Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Na dne v Paríži a Londýne

Eric Arthur Blair (1903 ‒ 1950), neskôr prezývaný George Orwell, vyštudoval prestížny Eton College a po škole slúžil v štruktúrach polície v Barme. Po návrate z Indie sa díval na obdobie, keď slúžil na strane kolonializmu, kriticky. Jeho debutové dielo Na dne v Paríži a Londýne (Down and out in Paris and London, 1927) opisuje nepredstaviteľné podoby chudoby, akú okúsil z vlastnej iniciatívy, aby sa osobnostne očistil a urobil službu najspodnejšej a veľmi početnej vrstve vtedajšieho sveta.

V doslove prekladateľa Tomáša Mrvu je informácia, že dielo sa malo pôvodne volať Denník kuchynského pomocníka, čo odráža realitu v Paríži, kde bol Orwell zamestnaný v hoteloch a zažil ponižujúcu hierarchiu, v ktorej sa slabý vyvyšoval nad slabšieho. Obraz o odvrátenej strane čistého stolovania je sprevádzaný špinou, chaosom, intrigami a permanentným bojom s časom. Nad ním vládnu kuchári a všetkých podriaďujú plamennej rýchlosti. Ak neexistuje východisko z chudoby, podoby otroctva sa v umiernených formách prejavia aj v civilizovanom svete.

Vieme, že Orwell nebol v spracovaní tejto témy originálom a žobráci s tulákmi slúžili ako nepekný zdroj inšpirácie i pre ďalších renomovaných autorov. Otázne pri každom z nich je, do akej miery chudobu zažil. Či boli jeho postrehy autentické, alebo sa na biedu díval akosi z rohu miestnosti, pričom autor využíval hugovskú literárnu metódu zvanú „ústa tieňa“. Stáť na strane dobrých a spravodlivých je prestížne, mnohí tvoriví ľudia po takomto statuse túžia. Chcú byť hlasom slabších. Eric Arthur Blair nepochádzal z rodinných pomerov, kde by bol s chudobou konfrontovaný. Bezprostredne blízko sa k nej postavil až vo vtedajšej indickej kolónii. Navyše, reprezentoval dozor a zákon.

Popud očisty od vlastných hriechov v službách žurnalizmu mal Blairovi, okrem štúdie prostredia, priniesť aj akýsi dobrý literárny štart, keďže sa usiloval o vydanie svojich zápiskov a jeho pseudonym mal zakryť prípadný neúspech rúškom anonymity. Ani román Na dne v Paríži a Londýne (Premedia, 2021) nie je reportážou, ale sociálnokritickou beletriou, aby autor nedehonestoval skutočné miesta a ľudí v nich, ktorí žijú paralelne s hlodavcami a nezničiteľným hmyzom. Tichučké pochody posteľných ploštíc po stenách sú sprevádzané vtipnými rozhovormi, aké s chudobou nebojujú, ale snažia sa v nej fungovať s nadhľadom. Takáto je rétorika parížskej časti Orwellovho románu. Často vyvolá úsmevné situácie, a tak je ľahká vizualizácia chudoby, akú zažívalo chaplinovské Dieťa (Kid, 1921) či Buster „Frigo“ Keaton vo svojich nemých filmoch. O trende grotesknosti a figliarstve chudoby by sa dalo i dlhšie, ale späť k Orwellovej štúdii nižších spoločenských vrstiev.

Službám v parížskej kuchyni teda predchádzala komická, zároveň smutná a mizerná chudoba plná nesplniteľných plánov o úspechu. Tú rozprávač príbehu okúsi s vojakom vo výslužbe ruského pôvodu Borisom. Jeho predstavy málokedy korešpondujú s realitou, a tak jeho minulosť taktiež vyplavuje mnohé otázniky. Opilecký a sexuálne frustrovaný tulák túži po tom, aby ho z mizérie vykúpilo priateľstvo, pretože nie je schopný prebrať za seba plnú zodpovednosť a starať sa o seba na vlastnú päsť. Verí v svojpomocnú chudobu. Ak sa chvíľu nedarí jednému, biedu minimalizuje ten druhý, a tak stále pripúšťa lenivosť.

Reštaurácia je ideálnym námetom na sociálnu kritiku, akú napísal Orwell, pretože problémy s nepomenovaným otroctvom a obskúrne určenou hierarchiou prežívajú v upravených podobách dodnes. Samozrejme, závisí od kapacity hotela, od jeho plánov a fluktuácie hostí. Čím je podnik väčší a úspešnejší, tým menej sa dbá o budovanie medziľudských vzťahov, pretože na to nie je počas pracovného času ľudský priestor. Prioritou je obsluhovanie hostí. Tí sú na svoj pokrm veľmi citliví, a preto musí byť jedlo v dokonalom stave. Minimálne to, čo vidia na tanieri. Nevedia, aké vykorisťovanie môže viesť kuchyňa, ako sa na sebe vozia kuchári s čašníkmi a pomocníkmi. Akou autoritou je majiteľ, aké poníženie dokáže dopustiť. Hosť sa v prvom rade potrebuje nerušene najesť a toho, kto mu to neumožní, čaká veľmi rýchly koniec.

George Orwell ukazuje bezbrannosť človeka voči chudobe, keďže radšej podstúpi psychický a fyzický tlak, bohato presiahne svoj pracovný čas, akoby sa mal vrátiť na ulicu a do ubytovní, kde v smrade a špine bojuje o zvyšky svojej cti. Chudák sa teší na moment, keď nebude v práci a priblíži sa úrovni svojich nadriadených. Tými nie sú žiadni páni z dobrej spoločnosti, ale ľudia z podobných pomerov. Tiež zažili vykúpenie z chudoby a šťastie v tom zahralo svoju významnú úlohu. Napriek tomu existuje vážna maska, ktorá nepripúšťa takéto ponižujúce zázemie a krvilačne parazituje na novších a slabších začiatočníkoch demonštráciou ich nešikovnosti. Pomoc je drahšia.

V Paríži a Londýne zažil Orwell silné momenty. Ak aj priamo neležal na ulici a nechodili mu po hlave hlodavce, videl a snažil sa porozumieť najslabším, z čoho neskôr čerpal aj svoje ľavicové nálady a nesporne mu tieto skúsenosti pomohli i v ďalších literárnych podobenstvách, ktoré mu priniesli uznanie aj materiálne zabezpečenie. Na dne v Paríži a Londýne sú výborným obrazom o kumulácii nálad, z ktorých neskôr vznikli slávne romány.


George Orwell: Na dne v Paríži a Londýne

Premedia, 2021

Preklad: Tomáš Mrva


Recenznú knihu poskytlo vydavateľstvo Premedia.

Zobraziť diskusiu (0)

Na dne v Paríži a Londýne

Na dne v Paríži a Londýne

Orwell George

Orwellov knižný debut Na dne v Paríži a Londýne sa pohybuje na pomedzí sociálnej reportáže a memoárov. Autor v knihe na základe vlastných skúseností a zážitkov ukazuje odvrátenú stranu dvoch európskych metropol na konci dvadsiatych rokov minulého storočia. Privádza nás medzi ľudí na úplnom okraji spoločnosti – zbedačených pracovníkov vychýrených parížskych hotelov a reštaurácií a anglických tulákov, ktorých systém nezmyselne núti celý deň prekonávať veľké vzdialenosti medzi jednotlivými útulkami.

Kúpiť za 11,66 €

Podobný obsah

Natašin tanec

Recenzie

Natašin tanec

Treba nám teraz čítať o Rusku? Zaraz odpovedám, že rozhodne áno. V zásade čo najviac do hĺbky, aby sme mali stále jasne na zreteli, čo je tento navždy prekliaty kusisko sveta zač. Relevantných poznatkov o ňom teda nemôže a nesmie byť nikdy dosť. Snažiť sa v historických, politických, duchovných i kultúrnych súvislostiach komplexne porozumieť skutočne dlhodobému spoločenskému vývoju v tomto rozľahlom regióne má byť organickou súčasťou všetkých rozhľadených a demokraticky zmýšľajúcich jednotlivcov či rovno celých komunít.

Budúcnosť geografie

Recenzie

Budúcnosť geografie

Oprieť sa lakťami o zem a zadívať sa na nočné nebo. Čo je tam, za tým striebristým svetom malých svetielok? Ak do úvahy pustíme matematiku a fyziku, dokážeme byť múdrejší nielen naoko, ale priblížiť sa, no, ťažko určiť čomu. Nekonečnu? Nekonečno je abstraktné. Nová kniha od Tima Marshalla v preklade Tomáša Mrvu z vydavateľstva Premedia – Budúcnosť geografie sa zaoberá praktickými problémami spojenými s kozmom a prináša politický pohľad na vesmír – astropolitiku.

Zmätenosť

Recenzie

Zmätenosť

Hovoril som si, že aj keby som písal prvú recenziu v živote, tento názov bude ako volejbalová lopta na smeč. Po skúsenostiach s predošlými príbehmi od Richarda Powersa som vedel, že to tak však nutne nemusí byť. Rýchlym čitateľom môže spôsobiť problémy, ale trpezlivých štedro, ó, veľmi štedro odmení. Išiel som do toho teda s tým. Vydavateľstvo Premedia poteší toto leto aj tých, ktorí si chcú knihy odložiť na jeseň.