Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Čítaj literatúru ako profesor

Literatúra je celkom zvláštna vec. Hoci nás od detstva sprevádza ako povinný predmet v školách, čítať sa učíme neustále. Nejde len o formu, ale hlavne o obsah. Obzvlášť v súčasnosti, kedy sme na internete alebo cez sociálne médiá bombardovaní textami rôznej dĺžky a kvality, je nevyhnutné neustále zvyšovať (aj vlastnú) čitateľskú gramotnosť a o to viac to platí pri dielach, ktoré považujeme za umelecké. Našťastie máme vynikajúceho sprievodcu v knihe Čítaj literatúru ako profesor.

Snom študentov je prednášajúci, ktorý v nich vzbudí zanietenie, možno aj dlhotrvajúcu vášeň pre študovaný predmet. Thomas C. Foster vyučuje literatúru a kreatívne písanie na Michiganskej univerzite a ak sú jeho hodiny také pútavé a zábavné ako Čítaj literatúru ako profesor, tak sa dá jeho študentom len závidieť. Vo Fosterovom prístupe vidíme esenciu toho, čo máme na literatúre radi: neustále objavovanie nových príbehov, ktoré sú súčasťou toho jediného; snahe porozumieť svetu prostredníctvom zvedavosti a slov; hľadanie významov, priblíženie problémov ľudí v iných časoch a na odlišných miestach.


Ako čítajú literatúru profesori? Zásadný rozdiel medzi laikom a odborníkom je v tom, že odborník má za sebou určitý tréning a v čom ten tréning spočíva je témou jednotlivých kapitol. Hoci sa kniha číta ľahko, je zrozumiteľná a čitateľsky veľmi prístupná, určite nebolo vôbec jednoduché ju napísať a na jednom mieste na to Foster aj upozorňuje. Aspekt dĺžky písania verzus čítania je len jednou z mnohých nástrah, ktoré si čitatelia málokedy uvedomujú. Ďalšou je, že výrazne podceňujú svoju schopnosť porozumieť náročnej literatúre (teda aspoň oni ju považujú za náročnú). Foster nás neustále povzbudzuje, aby sme sa odbremenili od podobného mentálneho zaťaženia, robí to dômyselne a vytrvalo.

„Keď študentom hovorím, že majú využívať svoje predošlé čitateľské skúsenosti, tvrdia, že žiadne nemajú. Ako sme si ukázali, nie je to pravda. Ja im na to odpovedám: Viete viac, než si myslíte. Nie, neprečítali ste všetko. Ale je dosť možné, že ste prečítali dosť: dosť románov, memoárov, básní, novinových správ, filmov, televíznych show, hier a piesní, že už máte dostatočný základ. Skutočný problém spočíva v tom, že „neskúsení“ čitatelia majú tendenciu popierať svoje doterajšie zásluhy. Kašlite na to! Sústreďte sa na to, čo viete, nie na to, čo neviete.“

Foster nám postupne svojským, neraz komickým štýlom približuje ako čítať symboly, hľadať intertextualitu, čo to znamená, keď sa v románoch objaví voda, cesta alebo nejaká krajina. Venuje sa významu násilia, sexuality, chorobám, dopadom irónie, pričom neustále láka zoznámiť s ďalšími a ďalšími dielami. Svoje tvrdenia neváha ilustrovať nielen na románoch, divadelných hrách a poézii, ale aj filmoch. Filmy sú mimochodom predmetom jeho samostatnej knihy Reading the silver screen. Základ takmer celej literárnej tvorby v západnom kultúrnom okruhu vidí Foster v Biblii, Shakespearovi a ľudových rozprávkach. Ak by sa niekomu tento výpočet zdal príliš stručný, na konci knihy nájde zoznamy odporúčanej literatúry a filmov, ktoré sú podľa neho hlavné diela a pri ktorých, ako sľubuje, sa budete baviť. Jednoznačne platí, že literatúra je hra, užívajme si ju teda.


Thomas C. Foster: Čítaj literatúru ako profesor

Preklad: Marianna Bachledová

Tatran 2018

344 strán

Zobraziť diskusiu (0)

Čítaj literatúru ako profesor

Čítaj literatúru ako profesor

Thomas C. Foster

Thomas Foster vysvetľuje literatúru ako nečakané dobrodružstvo, ktoré nám odkrýva nové svety poznania. Hoci priznáva, že veľké príbehy a emócie boli napísané už kedysi dávno a každá doba ich len nanovo prerozpráva a dá im nový šat, nedajme sa zmiasť. Súčasné diela a autori sú rovnako zaujímaví a inovatívni ako ich dávni predchodcovia a navyše nám sprostredkúvajú odkaz nastupujúcich pokolení. Dielo Čítaj literatúru ako profesor je zábavným sprievodcom literatúrou pre každého – bez ohľadu na vek a počet prečítaných kníh. Autor rozpráva strhujúco a svojím zanietením pre mýty, symboly a príbehy, na ktoré upozorňuje, nenápadne vedie čitateľa a prehlbuje jeho literárne cítenie. Otvára pred ním nové dimenzie čitateľskej skúsenosti a umocňuje jeho čitateľský zážitok. Vo svojom rozprávaní nesleduje len autorov príbeh, ale aj osobitosti autorovho jazyka, pričom je zábavný, vtipný a poučný. To najdôležitejšie: bohatstvo mysle, rezonanciu citov a hĺbku poznania nájdeme podľa Fostera v troch základných dielach, v Biblii, u Shakespeara a v ľudových rozprávkach, ku ktorým sa vracia každá generácia. No nie je to len „klasika“, s každým prečítaným dielom zažívame nové dobrodružstvo, s akým by sme sa v reálnom živote asi nestretli, navyše podnecuje aj našu predstavivosť, fantáziu, súcit a pochopenie.

Kúpiť za 14,31 €

Podobný obsah

Jedinečnosť ľudského vedomia

Recenzie

Jedinečnosť ľudského vedomia

Kniha o jednej z najzvláštnejších ľudských skúseností: halucinácii.

Lekcie strachu pre pokročilých

Recenzie

Lekcie strachu pre pokročilých

Štúdie rozvrátených osobností a ich neopakovateľných životov.

Čo je skryté pod ľadom

Recenzie

Čo je skryté pod ľadom

Slová „polárna námorná výprava“ sa spájajú s predstavou všetkých dobrodružstiev odvážnych mužov 19. storočia.