Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Platforma

Knihy francúzskeho spisovateľa Michela Houellebecqa majú jednu veľmi zlovestnú vlastnosť – zvyknú sa vyplniť v tých najhorších opisoch väčšinou súvisiacich s násilím (ideologickým, náboženským alebo vyplývajúcim z nejakého symbolického univerza). Aj preto je vydanie akéhokoľvek jeho románu sprevádzané značnou mediálnou pozornosťou. Kým sa k nám v preklade dostane jeho posledný román Sérotonín môžeme siahnuť aj po Platforme, kontroverznom románe o podobách lásky a sexuálnej turistiky v postmodernom svete.

Romány Michela Houellebecqa môžeme vnímať aj ako komentáre k spoločenským zmenám, k akým dochádza posledné desaťročia a zatiaľ čo v západnej Európe si mnohé z negatívnych sociálnych javov už zažili, v našom priestore k nim dochádza síce s oneskorením, ale zato s istotou. Prostredníctvom literatúry teda môžeme vidieť čo nás čaká a ako budú niektorí jednotlivci alebo skupiny obyvateľstva reagovať. V slovenských prekladoch máme k dispozície napríklad prózy Mapu a územie (Marenčin PT 2011), Elementárne častice (Inaque 2017) a zbierku esejí Zostať nažive a iné texty (Inaque 2014). Houellebecq si vždy vyberie dominantnú spoločenskú tému, ktorú podrobne v románe rozoberie a práve jeho pohľad na sociálne problémy vzbudzuje veľké vášne príležitostne končiace aj žalobami a obvineniami z pornografie, mizogýnie, islamofóbie alebo rasizmu.


V prvej časti Platformy sa zoznamujeme s Michelom, mužom okolo štyridsiatky pracujúcom ako úradník v oblasti kultúry, ktorému hneď v úvode zomrie otec, zdedí značný obnos peňazí a odíde na dovolenku do Thajska. Počas nej sa zoznámi s Valérie, mladou ženou so sľubnou kariérou a po návrate nadviažu intímny vzťah. Valérie práve mení prácu v rámci turistického ruchu a spolu s bývalým šéfom hľadajú možnosti expanzie v stratovej sieti hotelov. Ako sľubná sa javí sexuálna turistika v Thajsku, kam Michel, Valérie a jej šéf odídu na spoločnú dovolenku. Život má ale pre postavy pripravené dramatické zvraty o ktorých vo svojich pohodlných bublinách nič netušia.


Platforma je v jadre ľúbostný príbeh. V kulisách povrchného, emocionálne vyprázdneného sveta hlavné postavy Michel a Valérie túžia po vzájomnej prítomnosti a šťastí, aj keď naňho už zdanlivo rezignovali. Ich vzťah sa odohráva v kulisách mašinérie globálnych turistických agentúr, meniacej sa role turizmu a dominantne v oblasti sexuálnej turistiky. Tá sa pritom nemusí odohrávať len v ázijských krajinách ako Thajsko alebo Vietnam, hoci tieto krajiny sa s ňou naozaj intenzívne spájajú. Sadomasochizmus v kluboch uprostred veľkomiest Európy tiež poskytuje potešenie turistom v rámci jedného kontinentu. V bezpečí si tak môžu uspokojovať svoje fantázie a venovať sa pseudofilozofickým úvahám o povahe rozkoše alebo prirodzenosti násilia v dejinách ľudstva.


Houellebecq nešetrí sarkazmom – posmieva sa napríklad analytickým agentúram a ich povrchným výstupom. V osobe cool oblečeného mladého sociológa prezentujúceho banálny novinový článok ako štrukturálne vysvetlenie problému ukazuje práve argumentačnú slabosť „trendy“ sociológie. Zdravý rozum často napovie presne to isté ako mediálne výstupy a pritom práve poctivá analýza je so zdravým rozumom hocikedy v úplnom rozpore. Oproti tomu Michel číta dielo filozofa Augusta Comta z 19. storočia a cituje z neho celé odseky. Odvoláva sa aj na iných klasikov, napr. Schopenhauera a vidieť to aj vo vzťahu k literatúre: pohŕda trilermi a uprednostňuje klasickú detektívku. Houellebecqove postrehy sú pritom sociologicky relevantné, jeho diela dokonca bývajú podkladom k prednáškam práve na sociológii. A hoci je Platforma fikcia, s odstupom času už vieme, že sa bolestivo a kruto naplnila len niekoľko mesiacov po jej vydaní.


Michel Houellebecq: Platforma

Preklad: Aňa Ostrihoňová

Inaque 2018

256 strán

Zobraziť diskusiu (0)

Platforma

Platforma

Michel Houellebecq

Michel pracuje ako úradník na ministerstve kultúry. Keď mu zavraždia otca, zoberie si dovolenku a odíde do Thajska. Účastníci zájazdu ho rozčuľujú svojou priemernosťou a pokrytectvom a jeho pozornosť upúta jedine zvláštna Valérie. Michel je však príliš plachý na to, aby s ňou nadviazal nejaký vzťah, a tak si radšej užíva nekomplikované pôžitky thajských masážnych salónov. Po návrate do Paríža sa Michel odváži Valérie ozvať a začnú si vášnivý románik s občasnými sadomasochistickými úletmi vo swingových kluboch. Michel dá v práci výpoveď a snaží sa Valérie a jej šéfovi pomôcť postaviť na nohy ich upadajúcu cestovnú agentúru. K poznávacím zájazdom pridajú sexturistické okruhy. Keď ich projekt začne prinášať ovocie, vyberú sa všetci traja späť do Thajska, kde Michel zistí, že sex nie je tou najväčšou ani najnebezpečnejšou z ľudských vášní... Michel Houellebecq pokračuje v sociologickom pozorovaní západnej spoločnosti, ktoré začal v románe Elementárne častice. V románe Platforma sa presúvame na začiatok nového milénia a jeho rozprávač nie je o nič menej cynický, o nič menej ľudský. Jeden z najkontroverznejších francúzskych románov zo začiatku tohto storočia. Michel Houellebecq, francúzsky básnik, prozaik a esejista. Čitateľov zaujal už svojím prvým románom Rozšírenie bojového poľa. Za román Mapa a územie dostal v roku 2010 Goncourtovu cenu. V slovenčine vyšiel aj jeho román Elementárne častice a zbierka esejí Zostať nažive a iné texty.

Kúpiť za 12,59 €

Podobný obsah

Jedinečnosť ľudského vedomia

Recenzie

Jedinečnosť ľudského vedomia

Kniha o jednej z najzvláštnejších ľudských skúseností: halucinácii.

Lekcie strachu pre pokročilých

Recenzie

Lekcie strachu pre pokročilých

Štúdie rozvrátených osobností a ich neopakovateľných životov.

Čo je skryté pod ľadom

Recenzie

Čo je skryté pod ľadom

Slová „polárna námorná výprava“ sa spájajú s predstavou všetkých dobrodružstiev odvážnych mužov 19. storočia.