Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Japonská záložka

Nikoho nebude zaujímať, kedy som sa s Ishigurom stretol. Prvým kontaktom však bola kniha Když jsme byli sirotci (Barrister & Principal, 2012). Našiel som ju v priaznivej cene v jednom českom obchode s lacným knižným tovarom, takže príjemná študentská alternatíva. Išiel som do toho, takpovediac naslepo, ako pri mnohých iných autorkách a autoroch. Slangom kulturistiky by som mohol konštatovať, že som si prechádzal fázou „objemovky“. Potreboval som nabrať na hmote. Čo najviac kníh, bez nejakej vnútornej logiky či systému. No skrátka, sloboda masívneho (nie masového) konzumenta. Z mnohých vtedajších zásob žijem dodnes – načítal som si aj dopredu. Vďaka tomuto obdobiu sa mi vyprofiloval aj čitateľský vkus a som za to sám sebe vďačný. Viem, s kým chcem tráviť svoj čitateľský čas, keď som limitovaný vlastným kalendárom. Ďakujem ti, moje staré, nenásytné ja.

Japonská fáza
Prišla taká fáza, že ma zaujala ázijská kultúra. Nič som jej neprispôsoboval, vyslovene som zostal v role vzdialeného pozorovateľa. Trvalo dlho, kým som pochopil, čo je na nej iné. Nebudem zahmlievať, rovnako dlho trvalo, aj kým som sa vnútri tej kultúry naučil rozlišovať, čo je japonské, čínske, kórejské, takže ak som jej chcel lepšie privoňať, musel som ísť od základov. To sa mi, samozrejme, nechcelo, pretože by to znamenalo priveľkú investíciu do niečoho, čo bohvie, či vydrží. Celkom silnou skúškou vytrvalosti bola napríklad kniha Básnik od I Munjola (Argo, 2014). Dnes už viem, že ma ľahko odklonila, hoci určite bola výborná. Tak krčmovo poviem – nesadla mi, no. Nádejní kritici sa učia už na školách, že symbolom „páčika“ či určením, čo sa mi páči a nepáči, je síce dobré začať, no v ideálnom prípade by mali opustiť školu s tým, že sú schopní komponovať vlastný názor. Môj názor vtedy bol, že by som mal čítať o Japonsku viac. Veď sa mi toho odtiaľ páčilo toľko!

Bolo to v období, keď som bol celkom silno zasiahnutý Harukim Murakamim i jeho takmer menovcom Rijúom Murakamim. Zatiaľ čo pri prvom z nich sa stretávala depresia s mágiou v alchymisticky vyvážených dávkach, pri tom druhom som sa zase pozrel napríklad na takmer reportážny spôsob podania surovosti sexuálneho turizmu v Japonsku. Okrem toho mi imponovala aj animovaná tvorba Mijazakiho či vážnejšie kino Kurosawu. Všetko spájal jednotný motív – japonská práca s emóciou, respektíve japonské krotenie exponovaných citov. Keď od tejto vety odstúpim, znie veľmi povrchne, ba čo horšie, píšem o Japonsku ako nejaký obmedzenec. Dávam japonskú kultúru do priveľkých skratiek, pritom je rozmanitá ako jej početné ostrovy.

Čo sa stane s citom, keď je v knihe japonských autorov?
To by chcelo odpoveď od fundovaného znalca japonskej kultúry, zaujímala by ma. Idem konštatovať teda to, čo som vypozoroval sám. Emócia, alebo ak chceme, ten cit – a teraz, naozaj akýkoľvek, vnímajú v súčasnej japonskej kultúre stále ako domestikovaného živočícha, nie ako cirkusové zviera. Ak má štekať a strážiť dom, tak dobre, bude. Musí však byť jasný a pomerne jednoznačný účel. Jeho výchova dostane celú svoju hĺbku a maximálnu mieru opatery. Keď to preložím do reči kníh, matka s dieťaťom bude vždy v prvom rade matkou, predavačka v predajni Konbini vám stopercentne poslúži, no ako čitateľa si vás získa až vtedy, keď začne experimentovať s vlastným prístupom ku každodennosti, ako to bolo napríklad v skvelej knihe Za sklem (Sajaka Murata, Kniha Zlín, 2019). Každý krok iným smerom je ľahké nabúranie implantovanej filozofie poriadku a deje sa to s ohromnou silou.

Pojem každodennosť mám rád, lebo v sebe nesie opakovanie aj výrazné rozdiely v jednom slove. Aj zajtra bude deň a môže sa začínať prácou a končiť čítaním v posteli, no medzitým sa môžu pritrafiť desiatky neopakovateľných vecí. Na tomto mieste preberá štafetu aj Kazuo Ishiguro, literárny nobelista z roku 2017, autor veľkého formátu a japonských koreňov. Práve som si prečítal jeho poviedkovú knihu Nokturna (Argo, 2021). Príbehy prepojené hudbou, ale aj prístupom ku kultúram jej tvorcov. Aj strety svetov z nerovnomerných sociálnych pomerov, pričom nezriedka o úspechu rozhoduje šťastie, energia vkladaná do ambícií. Kazuo Ishiguro sa v styčnom bode medzi pouličným hudobníkom a legendou cíti dobre, pretože vie pri oboch, tak japonsky, odhadnúť ten moment, keď sa vychýlia z každodennosti. Keď sa Charles Dickens stretne s japonskou emocionálnou opatrnosťou.

Zobraziť diskusiu (0)

Nokturna

Nokturna

Ishiguro Kazuo

Soubor novel nazvaný Nokturna a opatřený podtitulem Pět příběhů o hudbě a soumraku patří k vrcholům Ishigurova díla. Pětice volně propojených příběhů, odehrávajících se v Benátkách, Londýně, západoanglickém Herefordshire a Beverly Hills, vypráví o lásce, hudbě, úspěchu a životních selháních – a Ishigurovy postavy se nám v nich představují ve chvílích náhlého prozření či formativní životní krize.

Kúpiť za 13,37 €

Když jsme byli sirotci

Když jsme byli sirotci

Ishiguro Kazuo

Strhující příběh o hledání ztracených rodičů, odehrávající se v letech 1931, 1937 a 1958 v Londýně, Šanghaji a Hongkongu, byl v roce 2000 v užší nominaci na prestižní Man Booker Prize. Hlavnímu hrdinovi románu, Christopheru Banksovi, se podaří splnit si sen z dětství: na počátku třicátých let minulého století se stane uznávaným londýnským detektivem, který dokáže vyřešit i ty nejnáročnější případy a zároveň je vítaným hostem v každé vybrané společnosti.

Kúpiť za 12,05 €

Básník

Básník

I Munjol

I Munjolův „Básník“ naplňuje očekávání téměř každého nadprůměrného čtenáře. Má děj, postavy, pohyb, je vtipný, kousavý, kultivovaný, nervní, intelektuální, je to text, který sice jen z určitého úhlu, zároveň však sugestivně a ve velké míře zasvěceně překládá životní peripetie jedné mýty přehlcené osoby, toulavého básníka Kim Sakkata.

Kúpiť za 9,92 €

V polévce miso

V polévce miso

Murakami Rjú

Polévka miso je stejně jako tato kniha zvláštní směsí nasládlého, hořkého, kyselého a slaného. Hlavním hrdinou románu je mladík Kendži, který si na vysněnou cestu do Spojených států vydělává prováděním zahraničních, převážně amerických zákazníků nočním Tokiem.

Kúpiť za 11,64 €

Za sklem

Za sklem

Murata Sajaka

Hlavní hrdina Keiko Furukurová se svým myšlením a jednáním vymyká běžným společenským normám a od dětských let se potýká s problémem začlenění do většinové společnosti. Své společenské místo najde až během studia na univerzitě, kdy získá příležitostnou práci v minimarketu, který otevřeli nedaleko jejího bytu.

Kúpiť za 8,99 €

Norské dřevo

Norské dřevo

Murakami Haruki

V románu nejvýznamnějšího japonského spisovatele současnosti se skrývá fantastický, romantický i tragický milostný příběh. Čtenář však „neunikne“ směsici japonských reálií, psychologickým portrétům hrdinů ani scénám vášně a nespoutaného sexu.

Kúpiť za 18,76 €

Tancuj, tancuj, tancuj (české vydanie)

Tancuj, tancuj, tancuj (české vydanie)

Murakami Haruki

Hrdina příběhu se vrací na nejsevernější ostrov Hokkaidó, kde před lety zažil napínavé chvíle při hledání tajemné ovce. Zároveň tam přišel o svou přítelkyni, která beze stopy zmizela z Hotelu U Delfína.

Kúpiť za 26,07 €

Hon na ovcu (nové vydanie)

Hon na ovcu (nové vydanie)

Murakami Haruki

Protagonista a zároveň rozprávač tohto príbehu je mladý, mestom znudený človek, ktorý nikam nepatrí a nikomu nechýba. Jedného dňa dostane od svojho priateľa list s fotografiou, ktorú neskôr použije v jednom projekte svojej reklamnej agentúry.

Kúpiť za 13,46 €

1Q84: kniha 1 + kniha 2

1Q84: kniha 1 + kniha 2

Murakami Haruki

Co kdyby jednoho dne kdosi kdesi přehodil imaginární výhybku a svět, jak ho znáte, jednou provždy skončil? Aco kdyby si toho navíc nikdo kolem vás nevšiml?

Kúpiť za 22,28 €

1Q84: kniha 3

1Q84: kniha 3

Murakami Haruki

Knihou číslo 3, která při prvním vydání v Japonsku zaskočila čtenáře jako nečekané překvapení, se završuje devět měsíců, které spolu s protagonisty Murakamiho románu strávíme v jiném světě roku 1Q84. Opět dostáváme možnost potkat své staré známé hrdiny.

Kúpiť za 16,03 €

Kafka on the Shore

Kafka on the Shore

Murakami Haruki

Murakami's new novel is at once a classic tale of quest, but it is also a bold exploration of mythic and contemporary taboos, of patricide, of mother-love, of sister-love. Above all it is an entertainment of a very high order.

Kúpiť za 13,53 €

Podobný obsah

Ako milovať svoju dcéru

Recenzie

Ako milovať svoju dcéru

Od narodenia som dcérou svojej matky a časom som sa stala matkou dcéry. Viem, aké je to byť tou, ktorú mama neustále sleduje, a zároveň tou, ktorá nepretržite striehne na kroky svojho dieťaťa. Poznám túžbu byť vlastnená a vlastniť, byť napadnutá pocitom akejsi dlžoby a znepokojivého stavu, že ten pohľad už viac neznesiem. A pritom sa často dívam rovnako. Očakávam, predpokladám a chránim. Nevedome, ale predsa tlačím svoju dcéru do kútov, kde si myslím, že je to pre ňu dobré. Kolíšem si dcéru spôsobom, ktorý považujem za najvhodnejší. Do istej miery je to vítané, priam potrebné. Dokedy to však je?

Na smrť nemusíme byť sami

Recenzie

Na smrť nemusíme byť sami

Patrí medzi čestné povinnosti povzdychnúť si, ako sa všetci vospolok (a zahltení trápnosťami) vyhýbame téme odchádzania zo života. No nakoniec je minimum tých, ktorí sa do tohto terénu s odvahou, empatiou i pokorou vyberú.

Ženy u oltáře?

Recenzie

Ženy u oltáře?

Situácia a postavenie žien v kresťanstve a v katolíckej cirkvi sa do spoločenských dialógov dostáva pravidelne už do čias raného kresťanstva. Cirkevní otcovia i teológovia sa zaoberajú rolou ženy najmä v cirkvi intenzívne už od prelomu 4. a 5. storočia. Otázky sa týkajú najmä svätenia žien a ich možnosti slúžiť pri oltári a viesť službu eucharistie.