Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Zberateľ

Pozeráte sa na objekt krásy očami úradníka Fredericka Clegga, pre ktorého je vlastná zbierka motýľov vrcholom estetiky. Nebezpečné priblíženie k študentke umenia Mirande sa preklopí do psychologického trileru, pretože Frederickovi je od začiatku jasné, že túto prítomnosť si môže užívať maximálne z diaľky. Postupne ho vlastná fantázia vyprovokuje k dramatickému činu. Študentka sa stane najväčším živým exemplárom v jeho zbierke. Tu sa však román Johna Fowlesa – Zberateľ (Brak, 2022) iba začína.

Frederick Clegg, radový pracovník mestského úradu a samotár už od raného detstva. Väčšinu svojho života prežil v blízkosti svojej tety, ktorá mala na neho priamy vplyv. Dokázala mu dať základnú starostlivosť, no nikdy plnohodnotne nenahradila jeho matku. Obdobne sa začína psychoanalytický chorobopis mnohých kriminálnych maniakov a pokračuje rôznorodými poruchami správania s koreňmi v školských časoch, keď sa osoba začne angažovať v náhodne generovanom kolektíve. John Fowles nás však necháva osamote s už hotovým človekom, pre ktorého nemáme významné zaľúbenie. Účelovo v nás nevzbudzuje sympatie, ale pravdepodobne v úvode získa naše pochopenie. Potrebuje sa osamostatniť, reprezentovať samého seba bez aktívnej asistencie druhých. Poloha samého seba je však v mysli Fredericka Clegga nebezpečná, pretože jeho introvertná povaha je betónovaná hrubou vrstvou stereotypnej práce, no a okrem kolegov a svojej tety nepozná takmer nikoho, kto by o neho prejavoval reálny záujem. Percepcia záujmu však zo strany Fredericka obsahuje intenzívne upnutie k objektom, ktoré sa mu páčia.

Frederick sa až patologicky upína ku kráse, na ktorú však intelektuálne nestačí. Jeho záľubou je amatérska entomológia a najväčšou pýchou je zbierka motýľov. Sám ich chytá, preparuje a vystavuje pre vlastné potešenie. Tieto momenty spestrovali fádny úradnícky život a bolo by to tak pravdepodobne až do času, keď by starý mládenec odišiel do dôchodku, kde by sa koníčku mohol venovať naplno. Vplyvom silnej náhody však získa takmer 80 000 libier, čo v časoch, do ktorých je Fowlesov román zasadený, predstavuje značné imanie. A to až také, že si môže dovoliť natrvalo opustiť zamestnanie a presťahovať sa na vidiek, kde si nechá zrekonštruovať dom. Motiváciou pritom nie je len všeobecná nespokojnosť so spoločenským statusom, ale ďalší, teraz oveľa kurióznejší objekt, ako by sme o mladej študentke umenia Mirande mohli hovoriť jazykom a vnímaním čudáckeho protagonistu.

Je to spoločensky ťažká situácia. Máte pocit, že toho chlapíka nevidíte prvý raz, hoci si zrekapitulujete všetky sny, stretnutia za posledný čas, aj širšie kolektívy za rôznymi stolmi. Nič. Bez stopy. Sedí sám kdesi pri bare a neobratne sa tvári, že čosi dôležité robí. Nejde mu to. Vždy zodvihne obočie, divne sa zamrví, alebo si nedá pozor, keď sa za vami díva, ako sa vraciate z toalety medzi známych. Aj sa o ňom pri stole zmienite, možno trochu znervóznie, ale toto ešte nie je tá chvíľa, keď sa patrí vyslať chrabrého rytiera, aby mu dal po hube. Ani sa vás nedotkol. Veď to je to. Napriek tomu máte nutkanie prísť za ním a bez pardonu mu vysvetliť, že to nenápadné počumovanie si môže strčiť za klobúk. Nabudúce by bol možno opatrnejší a ten klobúk by si skutočne priniesol. Ťažké. Tresty sa udeľujú iba za činy, ktoré sa stanú. No a teraz krátka ilustračná situácia na oddelení policajného zboru. Nechcem to zľahčovať, no myslím, že mám pomerne verný obraz o tom, ako by to prebehlo. Asi by pri opise takýchto situácií príslušníkovi priskočilo aj slovo – paranoja, alebo čosi na ten spôsob. Naozaj ťažké.

Frederick je v okolí, kde sa vyskytuje Miranda, tiež dokonale nenápadný. Podobne ako bol vo svojej úradníckej funkcii a jedinú, aj keď len krátkodobú mediálnu popularitu, mu priniesla práve výhra v lotérii. To mu však nebráni v dokonalej rekonštrukcii jej zvykov, návykov, módy, kontaktov. Kedykoľvek to všetko vysype, aj o polnoci. Je ňou posadnutý. Miranda pomaly napĺňa jeho realitu takou krásou, akú mu doteraz ponúkali len motýle. Mŕtve, uväznené za sklom. No a v jeho ušiach a imaginácii to znie ako bohovská romantika budiaca nepredvídateľné city. Vzdialené od tých, ktoré si kupoval na pár chvíľ od cudzích a anonymných žien, aby splnil svoje fyziologické potreby. Obával sa, že toto má hlbší význam, no a čím viac sa obával, tým väčšie riziko to predstavovalo pre Mirandu.

Názov kultového psychologického trileru – Zberateľ, ktorému literárna veda pripisuje postmodernistický charakter, strieda v štruktúre dva významné povahové póly, pričom pre zdravého čitateľa je, pochopiteľne, objektívne významný iba jeden, ten ženský. Miranda sa potrebuje dostať preč, no keď to nejde fyzicky, funkčne využíva inteligenciu, pretože z vynútenej dvojice Frederick – Miranda je ona tá, čo má osobnostnú prevahu. Preto Frederickovi imponuje. Preto ju tiež drží násilím, lebo si uvedomuje svoje limity a myslí si, že prirodzenou cestou by si nikdy k takej žene cestu nenašiel.

Hanblivosť však rýchlo prerástla do kriminálneho činu, nad ktorým jediná ľútosť je zvrátená sebaľútosť a sociálna frustrácia únoscu. Napriek šťastiu, ktoré mu poskytla finančná výhra, nedokáže rozširovať svoju osobnú slobodu. Bol naučený prijímať úlohy a poslúchať príkazy bez väčšej citovej angažovanosti a k plneniu denných štandardov slúžili zaužívané pracovné postupy. Tie si, bohužiaľ, osvojil aj pri svojich predstavách o dokonalej koexistencii s druhým človekom. Postavil ich totiž na mylnej fikcii o krásnych motýľoch, ktorými sa môže pýšiť. Pred samým sebou.


John Fowles: Zberateľ

Brak, 2022

Preklad: Ivana Hostová

Zobraziť diskusiu (0)

Zberateľ

Zberateľ

Fowles John

Kultový román Zberateľ je debutom dnes už kánonického britského autora Johna Fowlesa. Tento psychologický triler, ktorý do filmovej podoby spracoval legendárny William Wyler, sa vďaka Fowlesovmu slovesnému majstrovstvu stal bestsellerom, bol preložený do množstva jazykov a teraz sa konečne dočkal aj prvého slovenského prekladu.

Kúpiť za 14,31 €

Podobný obsah

Rok magického myslenia

Recenzie

Rok magického myslenia

Joan Didion sa vyrovnáva s najväčšou ľudskou stratou. Takmer celoživotný partner, spisovateľ John Gregory Dunne, zomrie v jej prítomnosti. Spočiatku to považuje za žart, je zmätená a z tohto pôvodného pocitu sa pachuť prenáša do najbližšieho obdobia a mieša sa s ďalšou tragédiou. V rukách Joan Didion sa však z elégie stáva zamyslenie s pohlcujúcou energiou do najbližšieho obdobia. Rok magického myslenia (Brak, 2023) je skúškou zadržania dychu pod vodou. Výhodou je, že vy vždy môžete vynoriť hlavu a ľubovoľne, dosýta dýchať.

Sklenená záhrada

Recenzie

Sklenená záhrada

Sklenená záhrada sprostredkúva úctyhodné zoznámenie s tvorbou súčasnej moldavskej autorky Tatiany Țîbuleac. Vo svojom ostatnom románe – ovenčenom v roku 2019 Cenou Európskej únie za literatúru – sa vracia do obdobia na sklonku Sovietskeho zväzu v znamení vyrovnávania sa s traumou stratenej moldavskej identity. Dej sleduje život adoptovanej Lastočky, ktorá sa razom ocitá na rozhraní kultúrne rozdeleného Kišiňova. Tento emočne kontrastný román oplýva jazykovou autenticitou, ktorú v mnohom násobí kvalitný preklad Evy Kenderessy.

Smrť je brutálna drina

Recenzie

Smrť je brutálna drina

Pokúsiť sa nejakým (umeleckým) spôsobom zreflektovať takú náročnú tému, akou bezpochyby je sýrska občianska vojna, musí byť pre danú kultúrnu obec doslova svätou povinnosťou. Hmatateľný dôkaz o tom, ako sa s touto katastrofou vyrovnáva jej priamy svedok – sýrsky modernista Chálid Chalífa –, môžeme nájsť medzi najnovšími beletristickými prírastkami vydavateľstva BRAK. V rámci oceňovanej a dovolím si povedať, že i mimoriadne potrebnej edície Dezorient Express tu v preklade osvedčeného Mareka Briešku vyšiel autorov román Smrť je brutálna drina, originálne spracúvajúci najtemnejšiu sýrsku súčasnosť.