Because of Fashion
Móda patrí k dobre viditeľným javom kultúry a svoju pozornosť jej venujú významní teoretici spoločenských vied. Viac alebo menej sa týka každodennosti značnej časti populácie, a hoci si to na prvý pohľad ľudia ani nemusia uvedomovať, ich vkus alebo nevkus často vyplýva z kontextu doby, v ktorej žijú a hodnôt, ktoré vyznávajú. Pri hlbšom pohľade na módu sa odkrývajú nečakané súvislosti.
Český fotograf Kuba Feranec vytvoril zaujímavý koncept knihy o street style móde. Profesionálny život venoval fotografovaniu v módnych a lifestyleových časopisoch a podľa jeho vlastných slov z úvodných stránok je aj zberateľom krátkych výrokov o móde. Vo vizuálne pôsobivej publikácii Because of Fashion sa rozhodol, „že každá stránka bude věnovaná jedné osobnosti a bude na ní mnou pořízená street style fotografie s větou, kterou mi ona osobnost napsala“.
Knihu výborne uvádza rozhovor s historikom umenia a teoretikom módy Michalom Vaníčkom. Fotky sa dajú pozerať a neustále listovať, ale prečítaním rozhovoru získavajú nový rozmer: odkrýva sa nám historický kontext, kultúrne špecifiká, regionálne charakteristiky a socioekonomická podmienenosť módy. Tak ako každý aktuálny fenomén, aj móda úzko súvisí s mediálnou propagáciou a tvorí značnú časť obsahu sociálnych médií: Facebook, Instagram a blogy sú svetom patriacim vizuálnej reprezentácii módnych nadšencov a šíriteľov trendov a práve mnohí z odfotených ľudí sú známi práve zo sociálnych médií.
Niekoľko stoviek fotografií, pričom na každej fotke je jeden človek, ukazuje street style módu z veľmi rôznorodých perspektív, vždy je však dôležitá osobnosť. Tak ako v oblasti ideí hovoríme o názorových vodcoch, tak aj v móde existuje významný zdroj inšpirácií alebo aj kopírovania. Poznáme ich pod pojmom so širším presahom: influenceri. Dominantným priestorom sú pre nich vyššie spomínané sociálne médiá a ich vplyv je založený na oslovovaní digitálnych domorodcov: generácií, pre ktoré sú technológie prirodzenou súčasťou života, je pre nich zrozumiteľnejšia vizualita ako text a ktoré trávia vo virtuálnom svete hodiny denne.
Móda je do určitej miery symbolizáciou statusu, prejavuje sa v nej prináležitosť k určitej subkultúre, spoločenskej vrstve, vyžaduje financie, ale nie je to nevyhnutne vysoký príjem (vzhľadom k rozšírenému trendu kupovania v secondhandoch), vyjadruje prestíž v oblasti vkusu a originality. Na jednotlivých výrokoch influencerov z knihy vidíme, aké je pre nich dôležité zachytiť módou jedinečnosť, individualitu, sebanaplnenie a nevyhýbajú sa ani akejsi filozofii života premietnutej do obliekania. Nechýba ani irónia, vtip a odľahčené poukázanie na posadnutosť módou. Because of Fashion určite zaujme každého, kto sa zaujíma o aktuálne trendy v kultúre a keď raz bude street style minulosťou, bude táto publikácia dôležitým svedectvom o svojej dobe.
Kuba Feranec: Because of Fashion
Kniha Zlín 2017
311 strán