Oranžový balonkový pejsek
Pred pár dňami sa po odklepnutí na dražbe v Sotheby's zoskartovalo práve vydražené dielo Banksyho a nielenže kompletne prekvapilo všetkých zúčastnených, ale vygenerovalo presne ten typ otázok, ktorým sa roky venuje Don Thompson. Banksyho akcia je vynikajúca zámienka na prečítanie Thompsonovej novej knihy Oranžový balonkový pejsek s veľavravným podtitulom Bubliny, vřava a hrabivost na trhu se současným uměním. Čo je ešte rozumný obchod a čo už čistá iracionalita? Umelci a obchodníci kupujúci ich diela o tom majú čo povedať.
Predchádzajúce knihy Dona Thompsona Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů a Supermodelka a krabice Brillo nás uviedli do miestami až neuveriteľnej témy obchodovania s umením. Obidve hľadali racionálne zákonitosti trhu a popritom odhalili nespočetné zaujímavosti aj kuriozity o zberateľoch, predajcoch a kupujúcich, kurátoroch, mediálnych výstupov ale aj o samotných autoroch. V Oranžovom balónovom psíkovi (čo je mimochodom aj názov inštalácie Jeffa Koonsa) sa Thompson hneď v úvode priznáva, že východisko o racionalite v obchode s umením bolo možno nesprávne a že v skutočnosti trh ovláda iracionalita. Na pomoci s preto zobral behaviorálnu ekonómiu a práve cez jej mechanizmy skúmania nazerá na labyrint transakcií a rôzne špekulácie, ktoré sa nevyhnutne objavia tam, kde sú peniaze.
Kniha je rozdelená do väčšieho počtu krátkych kapitol, vždy s konkrétnou témou. V každej kapitol sa dozvieme okrem „tvrdých“ faktov v podobe čísel, štatistík, analýz aj výborné zákulisné príbehy. Thompson takto osviežuje text a udržiava pozornosť, pretože práve zákulisné príbehy sú neraz úplne zásadné pre porozumenie alternatívneho vesmíru, akým je obchodovanie s umením. Rozmanitosť tém v knihe ukazuje vzájomnú prepojenosť, podmienenosť a závislosť umenia vo vzťahu k iným javom akými sú medzinárodný finančný a daňový systém, štátna regulácia, internetový obchod a iné. Thompson vysvetľuje zrozumiteľne, hocikedy neváha uviesť príklady z bežného života, ktoré sú predsa len zrozumiteľnejšie ako problémy superbohatých predajcov a kupujúcich.
Jedna z dôležitých motivácií ženúcich miliardárov k nákupu umenia je psychologický jav nazývaný efekt držby. Pocit vlastníctva niečoho výnimočného je v tomto prípade významnejší ako jej reálna hodnota. Pozná to každý z nás, keď nie je ochotný vydať sa hoci aj bezcennej veci, ktorej ale prisudzujeme nejakú emocionálnu hodnotu, nemusí to byť práve obraz za 10 miliónov dolárov. Umenie je teda spojené nielen s masívnymi finančnými transakciami, ale aj mohutnými emóciami. Strach zo straty býva často silnejší než možné výnosy pri podstúpení rizika, zásadnou je tiež dôvera a následky jej poškodenia, individuálna reputácia alebo povesť celých inštitúcií. Na viacerých miestach v texte sú preto užitočné poznámky prekladateľky, ktoré aktuálne dopĺňajú informácie o niektorých kauzách.
Práve Banksyho vylomenina zo začiatku článku je perfektným podkladom k prípadnej ďalšej Thompsonovej knihe. Vzápätí po skartácii obrazu sa totiž objavili odhady o minimálnom 50% náraste ceny za toto dielo. A keďže sa čoraz viac hovorí o prasknutí bubliny, ktorej je aj venovaná posledná kapitola knihy, je možné, že to bude téma, akej sa Thompson bude venovať čoraz viac a čitatelia budú len nechápavo krútiť hlavami, čo všetko je vo svete umenia možné. Oranžového balonkového pejska by si tiež určite mali prečítať všetci, ktorí sa zaujímajú o behaviorálnu ekonómiu, pretože poskytuje sviežu a originálnu aplikáciu tejto pozoruhodnej vedy.
Don Thompson: Oranžový Balonkový pejsek. Bubliny, vřava a hrabivost na trhu se současným uměním.
Preklad: Martina Neradová
Kniha Zlín 2018
240 strán