Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

​Aj na vrchole hory je svet

Mertonova cesta do trapistického kláštora Ghetsemani v americkom Kentucky trvala takmer tridsať rokov a je hlavným motívom jeho duchovnej autobiografie s názvom Sedmistupňová hora. Kniha zahŕňa spomienky na životné putovanie k bodu dramatického zlomu, keď sa zo slobodomyseľného intelektuála a básnika stal jedným z mlčiacich bratov. „Od danteovského pekla rodinných tragédií detstva až po vrcholné hľadanie duše neuspokojenej žiadnym dočasným pokladom.“

Ako sa mlčky naučiť rozprávať
Kto chce prísť do kláštora rýchlejšie, môže navštíviť trapistické opátstvo Nový Dvůr v západných Čechách. Ak necestujete autom, musíte ísť vlakom do Plzne. Potom hodinu autobusom a ďalšiu hodinu pešo z križovatky. Nikto vám nezastaví, pretože takmer nikto tadiaľ nejazdí. Máte veľké šťastie, ak sa interval poštového a policajného auta pretne práve s časom vášho putovania.

Na konci cesty je kláštor pod patronátom francúzskeho opátstva Sept-Fons. Žije v ňom dvadsať mníchov. Väčšinou sú Česi, opátom je Francúz a v komunite žije aj jeden Bratislavčan. Bratia nezaprú svoje korene – pri ubytovaní nového hosťa telefonujú medzi sebou po francúzsky.

Jednou zo záhad je, ako prebieha jazykové vzdelávanie v komunite, ktorej členovia sa zaväzujú k celoživotnému mlčaniu. To je záhada banálna a praktická. Na podobnej úrovni je záhada, ako sa niektorí z nich naučili tak skvele jazdiť na megatraktore pri každodennej práci okolo kláštora.

Všetky ďalšie hádanky sú vážnejšie. Je dnes ešte vôbec možné takto – bez vlastníctva, dobrého jedla (donedávna striktne bez mäsa, teraz s malými výnimkami) a iných zmyselností – žiť? Ako sa dá vnútorne doputovať k radosti zo vstávania o tretej v noci, keď zvon rovnako ako štyrikrát počas dňa pozve mníchov na poldruhahodinový spev žalmov?

Bratia trapisti svoju životnú koncepciu sformulovali sami: „Mních má byť ako maják na mori. Svojimi modlitbami a pripútanosťou k Bohu by mal do sveta vnášať svetlo milosti a pomáhať tým, ktorí zápasia v temnotách búrok, neistôt a opustenosti.“

Od pekla po hľadanie duše
Merton sa narodil v roku 1915 v tieni francúzskych hôr maliarovi Owenovi Mertonovi („maľoval ako Cézanne“), pochádzajúcemu z Nového Zélandu, a americkej matke. Po matkinej smrti prežil detstvo u starých rodičov pri New Yorku aj na cestách po francúzskych mestách, keď otec hľadal námety na obrazy. Lýceum a začiatky univerzitného štúdia absolvoval v Anglicku, pár rokov pred začiatkom vojny sa zapísal na Kolumbijskú univerzitu. Tam po absolvovaní začal prednášať stredovekú filozofiu.

Mertonova mladosť bola vo všetkých významoch búrlivácka. Nebránil sa pijatike, nočným žúrom ani spolužiačkam. Chvíľu dokonca koketoval s komunistickými ideálmi. V kritických momentoch dezilúzií a osamelosti hľadal útechu v protestantských komunitách. Nachádzal v nich formalizmus, duchovnú vyprázdnenosť alebo malomeštiacku zbožnosť vzdialenú duchovným očakávaniam aj potrebám unaveného sveta.

Kontemplácia nie je zrada
Základným pocitom Mertonovej cesty bol nepokoj a zvláštny druh ambície nepodliehajúcej bežným štandardom. Napriek hluku spoločenského života boli jeho vnútorné senzory nastavené mimoriadne citlivo. Priznáva nadšenie pre dokonalosť stredovekého tomizmu aj okúzlenie lyrikou chudoby, takej odlišnej od konzumných očakávaní jeho rovesníkov. Pri svojej ceste k obráteniu a následnému krstu v katolíckej cirkvi sa neubránil naivite, zbožnému estetizmu a euforickej horlivosti obrátenca.

Merton spísal svoju duchovnú autobiografiu so súhlasom opáta len krátko po vstupe do trapistického kláštora. „Neskorší“ Merton je už slobodnejší, odvážnejší a menej viazaný konfesionálnymi hranicami. Vďaka tomu ho dnes svet pozná ako priekopníka medzináboženského dialógu a kresťanskej angažovanosti v prospech sociálne spravodlivého sveta. Toto kúzlo Mertonovho obrátenia je najsympatickejšie. Utiekol zo sveta do kontemplácie, aby po rokoch tichého rozjímania objavil svoju zodpovednosť za ľudský svet poznačený nespravodlivosťou a utrpením nevinných.

Sedemstupňová hora, ktorá sa už po vydaní stala bestsellerom, literárne príťažlivým a autentickým spôsobom dokumentuje dôležitosť kladenia si otázok v priebehu životnej cesty. Len nepokojní ľudia otvorení prekvapeniam sa dočkajú osviežujúceho závanu či prebudenia z letargie. „Teraz je môj žiaľ preč a začína sa radosť: tá, ktorá sa raduje v najhlbšom smútku.“

Cesta na horu sa nemusí nutne odohrávať v siedmich stupňoch. V každom prípade je však nevyhnutná túžba vystúpať čo najvyššie od bežnej prízemnosti a otroctiev hmoty.



Thomas Merton: Sedmistupňová hora

Preklad: Mlada Mikulicová

Dauphin, 2023



Zobraziť diskusiu (0)

Sedmistupňová hora

Sedmistupňová hora

Merton Thomas

Poutavá autobiografie umožňuje čtenáři spolu s autorem projít a s tvrdostí pocítit stupňovitou cestu od dantovského „pekla“ rodinných tragédií dětství, zmatků osamělého rebela a bohémských let na univerzitě, přes toulky předválečnou Evropou s jejími inspirujícími místy a osobnostmi, až po vrcholné hledání duše, neuspokojené žádným dočasným pokladem. Malířský synek, vzdorující intelektuál, básník a milovník rozkoší života po lítém vnitřním boji nakonec zaklepe na bránu trapistického kláštera, aby v něm – k úžasu všech svých bouřliváckých přátel a k inspiraci mnoha budoucích bratří – až do smrti setrval v tichu.

Kúpiť za 21,07 €

Nová semena kontemplace

Nová semena kontemplace

Merton Thomas

Nová semena kontemplace jsou jednou z nejčtenějších a nejoblíbenějších knih Thomase Mertona. Křesťané i nekřesťané chválí Mertona jako pozoruhodného pokračovatele meditativní tradice sv.

Kúpiť za 12,14 €

Monastický pokoj

Monastický pokoj

Merton Thomas

„Pokoj vám zanechávám, svůj pokoj vám dávám.“ Kristova slova jsou adresována každému křesťanu. Přesto pořád toužebně vzhlížíme k těm, kteří jako by k němu byli lépe disponováni.

Kúpiť za 6,07 €

Podobný obsah

Ako milovať svoju dcéru

Recenzie

Ako milovať svoju dcéru

Od narodenia som dcérou svojej matky a časom som sa stala matkou dcéry. Viem, aké je to byť tou, ktorú mama neustále sleduje, a zároveň tou, ktorá nepretržite striehne na kroky svojho dieťaťa. Poznám túžbu byť vlastnená a vlastniť, byť napadnutá pocitom akejsi dlžoby a znepokojivého stavu, že ten pohľad už viac neznesiem. A pritom sa často dívam rovnako. Očakávam, predpokladám a chránim. Nevedome, ale predsa tlačím svoju dcéru do kútov, kde si myslím, že je to pre ňu dobré. Kolíšem si dcéru spôsobom, ktorý považujem za najvhodnejší. Do istej miery je to vítané, priam potrebné. Dokedy to však je?

Na smrť nemusíme byť sami

Recenzie

Na smrť nemusíme byť sami

Patrí medzi čestné povinnosti povzdychnúť si, ako sa všetci vospolok (a zahltení trápnosťami) vyhýbame téme odchádzania zo života. No nakoniec je minimum tých, ktorí sa do tohto terénu s odvahou, empatiou i pokorou vyberú.

Ženy u oltáře?

Recenzie

Ženy u oltáře?

Situácia a postavenie žien v kresťanstve a v katolíckej cirkvi sa do spoločenských dialógov dostáva pravidelne už do čias raného kresťanstva. Cirkevní otcovia i teológovia sa zaoberajú rolou ženy najmä v cirkvi intenzívne už od prelomu 4. a 5. storočia. Otázky sa týkajú najmä svätenia žien a ich možnosti slúžiť pri oltári a viesť službu eucharistie.