Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Strážkyňa príbehov

Viera v prítomnosť víl tvorí súčasť folklóru hneď niekoľkých národov a pretrváva do súčasnosti, ukrytá aj do povier o skrytom ľude obývajúcom pusté časti krajiny alebo ťažšie dostupné územia. V minulosti táto viera nepochybne zasahovala do životov ľudí, niekedy príjemne, inokedy dramaticky. Obidva spôsoby spoznajú postavy románu Strážkyňa príbehov, pútavého a príjemne napínavého príbehu odohrávajúceho sa v dvoch časových rovinách.

Hranica každodennosti a fantázie

Sila atraktívnych príbehov sa prejaví, ak si čitateľstvo položí otázku: Čo bolo ďalej? Otázka znamená, že sa vytvára silný vzťah medzi textom a človekom, ktorý ho číta. O to pútavejšia je situácia, keď si tento vzťah vybuduje aj literárna postava čítajúca text v knihe, ktorú s očakávaním čítame. Na tomto základe rozpracovala svoj nápad írska spisovateľka Evie Woodsová (vlastným menom Evie Gaughanová), známa svojím románom Stratené kníhkupectvo, ktorý vyšiel v slovenskom preklade minulý rok vo vydavateľstve Tatran.

Woodsová príjemne kombinuje historickú prózu s osobnými drámami ukrytými v zdanlivo každodennej realite a veľmi skutočne pôsobiacimi prvkami fantastického ozvláštnenia. Sú prítomné tak nenápadne, že sa od skutočnosti ani nedajú dobre oddeliť, a aj preto jej prózy získali prívlastok magického realizmu.

Strážkyňu príbehov si najviac vychutnajú všetci, ktorých imaginácia rada putuje na hranici mýtov a legiend. Stačí si predstaviť, že počas prechádzky po lúke alebo v lese nie sme sami, a hranica medzi ríšou víl a naším svetom sa môže prekročiť každou odbočkou z dobre známych cestičiek. Svoje o tom vie aj Sarah Harperová, ktorej život dosiahol bod, v ktorom je nevyhnutná zmena. Hoci mieri za svojou rodinou do Bostonu, okolnosti spôsobia, že skončí v Írsku, vo vidieckom dome. Počas prechádzky po okolí nájde denník Anny, dievčaťa, ktoré žilo v dome presne pred sto rokmi. Anna sa zhodou okolností stala asistentkou amerického študenta antropológie Harolda Griffin-Kraussa spisujúceho legendy o čarovnom ľude – o stretnutiach s vílami. Príbehov nie je práve málo a niektoré z nich sú naozaj znepokojivé, obzvlášť preto, lebo sa prelínajú s nie tak dávnymi tragickými udalosťami v dedine.

Ľudské aj nadprirodzené tajomstvá

Vo svojom čase Sarah spoznáva nielen pohnutý Annin život, ale postupne aj miestnych obyvateľov a ich osudy, tkanivo príbehov sa začína prelínať a na povrch si hľadajú svoju cestu tajomstvá, na aké nebol nikto pripravený. Evie Woodsová k svojim postavám pristupuje citlivo, rozumie im na hlbokej ľudskej úrovni a na sprostredkovanie náročnejších emócií nevyužíva ani tak slová, ako silu gesta, reč tela a atmosféru, z ktorej často cítiť podporu, spriaznenosť a ľudské teplo. A to aj po vypätých situáciách, keď pri čítaní súcitíme s nespravodlivosťou, akú postavy zažívajú, alebo keď citovo trpia.

V každej časovej línii zohráva dôležitú úlohu aj tajomno reprezentované vílami. Nie sú to však žiadne romantické tancujúce dievčatá s krídlami. Víly reprezentujú neskrotnosť a nepochopiteľnosť odvrátenej strany prírody. Vedia na seba zobrať akúkoľvek podobu, sú to aj zlomyseľné, temné bytosti neváhajúce vymeniť ľudské deti za svoje, následkom čoho zažívajú ľudia rodinné peklo. Harold Griffin-Krauss putuje po kraji s Annou a vypočuje si niektoré naozaj strašidelné príhody o kontakte s týmto nevyspytateľným národom ukrývajúcim sa pred zrakmi ľudí.

Skrytý význam príbehov

V súvislosti so zapisovaním legiend sa ukazuje, akú dôležitú úlohu môžu zohrávať v životoch ľudí písomné záznamy. Harold spisuje skúsenosti ľudí – ostanú síce v anonymite, no ich spomienky formujú národnú identitu v podobe folklóru. Anna si píše denník, o ktorom vie asi len ona, ale o sto rokov neskôr sa denník stáva dôležitou súčasťou života Sarah. Aj v okolí Sarah sa vyskytujú ďalšie knihy, ktoré sú zas významné pre iných ľudí. Jemne vystavaný svet literatúry v Strážkyni príbehov bezprostredne vyplýva z presvedčenia Evie Woodsovej o liečivej sile kníh (1). Cez čítanie dokážeme prehodnocovať vlastné životné skúsenosti a nanovo ich interpretovať, a azda aj pochopiť a prijať to, čomu sme predtým nerozumeli.

Román naznačuje, že každý z nás je strážcom príbehov – tým, že ich čítame, prerozprávame ďalej, či len tým, že ich uchovávame v pamäti. A možno občas objavíme aj zabudnuté dielo hodné povšimnutia. Navyše sa tu objavuje aj nejednoznačnosť spôsobená prítomnosťou tajomna, fantastického ozvláštnenia. Do textu sa takto dostáva napätie a zároveň mu dáva univerzálnejšiu platnosť – pretože každý príbeh je tak trochu pravdivý a tak trochu výmysel.

Evie Woodsová: Strážkyňa príbehov

Preklad: Lucia Tonková

Tatran, 2025

(1) https://www.irishtimes.com/culture/books/2024/01/0...

Zobraziť diskusiu (0)

Strážkyňa príbehov

Strážkyňa príbehov

Woods Evie

V tichom írskom vidieku sa minulosť a súčasnosť prepletajú v magickom príbehu opradenom tajomstami a mystikou. Thornwood Village, Írsko, 1910 Mladá farmárka Anna sa stáva asistentkou amerického antropológa Harolda Griffin-Kraussa, ktorý prišiel do Írska skúmať dávne ľudové rozprávky a legendy o vílach. Obaja postupne zisťujú, že niektoré príbehy nie sú len vymyslené – a že niektoré tajomstvá by mali zostať skryté. New York, 2010 Sarah Harperová potrebuje únik. Namiesto cesty do Bostonu, kde ju čaká rodina, sa rozhodne navštíviť írsky vidiek. Netuší, čo presne hľadá – až kým neobjaví starý denník a v ňom príbeh Anny. S každou ďalšou stranou sa ponára do sveta, kde sa skutočnosť prelína s legendami, kde hranica medzi realitou a nadprirodzenom takmer neexistuje. A čím viac sa Sarah blíži k odhaleniu pravdy, tým viac si uvedomuje, že minulosť môže ovplyvniť aj jej vlastný život. Strážkyňa príbehov je podmanivý a tajomstvami opradený román o sile rozprávania, dávnych legendách a skrytých pravdách, ktoré sa tradujú celé generácie. Pre všetkých milovníkov magického realizmu, historických tajomstiev a príbehov, ktoré majú dušu.

Kúpiť za 20,15 €

Podobný obsah

Didier Eribon: Život, staroba a smrť ženy z ľudu

Recenzie

Didier Eribon: Život, staroba a smrť ženy z ľudu

Toto bolo výborné. Naposledy som mal podobné dojmy po dočítaní Roku magického myslenia od Joan Didion. Eribonova kniha však nie je len osobnou spomienkou po strate blízkeho, ale predovšetkým znepokojivou sociologickou sondou na úrovni memoárov, v ktorých autor zachytáva kľúčové a posledné roky života svojej matky.

Ruská dystopia sa už napĺňa

Recenzie

Ruská dystopia sa už napĺňa

Dystopia z krajiny, ktorá bola naučená na veľkolepé utópie, je strašidelná pravdepodobnosťou svojho naplnenia.

Už sme narazili?

Recenzie

Už sme narazili?

Čierna skrinka je hovorové označenie pre zapisovač údajov z dopravy, ktorý je najdôležitejší po tragédii. Vtedy skrinku všetci hľadajú, aby pomohla odkryť príčiny nešťastia. Zostáva dúfať, že knižná Čierna skrinka Slovenska je, naopak, sumou poznania pôsobiacou na budúcnosť krajiny pozitívne.