Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Ako podoprieť svet

Jana Bodnárová vo svojej najnovšej kolekcii poviedok pozýva čitateľa do jemne surreálneho priestoru. Nie preto, aby unikla zo sveta reálneho. Týmto spôsobom mu dáva nové farby – túžby a sny sú ešte naliehavejšie.

Je samota. Je noc.

Autorka v Bezhlavých karyatídach potvrdzuje svoju viacnásobnú a sympaticky pestrú kompetenciu: je poetka, performerka, dramatička a vyštudovala vedu o výtvarnom umení. Pracovala v oblasti záchrany pamiatok.

Antické karyatídy – sochy žien nahrádzajúce stĺpy alebo piliere – sa tu stali metaforou aj kontaktom s iným spôsobom umeleckého výrazu, prípadne, ako v rozhovore upozorňuje Bodnárová, ide o duchovný symbol „spojnice medzi dolu a hore s nádychom transcendencie, jednak hmotným ako súčasť architektúry s existenčne uchopiteľným rozmerom“.

Súčasťou tohto dialógu sú koláže Lucie Tallovej, ktoré poviedkovú zbierku Jany Bodnárovej dotvárajú a čiastočne ju vedia aj nanovo a po svojom vyrozprávať a prerozprávať.

Osobná i literárna história Jany Bodnárovej je bohatá, a tak tento najnovší titul dopĺňa jej doterajšie písanie o telesnom aspekte života a súčasne je jeho pointou. Postavy jemne napísaných mikropríbehov cítia krehkosť svojich existencií a konfrontujú sa s blízkosťou zániku. Ich návraty do spomienok sú výnimočné, pretože teraz sa samy inkarnujú do podoby svojich rodičov.

„Alex však jedného dňa definitívne neprišiel. Žene napadlo, že odišiel, ako prišiel: zo zatvrdnutých sedimentov histórie. Prekvapivo. Nečakane. Ako tieň. Ako človek odnikadiaľ alebo patriaci už neznámo kam. Tu sa určite necítil doma. Nepatril sem. Ak vôbec niekam patril.“

Napriek surreálnemu presahu v príbehoch nechýbajú reálie, ktoré ich ukotvujú do konkrétnych súradníc miesta a doby. To je znamením autorkinej angažovanosti, ale aj spätosti s kontextom jej života. Tu nie je núdza o sugestívne farby. Zmysly sú nabudené jedinečným spôsobom. „Je samota. Je noc. Je severný vietor.“

Najväčším vyznamenaním pre Janu Bodnárovú je konštatovanie, že tieto prózy sú naozaj univerzálne. Hovoria jazykom, ktorý bude funkčný všade a pre každého. To je v súvislosti so slovenskou prózou veľká (a, žiaľ, stále výnimočná) vec.


Jana Bodnárová: Bezhlavé karyatídy

Aspekt, 2025

Zobraziť diskusiu (0)

Bezhlavé karyatídy

Bezhlavé karyatídy

Bodnárová Jana

"Knihu som nazvala Bezhlavé karyatídy, pretože tieto antické sochy sú pre mňa symbolom. Jednak duchovným ako spojnica medzi „dolu“ a „hore“ s nádychom transcendencie, jednak hmotným ako súčasť architektúry s existenčne uchopiteľným rozmerom.

Kúpiť za 12,83 €

Podobný obsah

Ako prach vo vetre

Recenzie

Ako prach vo vetre

Keď sa koncom osemdesiatych rokov minulého storočia definitívne rozpadal východný blok, začínalo byť jasné, že táto skutočnosť musí nejakým spôsobom zasiahnuť i geopoliticky najzápadnejšie vysunutého komunistického spojenca. Reč je o Kube Fidela Castra, „ostrove slobody“ drzo sa opaľujúcom v slnkom prežiarených vodách Karibského mora, nebezpečne blízko severoamerických hraníc.

Čo v skutočnosti znamená Sylwa Rerum?

Recenzie

Čo v skutočnosti znamená Sylwa Rerum?

Nie je denník ako denník. Prvé autobiografické dielo, ktoré som kedysi prečítala, boli Moje deti od Eleny Maróthy-Šoltésovej, ženskej priekopníčky memoárovej prózy v období slovenského realizmu. Sylwa Rerum je však čosi úplne iné. Dokonalo potvrdzuje, že nie každý príbeh je fikcia. Nie je vymyslený ani umelý, ani hraný. Je úprimný, ale najmä je svojím unikátnym spôsobom neobyčajný.

Ďaleko od planéty a blízko k človeku

Recenzie

Ďaleko od planéty a blízko k človeku

Kompliment „povznášajúce dielo“ treba v prípade Obežných dráh vziať doslovne. Budete sa s hrdinami tohto fascinujúceho rozprávania vznášať takmer štyristo kilometrov nad Zemou.