Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Mistrovské dílo náhody

Umenie dokáže ľudský život nesmierne obohatiť, za istých okolností ho vie nasmerivať k skaze. Dokáže sprostredkovať rôzne stupne pochopenia od nekritickej oslavy až po nechápavé krútenie hlavou. V knihe Mistrovské dílo náhody sa ocitneme uprostred nezvyčajných príbehov súvisiacich s umením a staneme sa svedkami očarujúceho, aj keď dramatického sveta nazeraného očami umelcov.

Novinár a spisovateľ Michael Kimmelman je dlhoročný prispievateľ New York Times so zameraním na umenie a architektúru, pričom práve jeho príspevky o architektúre (napr. o spôsobe vytváranie miest v utečeneckých táboroch, kultúrnej identite, obnovení sídel po hurikáne a ďalšie) sú považované za významný príspevok k urbanistike. Venuje sa tiež hre na klavír a jeho aktivity sú pomerne všestranné. Mistrovské dílo náhody vytvoril v snahe poukázať na úplne nezvyčajné osudy tvorcov a ich diela, zberateľov a aj objektov tvorby. Či už sa odohrávajú jeho príbehy v bohémskom New Yorku, nacistickom Francúzsku alebo dokonca v krutých mrazoch Antarktídy, vždy prezentuje zásadné umelecké dielo a snahu poukázať na jeho výskyt v bežných aj úplne nezvyčajných okolnostiach.


Sám Kimmelman sa v knihe vyznáva z lásky k umeniu ako k niečomu, čo presahuje ľudský život. Jednotlivé kapitoly nesledujú súvislý príbeh, skôr mozaikovito skladajú podobu umenia ako fascinujúceho javu tiahnuceho sa na pozadí veľkých dejín. Sympatické na texte je, že je napísaný úplne jednoducho a zrozumiteľne, hoci sa zaoberá pomerne sofistikovanými témami. Neustále v ňom vidíme snahu prezentovať umenie ako pozorné skúmanie predmetov každodenného sveta s tvorivým prístupom a zvláštnym nápadom v mysli umelca. Napríklad z náhodného, takmer zabudnutého snímku sa dokáže stať rešpektované umelecké dielo, ak sa dostane do vhodného kontextu, hoci náhodou.


Umenie pritom vzbudzuje údiv nielen kvôli tvorcom, ale aj zberateľom. Ich vášeň hromadiť artefakty sa tiež v určitom okamihu premieňa na umenie, ukazuje svetu určitú formu usporiadania; zberateľ v chaose sveta pevne definuje svojou zbierkou vlastné miesto v ňom. Predmety majú okrem toho aj symbolickú rovinu, často ju získajú, ak stratia svoju úžitkovú hodnotu. Mistrovské dílo náhody je o tom, ako môže "chápavé vnímaní umění proměnit každodenní život v mistrovské dílo". Dôležitá je pritom schopnosť objavovať, vymýšľať a vidieť obyčajné veci novým zrakom. Vidieť novým pohľadom sa dá naučiť, veď málokto v rámci svojich záľub dokáže získať profesionálny tréning výtvarného kritika. Nadšenci pre umenie sú ale typickí autentickým vzťahom k svojej záľube, je to ich povahová vlastnosť.


"Ten nejlepší amatér má schopnosti profesionála a skutečný profesionál si zase uchováva srdce amatéra: nedává průchod cynismu a ironii, jež jsou v určitých kruzích pokládány za sofistikované."


Kimmelman neváha ani napísať, že existuje umenie, ktorému vôbec nemusíme porozumieť alebo ide úplne pomimo nás. Ako príklad uvádza happeningy Yoko Ono alebo koláže Raya Johnsona. Oproti tomu existujú zážitky súvisiace s umením a pohybom, napríklad estetické potešenie z výstupu do hôr. Kimmelman uvažuje o povahe krásy - je len vnútornou záležitosťou ako pre klasických autorov (v literatúre Petrarca, v maľbe Cézanne) alebo je prirodzenou vlastnosťou vecí, napríklad aj výhľadu z vysokého štítu? Potešenie z podobného zážitku však sprevádza aj strach, ako vie určite každý, kto sa ocitol vo veľkej výške nechránený pred pádom. Umenia sa, našťastie, netreba báť a kniha Mistrovské dílo náhody ponúka osviežujúci pohľad na diela a ich autorov z niekedy celkom neobyčajnej perspektívy.



Michael Kimmelman: Mistrovské dílo náhody. Ars vitae & vice versa
Preklad: Kateřina Pietrasová
Kniha Zlín 2017
295 strán

Zobraziť diskusiu (0)

Mistrovské dílo náhody. Ars vitae & vice versa

Mistrovské dílo náhody. Ars vitae & vice versa

Michael Kimmelman

Súbor desiatich samostatných esejí, v ktorých sa americký teoretik a kritik umenia, zamýšľa nad úlohou umenia v ľudskom živote, a to nielen z perspektívy individuálnych umelcov, ale aj "obyčajného" diváka, ktorému je táto kniha určená predovšetkým. Autor v nich ponúka svoj osobný, miestami filozoficky ladený, pohľad na rôzne obdobia, umelecké smery, tvorivé individuality. Nejedná sa však o žiadny suchopárny faktografický umeleckohistorický prehľad, ale o zamyslenie nad životy a tvorbou niekoľkých slávnych umelcov (napr. Bonnard, Chardin, Heizer i.), Ale aj tých, ktorí v našom prostredí príliš známi nie sú. Kimmelmanov rozprávačský štýl je farbistý a nabitý informáciami. Hlavným poslaním knihy je ukázať čitateľovi, ako sa pozerať na umenie, čo všetko nám môže umenie ponúknuť a predovšetkým ako zvýšenou citlivosťou a vnímavosťou voči okolitému svetu premeniť svoj vlastný život na svojbytné umelecké dielo.

Kúpiť za 14,39 €

Podobný obsah

Jedinečnosť ľudského vedomia

Recenzie

Jedinečnosť ľudského vedomia

Kniha o jednej z najzvláštnejších ľudských skúseností: halucinácii.

Lekcie strachu pre pokročilých

Recenzie

Lekcie strachu pre pokročilých

Štúdie rozvrátených osobností a ich neopakovateľných životov.

Čo je skryté pod ľadom

Recenzie

Čo je skryté pod ľadom

Slová „polárna námorná výprava“ sa spájajú s predstavou všetkých dobrodružstiev odvážnych mužov 19. storočia.