Dramatické romány o ľudskej zvrátenosti
Knihy spisovateľky Gillian Flynnovej by sme mohli označiť ako thrillery kombinujúce nezvyčajné dejové zvraty s hlbším ponorom do psychológie postáv. Preslávila sa románom Stratené dievča, príbehom o manipulácii, úplne disfunkčnom manželstve, v ktorom nie je možné oddeliť dobro od zla a v ktorom sa únos ženy zmení na drámu o príčetnosti a azda nekonečných rozmeroch zvrhlosti.
V nedávno vydanom románe Temné miesta Flynnová rozvíja nielen tému vyšetrovania brutálneho vyvraždenia jednej rodiny, ale aj spôsob, ako sa časom dokáže s podobnou udalosťou vyrovnať priamy svedok udalosti.
V 80. rokoch 20. storočia sa spolu s metalovou hudbou objavilo hysterické podozrievanie a spájanie akéhokoľvek nezvyčajného správania so satanizmom. V silnej vidieckej komunite mohlo mať podobné podozrenie fatálne následky. V tomto prostredí sa odohrá tragédia Temných miest: časť rodiny Dayovcov počas zimnej noci vyvraždí neznámy páchateľ a jedna z preživších, malá Libby, za vraha označí svojho brata Bena. Až po rokoch si naplno uvedomí, že ho zavreli do väzenia iba na základe jej svedectva, hoci ho pri zabíjaní nevidela. Libby navštívi klub riešiteľov záhad a kriminálnych činov a tí jej podsunú podvratnú myšlienku, že žiadne priame dôkazy svedčiace o Benovej vine neexistujú.
Dospelú Libby charakterizujú predovšetkým vnútorné konflikty, pocity viny, existenčná neistota vyplývajúca z neochoty nájsť si zamestnanie a z nedostatku peňazí. Z núdze súhlasí s ďalším pátraním klubu a sama sa pustí po stopách dávnych vrážd. Rozprávanie príbehu sa odohráva v dvoch časových rovinách: prvá v súčasnosti je Libbin život a obnovené pátranie po vrahovi jej rodiny. Druhú rovinu tvorí deň tragédie očami mamy Patty a Bena. Od rána tak môžeme pozorovať mikrokozmos chudobnej rodiny bez otca až do fatálneho nočného konca.
Flynnová predstavuje svet v neľútostnej podobe: jej postavy sú duševne a fyzicky poznačené, nešťastné, trosky na okraji spoločnosti neschopné nadväzovať sociálne kontakty. Podobne ako hlavná postava, aj ostatní márne hľadajú vnútornú rovnováhu a neváhajú pritom rozkolísať okolie. Postavenie Bena ako vyvrheľa k nemu čoraz väčšmi upriamuje pozornosť dievčat, ich rodičov a neváha sa prezentovať ako satanista, len aby upútal okolie. Jeho svet je zvláštny: pohybuje sa v prostredí drog, mládežníckej záhaľky, tvrdej práce na farme a školy, ale je pomerne pasívny a nechá sa strhnúť silnejšími osobnosťami. Dlho ostáva veľkou záhadou, či vraždil on.
Gillian Flynnová sa preslávila inteligentnými, hoci drastickými knihami s dômyselnými zápletkami dosahujúcimi mimoriadnu čitateľskú obľubu. Výstavba deja navyše láka filmárov. Temné miesta v réžii Gillesa Paquet-Brennera uviedli na plátno tento rok; Stratené dievča sfilmoval v roku 2014 David Fincher. Obidva romány sú dôkazom, aké rôznorodé vie byť v súčasnosti výborné a strhujúce písanie.
Gillian Flynnová: Temné miesta
Preklad: Katarína Jusková
Tatran 2015
320 strán