Sen na snívanie
Nová kniha od vydavateľstva KPTL v preklade filozofa Lukáša Likavčana - Playstation svet snov je dôležitým literárnym míľnikom v diskusii o kultúre videohier. Otvára obraz o tom, že hranie už nie je len nízkym spôsobom zábavy, ale videohra sa stáva serióznym predmetom vedeckého skúmania.
Počítačové hry. Ešte pred pätnástimi rokmi to znelo ako primitívna zábava stredoškolákov a dospelých detí. Jednoduché vzorce úloh a ťahové stratégie, strieľačky a automobilové závody s nerealistickým ovládaním áut. Bezvýznamné zabíjanie času strávené hodinami pred monitorom stolového počítača za neustáleho klikania káblovej myši. Hučiaci počítač v spálni, detskej izbe, otcovej pracovni.
Dnes sa môžeme vďaka technológiám hrať prakticky všade. S príchodom Nintenda a PSP sme sa k tejto skutočnosti síce priblížili, ale až revolúcia smartfónov redefinovala pohľad na hráčsku prístupnosť. Hra sa teda stáva tak prirodzenou súčasťou pracovnej prestávky, ako cigareta.
Kniha Playstation Svet snov (2020, KPTL) od Alfieho Bowna nie je len o herných konzolách, ako predznamenáva názov titulu. Reflektuje aj spomínané mobilné aplikácie, komponent VR a mnoho iných hráčskych mechanizmov, vrátane hráčskej kooperácie v online priestore.
Vnáša kritický a filozofický pohľad do problematiky virtuálnej reality. Nemali by sme ju brať len ako produkt rýchleho občerstvenia, pretože aj taký formát, akým je videohra, obsahuje početné odkazy a ideológie, k akým existuje relevantný diskusný priestor na intelektuálnej úrovni. Hra sa teda stáva vďačným predmetom skúmania akademickej obce a ponúka rôznorodé témy na podrobnú analýzu. Táto kniha k nej prináša silné impulzy.
Alfie Bown prispieva do debaty, okrem iného, aj psychoanalytickým rozmerom - „Videohra nie je text na čítanie, ale sen na snívanie” (s. 93). Kniha sa ale na tento sen díva prísne. Rozoberá ho ako mienkotvorný spoločenský stimul, ukazuje, ako sa nevedomie vyrovnáva s formálnou aj obsahovou štruktúrou hry, odhaľuje, aké názory jednotlivé hry deklarujú a v čom môžu byť nebezpečné - politicky, alebo militantne angažované.
Autor, ktorý je prispievateľom The Guardian a Paris review, tiež predstavuje vzorce správania v hráčskej konfrontácii s násilím - buď sme schopní agresivitu filtrovať a uzamknúť ju v svete hry podobne ako pri športe, alebo v nás naopak prebúdza kriminálne inštinkty.
Playstation Svet snov sa stavia do opozície voči argumentácii, že hranie je len vlažným prostriedkom prokrastinácie s meniacou sa estetikou, ktorá sa viac a viac približuje k autentizácii reality. Obklopení virtuálne generovaným prostredím s VR technológiou zažívame explicitný pocit strachu, násilia, aj adrenalínu.
Je niečo zlé na infantilnom farmárčení? Existuje na herných platformách dobrá a zlá farma? K čomu nás nabáda Candy Crush? Je americká invázia do Iraku akceptovateľná, ak sa uzavrie v špecifickom priestore herného titulu? Mení Pokémon GO! pohľad na súčasné mesto alebo je to len samoúčelná nelogická prechádzka? Všetky otázky si dávajú za cieľ rozviť plnohodnotné úvahy a my sa stávame ich súčasťou. Dívať sa na film, čítať si knihu, hrať sa videohru. V každom menovanom v súčasnosti existuje priestor pre kritické myslenie.
Playstation Svet snov
Alfie Bown
KPTL, 2020
preklad: Lukáš Likavčan
recenznú knihu poskytlo vydavateľstvo KPTL