Bod zlomu
Knihy Malcolma Gladwella patria k titulom, o ktorých sa živo diskutuje aj roky po ich vydaní. Námetom jeho asi najznámejšieho diela Bod zlomu je prirovnanie ľudského správania k šíreniu epidémie. Móda, kriminalita a čítanie kníh môžu pozoruhodne súvisieť, ak na nich uplatníme metódy skúmania prenosu vírusov.
S knihou Bodu zlomu sa objavila aj myšlienka spájajúca ako voľný motív ďalšie Gladwellove diela: čo ak je naše uvažovanie o viacerých javoch nesprávne? Gladwellove knihy sú hľadaním zmyslu medziľudských interakcií a samotného uvažovania ľudí a pokusom o hlbšie vysvetlenia, aj keď niekedy z nekonvenčného uhla pohľadu. V knihe Mžik. Jak myslet bez přemýšlení (Bizbooks 2015) sa zaoberá vplyvom intuitívneho konania a niekoľkosekundových rozhodnutí na náš život, v publikácii Mimo řadu. Anatomie úspěchu (Bizbooks 2015) sa zas venuje hľadaniu faktorov a pravidiel formujúcich úspech alebo neúspech v rôznych oblastiach ľudských aktivít.
Bod zlomu strhne čitateľov od prvých strán, existuje ale aj ďalší dôvod venovať pozornosť tejto knihe. V súčasnosti sa prudko rozvíja oblasť nazývaná virálny marketing. Gladwell už roky pred týmto módnym trendom nazýval podobné aktivity reklamou založenou na „principech epidemického přenosu“. Zatiaľ čo v reklame je podobné pôsobenie dobre viditeľné, v iných oblastiach tomu tak nie je. Musia sa odkrývať vrstva za vrstvou. Gladwell nachádza tri zásadné podmienky šírenia epidémií: nákazlivosť, malé príčiny s veľkými následkami, uskutočnenie zmien v priebehu mimoriadne krátkeho času. Osobitnú pozornosť venuje tiež ľuďom schopným uskutočňovať zmeny: nazýva ich maveni, spojovatelia, predavači.
Gladwell píše rafinovane: vždy po istom čase zhrnie hlavné body predchádzajúcich kapitol a nadviaže hlavnou myšlienkou aktuálnej kapitoly. Pripravuje si tak čitateľa na ďalšiu nezvyčajnú myšlienku. Veľký prínos Bodu zlomu vidíme aj v oboznamovaní širšej verejnosti s rozličnými vedeckými teóriami zaoberajúcimi sa ľudským správaním. Podobne ako v ďalších dielach, aj v tomto sa Gladwell opiera predovšetkým o výskumy zo sociológie, psychológie a antropológie. Napríklad zločinnosť v New Yorku vysvetľuje prostredníctvom teórie rozbitých okien; uveďme z tejto pasáže dlhší citát:
„Když rozbité okno zůstane neopravené, lidé, kteří chodí kolem, usoudí, že je to všem jedno a nikdo není za nic odpovědný. Brzy přibudou další rozbitá okna a pocit anarchie a signál, že vše je dovoleno, se z domu rozšíří na ulici, v níž stojí. Relativně podružné problémy jako graffiti, nedodržování veřejného pořádku a agresivní žebrání jsou všechno obdoby rozbitých oken.“
Na knihách ako Bod zlomu priťahuje ďalší aspekt: provokujú k mysleniu. Priamo vyzývajú čitateľov k premýšľaniu, či je možné uplatniť predkladané tézy aj v živote v našej spoločnosti; podnecujú k hľadaniu analogických situácií známych z nášho života. Okrem kriminality si všíma niekoľko rôznorodých tém: vzdelávacie procesy a obľúbenosť televíznych programov Sezam street a Blue’s Clues; šírenie odporúčaní o móde alebo reštauráciách; reklamné kampane; epidémiu fajčenia u tínedžerov a predajnosť jednej knihy vo vzťahu k sile spoločenstva čitateľov. Bod zlomu si treba prečítať. Je to návod na porozumenie viacerým nezvyčajným javom okolo nás. Zároveň je táto kniha viac ako vhodným úvodom do ostatného Gladwellovho diela.
Malcolm Gladwell: Bod zlomu. O malých příčinách s velkými následky
Preklad: Martin Weiss
Bizbooks 2015
256 strán