Den falešné kočky
Imaginácia spisovateľov prichádzajúcich zo škandinávskych krajín je typická tým, že mieša tak nezvyčajné nápady, až si získavajú prívlastok fantastické. Zároveň ale prenikajú do psychiky postáv jedinečným spôsobom, s identitou, spomienkami a medziľudskými vzťahmi pracujú ako s tvárnou hmotou, ktorej výslednú podobu nepoznáme, kým si neprečítame poslednú stranu príbehu.
Poetika kníh fínskeho spisovateľa Pasiho Ilmariho Jääskeläinena láka už svojimi názvami. Prvým preloženým románom Literární spolek Laury Sněžné (Paseka 2015) vzbudil medzi čitateľmi rozruch a zoznámil nás so svojskou kombináciou fantastického realizmu a psychologického ponoru do mysle postáv. Poviedka mu vyšla aj v antológii Lesní lišky a další znepokojivé příběhy (Pistorius & Olšanská 2016) a atraktívny bol tiež román Magický průvodce městem pod pahorkem (Paseka 2017) výnimočný tým, že mal dva konce a čitateľ nevedel, ktorý koniec bude obsahovať jeho výtlačok knihy (druhý koniec sa dá nájsť na webe). Hra s významami a interpretáciou je základný princíp Jääskeläinenových próz a inak tomu nie je ani v poslednej knihe Den falešné kočky.
Smrť rodiča patrí k mimoriadnym a traumatickým udalostiam v živote detí a aj keď má hlavná postava, muž Kaarna, viac ako 40 rokov, aj tak bolestivo prežíva, keď ho zavolajú z domova seniorov k umierajúcej mame, ktorá trpí Alzheimerovou chorobou. Jeho následná púť mestom (kde pôsobil vo funkcii hlavného inovátora a teda mesto pozná do detailov) je divoká jazda, počas ktorej sa hýbete v čase o desaťročia, ale ostávate stále na tom istom mieste a všetko samozrejmé mizne ako spomienky v poškodenom mozgu. Prvky rôznych žánrov od náznakov hororu, cez detektívku až po grotesku predstavujú osobitý zážitok a hoci sa nás autor pokúša od začiatku presvedčiť, že mačky tu zohrávajú len podružnú úlohu, oplatí sa všímať si ich pozornejšie, lebo si to zaslúžia.
"Matka mi s úsměvem vysvětlila, že všechny vyprávěné příběhy, i ty nejnesmyslnější, jsou do určitého stupně pravdivé. Lidi totiž mají hlubokou potřebu mluvit pravdu. Bývá velmi těžké a vyčerpávající nechat něco nevyřčené. Vyprávění příběhů je chytrý způsob, jak utajeně, bezpečně a nenápadně promluvit nahlas i o těch věcech, které mají zůstat navždy tajemstvím. Proto jsou příběhy tak důležité: bez nich bychom museli mlčet o tom, o čem nemůžeme mluvit.“
Den falešné kočky môžeme čítať ako príbeh s viacerými vrstvami. Na jeden úrovni je to alegória Odysey a dokážeme nájsť aj paralely s Ulysseom od Jamesa Joycea. Kaarna putuje mestom a stretáva rôzne osoby ako svojich mýtických sprievodcov a tí mu pomáhajú hľadať účel cesty alebo minimálne naznačia ďalší smer. Postavy si nemôžu byť isté takmer ničím: svet ako poznali sa rozpadáva do rôznych časov v tom istom priestore, identity sa trieštia a zase skladajú do inej podoby, na pamäť sa takmer nedá spoľahnúť a na všetok tento zmätok sa nezúčastnene pozerajú mačky.
Predchádzajúce dva Jääskeläinenove romány boli typické určitou nejednoznačnosťou, náznakmi a nedopovedanými udalosťami. Den falešné kočky sa v tomto odlišuje a ponúka uzavretý príbeh s originálnou zápletkou a veľmi dobre zvládnutým koncom. Kto váha, s ktorým z troch románov tohto predstaviteľa fínskej vlny fantastiky známej ako fínske podivno sa zoznámiť ako prvým, Den falešné kočky je veľmi vhodná voľba ako začať.
Pasi Ilmari Jääskeläinen: Den falešné kočky
Preklad: Vladimír Piskoř
Paseka 2018
316 strán