Doupě | Zhroucení koně
„Malé, pomalé, podzemní a zpravidla neviditelné.“ Týmito slovami sa predstavuje vydavateľstvo Gnóm! vedené českým prekladateľom a vydavateľom Jakubom Němečkom, ktoré sa venuje vydávaniu fantastickej literatúry, respektíve literatúry spojenej so špekulatívnou fikciou vo všeobecnosti. Zatiaľ čo ďalšie české žánrové vydavateľstvá sa zameriavajú na známe mená, Gnóm! predstavuje čitateľom diela, ktorých autori a autorky sú v československom literárnom priestore známi len málo, ak vôbec.
Jedným z takých autorov je aj Brian Evenson, zvučné meno súčasného amerického new weird a hororu. V týchto žánroch mu spoločnosť robia napríklad China Miéville, Jeff VanderMeer či Stephen King. Zbierka Doupě | Zhroucení koně prináša v elegantnom vreckovom formáte 16 poviedok a 2 novely, ktorých atmosféru svojimi ilustráciami výborne vystihol Václav Šlajch.
Zbierku otvára najdlhší text, novela Doupě, ktorej hlavný hrdina, bezmenný človek(?), sa snaží zistiť viac nielen o Sebe, ale aj o ďalších ja, ktoré do svojho mozgu presne určeným postupom vložil. Príbeh pretkaný existenciálnymi otázkami, ako aj hľadaním podstaty ľudskosti a seba samého, zároveň naznačuje, akým smerom sa uberajú nasledujúce texty.
Spoločným menovateľom všetkých poviedok je neistota, a to predovšetkým neistota rozprávača vo vzťahu k realite, ktorú okolo seba vníma. Stalo sa to alebo to bol len sen? Ak je všetko v poriadku, prečo pôsobí najrušivejšie práve tá „stopercentná“ realita? Pochybnosti sa odzrkadľujú aj vo výpovediach postáv: Som si istý, alebo takmer istý, že... Viem presne, alebo takmer presne, že...
Žiadna postava nemôže s absolútnou istotou povedať, čo sa stalo. Menia sa podmienky, ich spomienky aj pocity, realita jednotlivých svetov sa láme na detailoch, ktoré autor čitateľom dávkuje striedmo, no zároveň absolútne účinne – či už je to zvláštny spôsob reči priateľa, srsť, ktorá je na dotyk konská, ale koňovi nepatrí, alebo sušené mäso na spodnom regáli, ktorému chýba označenie.
Vo viacerých textoch absentuje nadprirodzený prvok; aj napriek tomu v nás dokáže Evenson vyvolať nielen pocity strachu, ale aj úzkosti či paranoje. Motívy naznačenej, no neopísanej hrôzy a rozprávača nedôverujúceho vlastnej mysli, s ktorými kedysi prerazili „otcovia hororu“ E. A. Poe a H. P. Lovecraft, využíva autor v súčasnom svete. A ako sa ukazuje, ten je pre nás aj bez nadprirodzena rovnako desivý ako v dielach klasikov žánru.
Evenson sa s čitateľom zahráva. Texty, v ktorých sa odráža jeho univerzitné pôsobenie, sa nedržia tradičných postupov a často končia otvorene, čo môže pre niektorých čitateľov znamenať prekážku. Neisté výpovede, spochybňovanie vlastnej príčetnosti, rôzne tiky, zamlčané detaily, náznakovosť i otvorený záver však otvárajú dvere do ďalšej komnaty hrôzy – do našej predstavivosti, kde sa môže stať všetko. Napokon, potvrdzuje to aj druhý text prepožičiavajúci názov knihe – Zhroucení koně:
„Jestliže se otočíte, půjdete spěšně dál a opustíte to místo, ještě než se stane cokoli, co by situaci rozhodlo – čím se pro vás ti koně stanou? Zůstanou jak živí, tak i mrtví zároveň, takže nebudou ani zcela živí, ani zcela mrtví.
A co se pak stane s vámi, která ponesete vědomí tohoto paradoxu v hlavě?“
Preklad: Jakub Němeček
Ilustrácie: Václav Šlajch