Kam sa podela láska?
Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, kam sa z tohto sveta vytráca láska? Prečo vzťahy tak rýchlo krachujú? Prečo sa nedokážeme zamilovať, a ak už sa zamilujeme, prečo nám to nevydrží? Ako je možné, že vzťahov na celý život pripomínajúcich tie z rozprávky či z minulých storočí je posledné roky ako šafranu? Žijeme v ére rozchodov?
Tieto a podobné otázky si zjavne kládla aj švédska spisovateľka, aktivistka a rozhlasová moderátorka Liv Strömquist, ktorá sa v našich končinách preslávila najmä komiksom o ženskom pohlavnom orgáne s názvom Ovoce poznání (Paseka 2018). Rozhodla sa totiž svojím špecifickým spôsobom v podobe spoločenského komiksu spracovať tému súčasných vzťahov, vychádzajúc z filozofie (Kierkegaard, Sokrates), sociológie, literatúry, náboženstva či feminizmu.
„Jsme v čase konzumu a sociálních sítí ještě vůbec schopni se zamilovat?“
Len čo knižku otvoríte, pred očami sa vám objaví kresba Leonarda DiCapria lížuceho lízanku v tvare srdca, na ktorom je napísané NIC NECÍTÍM. Pomerne obľúbený herec, do ktorého boli po pozretí si filmu Titanic ako malé zaľúbené takmer všetky dievčatá, je zjavne veľmi vhodný objekt výskumu, keďže jeho vzťahy majú kratšiu trvanlivosť ako mnohé potraviny, ktoré mám v špajze. Nehovoriac o tom, že jeho priateľky sú čoraz mladšie a väčšinou ide o modelky či herečky. Medzi ním a jeho partnerkami očividne nedochádza k nadviazaniu silnejšieho puta a ani jednej zo zúčastnených strán nepripadá rozchod ako niečo tragické. Proste idú ďalej a o mesiac už randia s niekým iným.
„Někteří sociologové se domnívají, že pocit ‚lásky‘ k někomu je v naší době čím dál vzácnější. Ale proč?“ (s. 12)
Vychádzajúc z rôznych sociologických výskumov, autorka na príklade Leonarda DiCapria rozvíja teóriu, že v súčasných vzťahoch hľadáme v tom druhom zrkadlo pre vlastné ego, a keďže sa viac zameriavame na seba, nedokážeme vlastne vidieť toho druhého, jeho jedinečnosť. Ide o problém narcizmu.
„Podle Byung-Chula v naší pozdně kapitalistické době investujeme libido primárně do své vlastní subjektivity (jako třeba že si člověk radši udělá vlastní sexy selfie než sexy fotku někoho jiného).“ (s. 13)
Liv Strömquist však nestačí jedna odpoveď, keď chce nejaký problém preskúmať, ide do hĺbky, a preto ponúka čitateľom a čitateľkám viacero teórií (napr. vzostup racionálnej voľby, zmena vnímania úspešnosti mužov, sociálne siete/moderné technológie a s nimi spojená ľahká dostupnosť v nadväzovaní kontaktov a i.), pracujúc s historickými materiálmi a vychádzajúc z prác odborníkov, pričom to všetko spracúva veľmi originálnym štýlom. Autorka nás síce oboznamuje s mnohými informáciami a teóriami, no robí to vtipne, hravo, miestami s istou dávkou sarkazmu, no zároveň zrozumiteľne a erudovane. Na texte vidieť, že ide o premyslenú prácu. Už len prečítanie všetkých zdrojov muselo zabrať veľmi veľa času, nieto ešte ich spracovanie, ktoré má hlavu i pätu. V podstate možno povedať, že ide o zaujímavú sociologickú prácu, ktorá by sa pokojne mohla uplatniť na akademickej pôde, keby nebola spracovaná formou komiksu.
„Zatímco muži v 19. století dávají najevo svou mužnost stálostí svých citů a málem demonstrativně stavějí na odiv schopnost skládat a dodržovat sliby, moderní maskulinita se vyznačuje častěji tím, že se muži chovají spíše zdrženlivě a nesnaží se své city projevovat.“ (s. 46)
Jednou z teórií, ktorú Liv v komikse predkladá, je, že súčasná doba nás vedie k tzv. self-empowermentu, a tak ľudia namiesto toho, aby na vzťahoch pracovali, snažili sa druhému porozumieť atď., si jednoducho povedia, že si zaslúžia viac, a idú ďalej. Samozrejme, nemožno generalizovať, v mnohých prípadoch jednoducho treba zo vzťahu odísť, ale neraz to robíme z hlúpych dôvodov. Asi najvýraznejšie, čo bolo zrejme aj zámerom, sa knihou vinie isté porovnanie prístupu k vzťahu a láske v minulosti a dnes. Človek si to možno ani neuvedomí, no keď mu niekto čierne na bielom (nielen v podobe textu, ale aj obrázkov) poskytne porovnanie, náhle zistí, že rozdiel je vskutku priepastný.
Nemusíte s teóriami Liv Strömquist súhlasiť, môžete mať úplne iný názor či dokonca vlastnú teóriu, no v každom prípade vás autorka donúti zamyslieť sa nad fungovaním vzťahov v dnešnej spoločnosti a zároveň vás skvele pobaví. Grafická stránka knihy za textovou vôbec nezaostáva, práve naopak, neraz vtipné ilustrácie publikáciu pozdvihujú na vyššiu úroveň. Presne takto si predstavujem kvalitný spoločenský komiks. A čo vy, už ste sa dnes stihli zamilovať?
Liv Strömquist: Nejrudější růže rozkvétá
Paseka, 2021
preklad: Marie Voslářová