Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Kto sa bojí, nech si Bubákov aj tak prečíta

Poeticky zdatní autori a autorky pre deti (Daniel Hevier, Ľubomír Feldek, Jozef Mokoš, Valentín Šefčík, básnická debutantka pre deti Marta Hlušíková a i.) si veľmi rýchlo našli svoje čitateľstvo. Priniesli totiž čosi, čo má vyššiu hodnotu. Esteticky, emocionálne a obsahovo nabitý odkaz. Zároveň sa stali rovnocennými partnermi detí, nie moralizátormi, nie podlizačmi. Vydavateľstvo Brak nadviazalo na tento trend, vďaka čomu nám prináša množstvo kvalitnej literatúry (nielen tej pre deti). V roku 2021 nám prinieslo Bubákov. Zábavnú poéziu pre deti 3+, a možno i skôr, od autorského kolektívu Eva Škandíková, Tereza Oľhová a Vlado Janček, ktorá vás prekvapí najmä vďaka tomu, čo skrýva. A nemyslím tým iba fantastické, hravé a moderné ilustrácie.

Fakt sú všade, tak vám poviem:

Od pivníc až po podkrovie!

Celý dom im nestačí.

Zoznámte sa...

Bubáci.“

Fantáziou vytvorené zjavenie vzbudzujúce strach, hrôzu – bubák, alebo ak chcete – strašiak, duch, mátoha, príšera, prízrak, strašidlo. Všetci ich poznáme a vieme, čo sú zač. Ruku hore, koho niekedy v noci nestrašil nejaký z nich? Téma strachu je aktuálna. Z takého či onakého uhla pohľadu, no – vždy. A u všetkých. Veď je to ľudské. Strach je základný pud človeka. Ale! Čo ak bubáci, tí z Bubákov, nie sú takí typickí bubáci? Píše sa tu: „Na štvrtom sa k Filipovi / nenápadne prikráda / Čierna ruka. / Čo tam chce? / No... / to je zatiaľ záhada. / Filipko ju nepočuje, / na ušiach má slúchadlá, / ruku ani nenapadne, / že by ho fakt napadla. / Zakráda sa z kúta izby, / pomaly sa norí z tmy. / Prstami si poklepkáva. / Ide jej len o rytmy.“ Tu je prvý fígeľ, ktorí si pre nás tvorivá trojica nachystala. Objavili postavy bubákov s vlastnými osobnosťami. Porušili stereotyp bubák = strach, hrôza. Ukázali nám ich ako bežnú súčasť sveta s omnoho triviálnejšími dôvodmi na existenciu s ľuďmi, než je strašenie. Napríklad Plachtoš zo sedmičky. Je hladný a rád by sa najedol. „Zbytočne si robí chute / nech tam radšej nepozerá. / Už naveky bude hladná / jedna z týchto potvor. / Prečo? No veď pozrite sa: / nemá ústny otvor!“ Alebo už spomínaná Čierna ruka. Ide jej predsa len o hudbu. Niekedy dokonca skôr ako oni nás potrebujeme my ich. „Prečo výťah stále hučí? / Odpoveď je táto: / zospodu ho tlačí silný / bubák Elevátor.“

Postavy detí a strašidiel sa dostávajú do vzájomného styku nielen kvôli aktivite bubákov. Veronika chcela domáce zvieratko, ale nedostala ho, „a tak sa hrá aspoň s duchmi na skrývačku“. Inokedy tvorivá trojica postaví strašidlo a dieťa do kontrastu – jednoducho vymení pozície. Taký Mišo si s bojazlivou kostrou už čosi zažil. No nemyslite si, v knihe nájdete aj toho „pravého strašiaka“. Pri čítaní knihy si uvedomíme, že deti a strašidlá sú v tomto poetickom príbehu či skôr poetických príbehoch rovnocennými partnermi. Obe skupiny i dobré, i v čomsi nepodarené. Oproti tomuto aspektu stojí paralela k detskému svetu vytvorená cez strašidelnú postavu. Bubáci stelesňujú svet detí, to, že deti hľadajú, i keď sa od nich očakáva niečo iné. Na šiestom poschodí sa dozvedáme, že bubáci túžia a snívajú: „prestať strašiť za závesom, / z toho je už unavený. / Má červené oči. Chce byť / semaforom na trati.“ Vďaka tomu sa malí čitatelia a malé čitateľky ľahšie stotožnia s postavami v knihe. Nie je to však len o snoch. Vnímame emócie a pocity, ktoré strašiaci prinášajú. Vytrvalosť, obavy, neistota, zvedavosť atď. Vo viacerých ohľadoch je život bubákov tragikomický. Pri Plachtošovi sa síce zasmejeme nad rýmom o žiadnom ústnom otvore, no zároveň vieme, že sa nikdy nenaje. Snáď iba vtedy, ak nájde inú alternatívu. Či Elevátor, ktorého uznáva hádam iba pár detí, lebo nikto iný si ho nevšíma. A tu je ďalší fígeľ od tvorivej trojice, súžitie troch svetov. No dospelí o tom nevedia. Nevenujú pozornosť bubáckej prítomnosti, práci, snom, potrebám. „To, že naši nevidia ich / nemusí nič znamenať.“ Majú deti a tie sú empatické. Rovnako ako kniha Bubáci.

A ešte jeden fígeľ – z knihy sa dá vytvoriť bubácky kostým.


Tereza Oľhová, Vlado Janček, Eva Škandíková: Bubáci

Brak, 2021

Zobraziť diskusiu (0)

Bubáci

Bubáci

Oľhová Tereza, Janček Vlado

Fakt sú všade, tak vám poviem: od pivníc až po podkrovie! Celý dom im nestačí. Zoznámte sa…

Kúpiť za 10,71 €

Podobný obsah

Rok magického myslenia

Recenzie

Rok magického myslenia

Joan Didion sa vyrovnáva s najväčšou ľudskou stratou. Takmer celoživotný partner, spisovateľ John Gregory Dunne, zomrie v jej prítomnosti. Spočiatku to považuje za žart, je zmätená a z tohto pôvodného pocitu sa pachuť prenáša do najbližšieho obdobia a mieša sa s ďalšou tragédiou. V rukách Joan Didion sa však z elégie stáva zamyslenie s pohlcujúcou energiou do najbližšieho obdobia. Rok magického myslenia (Brak, 2023) je skúškou zadržania dychu pod vodou. Výhodou je, že vy vždy môžete vynoriť hlavu a ľubovoľne, dosýta dýchať.

Sklenená záhrada

Recenzie

Sklenená záhrada

Sklenená záhrada sprostredkúva úctyhodné zoznámenie s tvorbou súčasnej moldavskej autorky Tatiany Țîbuleac. Vo svojom ostatnom románe – ovenčenom v roku 2019 Cenou Európskej únie za literatúru – sa vracia do obdobia na sklonku Sovietskeho zväzu v znamení vyrovnávania sa s traumou stratenej moldavskej identity. Dej sleduje život adoptovanej Lastočky, ktorá sa razom ocitá na rozhraní kultúrne rozdeleného Kišiňova. Tento emočne kontrastný román oplýva jazykovou autenticitou, ktorú v mnohom násobí kvalitný preklad Evy Kenderessy.

Smrť je brutálna drina

Recenzie

Smrť je brutálna drina

Pokúsiť sa nejakým (umeleckým) spôsobom zreflektovať takú náročnú tému, akou bezpochyby je sýrska občianska vojna, musí byť pre danú kultúrnu obec doslova svätou povinnosťou. Hmatateľný dôkaz o tom, ako sa s touto katastrofou vyrovnáva jej priamy svedok – sýrsky modernista Chálid Chalífa –, môžeme nájsť medzi najnovšími beletristickými prírastkami vydavateľstva BRAK. V rámci oceňovanej a dovolím si povedať, že i mimoriadne potrebnej edície Dezorient Express tu v preklade osvedčeného Mareka Briešku vyšiel autorov román Smrť je brutálna drina, originálne spracúvajúci najtemnejšiu sýrsku súčasnosť.