Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

O potrebe voľnosti Huntera S. Thompsona a ďalších

Iba tak premýšľam, aké by to bolo, keby sa za stôl posadili John Fante, Ernest Hemingway, Hunter S. Thompson a Charles Bukowski. Najprirodzenejšie mi z toho vychádza, že by sa dosť surovo pobili. Ako mali všetci vo zvyku. Niektorí viac literárne, iní aj fyzicky, na päste. Každý z menovaných čelil svojim komplexom a zo svojho osobnostného boja vybudovali kultúru. Surovú a vulgárnu, autenticky vyrušenú s túžbou reagovať na chaos ešte väčším chaosom a existenciálnym zunením v podráždenom spisovateľskom mozgu. Práve spôsob prežívania je tak silným rozdeľovacím kritériom pri autoroch s príbuzným uhlom žitia.

Hunter S. Thompson má v tomto mojom subjektívne nastavenom “združení za stolom” špecifické miesto. Keď som kedysi dávno videl Strach a hnus v Las Vegas (Terry Gilliam, 1998), zaujalo ma s akou ľahkosťou je tu interpretované absolútne drogové delírium počas pracovnej cesty novinára Raoula Dukea. Jeho profesionálne zadanie je pritom vcelku banálne - zrealizovať reportáž z motoristického športového podujatia. Práve realizačná ľahkosť úlohy ponúka široký priestor pre nezviazanú rekreáciu dvojice, ktorú tvorí spomínaný Raoul Duke a Dr. Gonzo. Dopátral som sa aj ku súkromnej korešpondencii Huntera S. Thompsona súvisiacej s jeho novinárskou kariérou. Súvislý text plný šťavnatých a originálnych vulgarizmov, aké mi vo svojej úprimnej a literárne zručnej otrávenosti navodili súvislý úsmev sprevádzaný zhrozením, že ma humorne naladí práve takýto nekorektný a neprofesionálny prejav. To je ale vizitkou Huntera S. Thompsona. Prirodzenosť práce a extrémna úľava otvorená všestranným zážitkom.

Henry Miller vo svojom cestopise The Colossus of Maroussi (1941, Colt Press) opúšťa Paríž, aby sa priblížil k antickej kultúre na ostrove Korfu, kde žije jeho priateľ, britský spisovateľ Lawrence Durrell. Obaja však boli v cudzine tak opojení smútkom z nastávajúcich svetových hrozieb, že na ladné zvádzanie pozemských múz pomysleli len zriedka. Henry Miller celý svoj exil zasvätil deviatim múzam umenia. Keď vo svete eskalovalo napätie okolo druhej svetovej vojny, zmenila sa povaha predtúch na trpké konštatovanie agresívnej odcudzenosti sveta. Aj táto cesta je ale v literatúre geneticky vzácna. Každá cesta, i tá Odyseova, má v sebe premenlivosť dneška v kontraste s pokojom včerajška. Millera silne ovplyvňuje nevinný závan egejského mora v búrke osudu sveta, ktorý poznal. Cesta za priateľmi, cesta s priateľmi, cesta k novým priateľom a nepriateľom. Akokoľvek deklarujú knihy Millera, Thompsona, Bukowského, Fanteho, Hemingwaya hrdosť z cestovateľskej samoty, vždy sa budú stretávať so svojimi novými čitateľskými priateľmi. Opisujú raj sveta v oslabenom svetle. Tu nájdu opojenie, príležitostnú lásku a povahu miestnych ľudí, akú chcú čítať napriek šírke svojej osobnej zóny, kam ľudí púšťajú len umelo povzbudení.

Hunter S. Thompson je drsný k sprievodným postávam, hrubo vystupuje v taxíku, na letisku, v bare, nie je obľúbeným zákazníkom ani užívateľom služieb. Navodí pocit neodolateľnej chuti kopnúť ho do zadku, až by urobil kotrmelec na ulicu cez zatvorené barové dvere, čo sa mu často aj podarí. Cez svoj zastretý pohľad ale vidí prácu, krásu a nákazlivú túžbu po nekompromisnej voľnosti. Ak mu v túžbe kráčať rovno niekto stojí, nebojí sa vytiahnuť zo svojho bohatého archívu sériu nadávok a preťať toto zväzujúce súkromné či profesionálne puto. Ak je však morálnym dlžníkom, vzniká vtipná dráma ponorená ešte hlbšie do cynickej povahy hlavnej postavy, Paula Kempa, ktorá je alter egom spisovateľa.

Voľnosť v práci je nepomenovanou devízou príbehu z písacieho stroja Huntera S. Thompsona aj v románe Rumový deník (Kontrast, 2020). Jeho pobyt v Portoriku mu sprostredkovala kariéra novinára a neškodné reportáže dramaticky nezasahujú do pomerne voľného harmonogramu redaktora. Je tu prítomná problematická asimilácia v novom prostredí podmienená premenlivosťou nálad Paula Kempa, ktorý je večne roztržitý. Vždy je jednou nohou v šarvátke kvôli ostrosti jazyka v kombinácii s protivnou inteligenciou. Suverénnosť vlastne nastavenej pravdy dosahuje Paul Kemp sústavným striedaním zábavného prostredia. Na každom mieste absolvuje pár pohárikov rumu, debatu s miestnymi, ale aj známymi, akých v zástupe citlivých duší z Portorika využíva ako deštruktívnych spojencov v toxickom opojení.

Napriek pocitu ľudnatosti je v románe Rumový deník silná erotická motivácia. Tá sa v rozmazanom deji z ulíc Portorika tiahne ako tepna, v ktorej prúdi krv.


Rumový deník (Kontrast, 2020)

Hunter S. Thompson

Preklad: Pavla Horáková

Zobraziť diskusiu (0)

Rumový deník

Rumový deník

Hunter S. Thompson

Příběh se odehrává na konci padesátých let a vypráví příběh autorova alter ega Paula Kempa, mladého novináře, který se z New Yorku vydává na prosluněný karibský ostrov Portoriko, aby zde pracoval pro upadající plátek Daily News. V redakci tohoto deníku poznává fotografa Boba Salu, s nímž se záhy spřátelí, a mladého novinářského kolegu jménem Yeamon, jehož přítelkyně Paula okamžitě okouzlí. Všichni čtyři tráví své dny v takřka nekončícím alkoholovém oparu v horkých, dusných ulicích San Juanu a setkávají se při tom s rozmanitou směsicí lidí – s jinými novináři, z nichž se stali odpadlíci a alkoholici, s americkými turisty či stávkujícími dělníky. Záhy se však ukáže, že zdaleka ne vše je ideální. Hlavní hrdina totiž rychle na vlastní kůži zjistí, že se ocitl uprostřed nebezpečného světa, jemuž vládne korupce a touha po rychlém zbohatnutí. Světa, kde je dovoleno vše...

Kúpiť za 12,69 €

Strach a hnus v Las Vegas

Strach a hnus v Las Vegas

Hunter S. Thompson

Novinář Raoul Duke (Thompsonovo alter ego) a jeho samojský právní zástupce doktor Gonzo uhánějí v zářivě rudém kabrioletu nevadskou pouští vstříc Las Vegas. Co je žene kupředu, však nejsou hazardní hry ve slavných místních kasinech, ale touha najít a důkladně prozkoumat bájný „americký sen“ i „úžasné možnosti“ konzumního způsobu života.

Kúpiť za 13,40 €

Slnko aj vychádza

Slnko aj vychádza

Ernest Hemingway

Tento román, autorov debut z roku 1926, možno považovať za zachytenie konkrétnych osobností v konkrétnych situáciách, inak povedané, tzv. román „na kľúč“. Rozprávač románu Jake, americký novinár pracujúci v Paríži, ktorý hráva tenis s iným Američanom Robertom Cohnom, spisovateľom, predstavuje samotného autora románu Hemingwaya. Takisto môžeme identifikovať ďalšie reálne existujúce osobnosti.

Kúpiť za 13,21 €

Opýtaj sa prachu

Opýtaj sa prachu

John Fante

Dnes už kultový román Opýtaj sa prachu, medzičasom sfilmovaný v Hollywoode, sa pri príležitosti 80 rokov od prvého vydania dočkal aj slovenského prekladu. Fante (1909-1983) patrí k najvýraznejším hlasom americkej literatúry 20.storočia, literárnu slávu a uznanie však získal až po smrti.

Kúpiť za 11,31 €

Najkrajšia žena v meste

Najkrajšia žena v meste

Charles Bukowski

Poviedky Charlesa Bukowského nie sú čítaním pre každého. Bukovský je priamy, tvrdý, úprimný, neúprosný, osobný, prostý, sprostý, hrubý, urážajúci, ohurujúci, pravdivý i absurdný, Jeho poviedky sú zo života, jeho poviedky sú šialenou mystifikáciou, na jeho poviedky často potrebujete „dobrý žalúdok“, ale ak sa do nich pustíte vtiahnu vás do sveta, kde sa už netreba červenať.

Kúpiť za 11,88 €

The Colossus of Maroussi

The Colossus of Maroussi

Henry Miller

Enraptured by a young woman's account of the landscapes of Greece, Henry Miller set off to explore the Grecian countryside with his friend Lawrence Durrell in 1939. In The Colossus of Maroussi he describes drinking from sacred springs, nearly being trampled to death by sheep and encountering the flamboyant Greek poet Katsumbalis, who 'could galvanize the dead with his talk'.

Kúpiť za 8,95 €

Podobný obsah

Jedinečnosť ľudského vedomia

Recenzie

Jedinečnosť ľudského vedomia

Kniha o jednej z najzvláštnejších ľudských skúseností: halucinácii.

Lekcie strachu pre pokročilých

Recenzie

Lekcie strachu pre pokročilých

Štúdie rozvrátených osobností a ich neopakovateľných životov.

Čo je skryté pod ľadom

Recenzie

Čo je skryté pod ľadom

Slová „polárna námorná výprava“ sa spájajú s predstavou všetkých dobrodružstiev odvážnych mužov 19. storočia.