Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Ako podoprieť svet

Jana Bodnárová vo svojej najnovšej kolekcii poviedok pozýva čitateľa do jemne surreálneho priestoru. Nie preto, aby unikla zo sveta reálneho. Týmto spôsobom mu dáva nové farby – túžby a sny sú ešte naliehavejšie.

Je samota. Je noc.

Autorka v Bezhlavých karyatídach potvrdzuje svoju viacnásobnú a sympaticky pestrú kompetenciu: je poetka, performerka, dramatička a vyštudovala vedu o výtvarnom umení. Pracovala v oblasti záchrany pamiatok.

Antické karyatídy – sochy žien nahrádzajúce stĺpy alebo piliere – sa tu stali metaforou aj kontaktom s iným spôsobom umeleckého výrazu, prípadne, ako v rozhovore upozorňuje Bodnárová, ide o duchovný symbol „spojnice medzi dolu a hore s nádychom transcendencie, jednak hmotným ako súčasť architektúry s existenčne uchopiteľným rozmerom“.

Súčasťou tohto dialógu sú koláže Lucie Tallovej, ktoré poviedkovú zbierku Jany Bodnárovej dotvárajú a čiastočne ju vedia aj nanovo a po svojom vyrozprávať a prerozprávať.

Osobná i literárna história Jany Bodnárovej je bohatá, a tak tento najnovší titul dopĺňa jej doterajšie písanie o telesnom aspekte života a súčasne je jeho pointou. Postavy jemne napísaných mikropríbehov cítia krehkosť svojich existencií a konfrontujú sa s blízkosťou zániku. Ich návraty do spomienok sú výnimočné, pretože teraz sa samy inkarnujú do podoby svojich rodičov.

„Alex však jedného dňa definitívne neprišiel. Žene napadlo, že odišiel, ako prišiel: zo zatvrdnutých sedimentov histórie. Prekvapivo. Nečakane. Ako tieň. Ako človek odnikadiaľ alebo patriaci už neznámo kam. Tu sa určite necítil doma. Nepatril sem. Ak vôbec niekam patril.“

Napriek surreálnemu presahu v príbehoch nechýbajú reálie, ktoré ich ukotvujú do konkrétnych súradníc miesta a doby. To je znamením autorkinej angažovanosti, ale aj spätosti s kontextom jej života. Tu nie je núdza o sugestívne farby. Zmysly sú nabudené jedinečným spôsobom. „Je samota. Je noc. Je severný vietor.“

Najväčším vyznamenaním pre Janu Bodnárovú je konštatovanie, že tieto prózy sú naozaj univerzálne. Hovoria jazykom, ktorý bude funkčný všade a pre každého. To je v súvislosti so slovenskou prózou veľká (a, žiaľ, stále výnimočná) vec.


Jana Bodnárová: Bezhlavé karyatídy

Aspekt, 2025

Zobraziť diskusiu (0)

Bezhlavé karyatídy

Bezhlavé karyatídy

Bodnárová Jana

"Knihu som nazvala Bezhlavé karyatídy, pretože tieto antické sochy sú pre mňa symbolom. Jednak duchovným ako spojnica medzi „dolu“ a „hore“ s nádychom transcendencie, jednak hmotným ako súčasť architektúry s existenčne uchopiteľným rozmerom.

Kúpiť za 12,83 €

Podobný obsah

Jedinečný literárny pozdrav z Estónska

Recenzie

Jedinečný literárny pozdrav z Estónska

Román o posledných mesiacoch Estónska pod sovietskou nadvládou je zaujímavý dejom, štýlom aj osobou jeho autora. Nakoniec príbehy transformácie sú vždy fascinujúce.

Antiutópia na hrane etiky

Recenzie

Antiutópia na hrane etiky

Štvorčlenná skupina naháňajúca strach, nočné ulice Londýna, vandalizmus, kriminalita a násilie. Britská klasika, ktorú do moderného sveta priniesol pred viac ako päťdesiatimi rokmi spisovateľ a scenárista Anthony Burgess. Knižné dielo nekompromisne nazerajúce do vnútra ľudskej podstaty. Prečo je Mechanický pomaranč stále aktuálnou knihou?

A lejak zosilnie a zaplní svet temnotou a hukotom vôd

Recenzie

A lejak zosilnie a zaplní svet temnotou a hukotom vôd

Americký spisovateľ John Steinbeck, nositeľ Nobelovej ceny za literatúru, čelný a dodnes mimoriadne obľúbený predstaviteľ sociálne-kritického realizmu, sa v rámci svojej pomerne bohatej tvorby často zameriaval na osudy celkom obyčajných ľudí. Takých, ktorí nejakým spôsobom často pociťovali nespravodlivosť systému, prežívali na spoločenskom dne alebo sa v tvrdom zápase o prežitie neraz dostávali do stretu s ničivou búrlivosťou prírodných živlov. Do poslednej kategórie možno zaradiť jeho silných hrdinov z ďalšieho výborného románu s názvom Neznámemu bohu, ktorý je u nás dostupný napríklad v krásnom vydaní zo Slovartu v chytľavom preklade Kataríny Juskovej.