Les okolo vás sa stále rozrastá
Intelektuálne bohatý román nemusí byť mixom nezrozumiteľných experimentov. Taliansky prozaik Matteo Melchiorre zakomponoval do Vojvodu niekoľko vážnych otázok, ale pritom je to stále predovšetkým vášnivo a krásne vyrozprávaný príbeh.
Podozrivý navrátilec
Vojvoda vlastne ozajstným vojvodom ani nie je, disponuje len nižšou aristokratickou triedou. Za vojvodu ho s trochou sarkazmu vyhlásili miestni kdesi v severotalianskej horskej dedine.
Dotyčný sa vracia do zdedeného zámočka rodu Cimamonte. Spoluobčania na čele s miestnou autoritou – „otcom verejných statkov“ Mariom Fastredom – nie sú z jeho prítomnosti nadšení. Udržiavajú si odstup alebo ním pohŕdajú, nedôverujú mu a nakoniec s ním naostro bojujú, napríklad o hranice lesov, ktoré mu patria či nepatria.
Konflikt má viaceré podoby: intrigami a ekonomickými záujmami sa podobá na politický a odťažitosť vo vzťahu k prišelcovi štartuje konflikt kultúrny.
Obvinenia sú očakávateľné. Vojvoda má ľahší život. Nemusí sa starať o prežitie ako oni. Nerozumie im, pretože doteraz žil na inej planéte. A nakoniec sa objavujú neznáme hriechy predkov z minulosti, ktorých je on príslušnosťou k rodu nositeľom.
Nejde o historické rozprávanie. Vojvoda patrí do prítomnosti a jeho hlavný nepriateľ v dedine jazdí na terénnom džípe.
Rozpad starého sveta
Záhady sa týkajú včerajška, ale vynárajú sa aj otázky v súvislosti s tým, čo príde. Vojvoda sa púšťa do „archeologického výskumu“ samého seba a v rodinnej kronike zisťuje nevídané veci vrátane takej, ktorá všetko prevráti naruby.
„Občas z těchto spodních vrstev, v nich přebývá hroutíci se minulost, vyvřou na povrch působením neznámého magmatu nástrahy v podobě fragmentu, k nimž se můžeme upnout, a tehdy nás tyto fragmenty vlákají do onoho magmatu, a to magna nás stáhne pod povrch, do nekonečných a neprobádaných hlubin, jež nám udávají směr a ovládají nás.“
Ostatní sa obávajú, či prežije komunita vysoko v horách v novej globalizovanej ére. Čo zostane z doteraz funkčných kultúrnych vzorcov, vzťahov, rituálov a zo spoločenskej hierarchie? V tomto bode sa zrážajú všetky záujmy, strachy aj vášne.
Samostatnou entitou je príroda. Vytvára kulisu gotického rozprávania a súčasne dodáva príbehu nečakanú poetiku. To všetko doslova od prvého riadka so sugestívnym obrazom bojujúcich vrán. Les sa rozširuje na úkor lúk, potom je skrýšou aj obávanou ríšou preludov a nebezpečenstiev. Prírodné živly, búrky, víchrice a prívaly dažďa si idú svoje bez ohľadu na malicherné ľudské očakávania.
Na konci vojvoda očakáva, či sa v chuchvalci vrán neskrýva jedna výnimočná s bielymi krídlami. S trochu nadsádzky je touto literárnou „bielou vranou“ samotný autor. Riaditeľ múzea v Castelfranco Venete sa zaoberá dejinami stredoveku a raného novoveku aj dejinami hôr a lesov. Vojvoda je výnimočnou prózou. Výborne sa číta, a pritom je to kniha znepokojivá.
Matteo Melchiorre: Vévoda
Preklad Helena Lergetporer
Argo, 2024