Kráľovstvo naše každodenné
Emmanuel Carrère sa napísaním tejto knihy podujal na husársky kúsok a musím povedať, že sa mu to vyplatilo. Čítať o časti dejín, v ktorej sa rané kresťanstvo na úrovni sekty vyformovalo v náboženstvo definujúce cirkev na nasledujúcich devätnásť storočí, a to očami agnostika s podrezaným jazykom, je spracovanie nielen lákavé, ale do istej miery aj trúfalé.
Náboženstvo ako sci-fi?
Aj keď nerád pri opise dojmov používam slovo zaujímavý, túto knihu to však
naozaj vystihuje. Označiť ju druhovo sa nedá úplne jednoznačne a je to hádam aj
zbytočné, no ak by som ju mal typovo priblížiť, má prvky autobiografie,
historickej faktografie a najmä filozoficko-esejisticko-historickej fikcie.
Veľmi ma bavili autorove alternatívne a špekulatívne interpretácie, ku ktorým
sa nadmieru priznáva. Téma náboženstva sa mu v mnohom javí ako abstraktné
fantasy a náboženské výjavy ako mytológia alebo sci-fi. (Opätovne poukazoval na
podobnosti v tvorbe svojho obľúbeného sci-fi autora Philipa K. Dicka.)
Ako sa to všetko začalo
Hneď v úvodnej časti sa Carrère svojím typickým odzbrojujúcim priamym
jazykom prihovára čitateľovi a predostiera svoj zámer pri napísaní tohto
diela. Odhaľuje v nej svoju skúsenosť s vierou v čase, keď sa sám na niekoľko
rokov stal dočasným a značne (pre)motivovaným kresťanom. Reprodukuje svoje
staré zápisky a listy. (Neobišlo sa to bez opakovaného zdôrazňovania, že už
veriaci nie je, čo pôsobilo trochu ospravedlňujúco.) Napokon sa po svojom
opätovnom obrátení k raciu a skepticizmu začal zaoberať otázkou, čo je za
fascináciou týmto náboženstvom a o aké prisľúbené Kráľovstvo tu vlastne ide.
Skutky apoštolov
Ďalšie časti knihy sú venované osobnosti Ježiša a obsiahlemu sledovaniu
krokov Pavla a Lukáša od 50. roku prvého storočia nášho letopočtu. Nechýbajú v
nich citácie a výklady evanjelií, no zavše sú sprevádzané prehodnocovaním
autora, čo je aj dobre, lebo výpravy do minulosti tak vďaka nej nie sú
ťažkopádnym náboženským turizmom, ale hĺbavým pátraním. Hľadanie Kráľovstva
medzi reálne možným a nemožným tak bolo fascinujúce, analyticky podnetné,
miestami vtipné, ale aj trochu vyčerpávajúce.
A ako to s tým záhadným Kráľovstvom je? Odpoveď môžete vyčítať v knihe a možno vám napovie jeden prerozprávaný minipríbeh citovaný v knihe:
„Jeden indický mudrc rozpráva o sansáre a nirváne. Sansára je svet zložený zo zmien, túžob a súžení, v ktorom žijeme. Nirvána je svet, ktorý dosahuje prebudený: oslobodenie, blaženosť. Indický mudrc však hovorí, že ‚kto robí rozdiely medzi sansárou a nirvánou, nachádza sa v sansáre. Ten, kto ich už nerobí, je v nirváne.‘ Myslím, že s Kráľovstvom je to rovnaké.“
Carrèrerov nezameniteľný štýl v Kráľovstve sprostredkovala sviežim prekladom Kristína Svrčková. Z tvorby autora môžete taktiež okúsiť knihu Limonov (v dostupnom preklade Igora Navrátila), o kontroverznom ruskom spisovateľovi, básnikovi, publicistovi, disidentovi a politikovi Eduardovi Limonovi. Aj tento biograficky ladený román vydalo vydavateľstvo Absynt v prenikavej edícii 100%.