzie

Rosella Postorino: Len som ťa miloval

Romány sa rodia v čase a priestore dní, nocí a najmä myslí posadnutých myšlienkou čosi uchovať a zvečniť. Najmä tie, ktorých vznik podnieta dejiny. Na jar v roku 1992 začalo obliehanie Sarajeva po vyhlásení Bosny a Hercegoviny. Takmer štyri roky beznádeje, krutosti, obáv, podčiarknuté a zosobnené v tisíckach mŕtvych ľudí. Na pozadí tohto života sa však odohráva aj každodenná všednosť: ľudia sa milujú a sobášia, plodia a rodia sa deti, rastú a dospievajú, vznikajú ďalšie a ďalšie vzťahy, vo všetkom tom chaose sa deje aj čosi bežné a nežné, hoci okolnosti sú neúprosné a možnosti limitujúce.

Oriana Fallaci: List nenarodenému dieťaťu

Recenzie

Oriana Fallaci: List nenarodenému dieťaťu

Fascinujúci monológ ženy v očakávaní, autentický, mrazivý a nežný zároveň. Surová výpoveď o svete, o tom, aký život je a čo čaká nás všetkých, keď opustíme telá našich matiek, to teplo, ktoré nám zavše ešte dlho potom chýba. Aj napriek tomu, že má táto kniha vyše päťdesiat rokov, boj za právo ženy a jej kontrolu nad vlastným telom je aktuálny ešte aj dnes.

Lukavické zápisky

Recenzie

Lukavické zápisky

Hana Ponická, prekladateľka, autorka detských kníh a neúnavná bojovníčka proti nespravodlivosti komunizmu, napísala svedectvo o šikanovaní, manipulácii a spoločenskom vylúčení. Jej kniha vyšla v novej edícii vo výbornom načasovaní aj prevedení vydavateľstva Literárna bašta. Mala by byť darom pre všetkých, ktorí považujú vetu „veď ešte sa to dá“ za univerzálne ospravedlnenie vlastného pohodlia.