Stretnú sa kresťan, moslim a žid...
Kniha Stretnú sa kresťan, moslim a žid... sa stala jednou z najpredávanejších kníh minulého roka v kníhkupectve Artforum. Prekvapivo, alebo možno práve preto, že je na Slovensku ešte stále vzácne vidieť sedieť za jedným stolom kňaza, imáma a rabína, vidieť ich v priateľskom, plodnom dialógu. Z takýchto stretnutí vychádza aj táto kniha editora Mária Noccoliniho, ktorý inicioval niekoľko rozhovorov, diskusií na desiatke stredných škôl a na viacerých verejných vystúpeniach po celom Slovensku. V knihe nájdete autentické zamyslenia nad témami ako sú chudoba, zmiešané manželstvá, extrémizmus, identita, zmysel života, či celibát, nazerané z perspektívy troch náboženstiev.
O BOHU
Veria židia, kresťania a moslimovia v toho istého Boha?
Misha: Veríme v iba jedného Boha. Božie meno sa volá tetragramaton – štyri písmená, ktoré nahlas nehovoríme a nečítame ich tak, ako sú napísané. Zvyčajne hovoríme Bohu Hašem – meno, alebo Adonaj – môj Pán. To je ale jedno meno toho istého Boha, ktorého v arabčine volajú Alláh, v angličtine God a ktorý stvoril nebesia a zem.
Mohamad: Stále hovoríme o tom istom Bohu, iba má rôzne mená v rôznych jazykoch a náboženstvách. Islam neopisuje Boha ani ako otca, ani ako matku. Boh je podľa islamu starostlivý, dohliada na všetky veci a na všetkých ľudí bez ohľadu na ich pôvod. Je dobré prosiť Ho o veci, ktoré si želáme. Moslimovia často používajú slovo Alláh, ide však len o arabské pomenovanie Boha. Aj arabskí kresťania nazývajú Boha Alláhom.
Ondrej: Stále zápasíme s pokušením osedlať Boha. Mať ho akoby vo svojej moci. To je v príkrom rozpore s tým, čo tvrdia naše náboženstvá. Boh je nepoznateľný. Preto musíme byť opatrní a pokorní pred Bohom, ktorý nás presahuje.
Felix: Všetky tri naše náboženstvá sú monoteistické. Všetci sa odvolávame na Abrahámovskú tradíciu. Ale v teologických detailoch už sa nezhodneme. Je toho dosť, čo nás spája.
Misha: Všetci máme toho istého jedného Boha. Možno ho inak vnímame, inak ho voláme, máme iné definície, ale keď sa modlíme, modlíme sa k tomu istému Bohu.
Mohamad: Určite veríme v toho istého Boha. Možno by bol problém v interpretácii. My napríklad neveríme, že Boh je trojjediný. Predstavy o ňom sú rozličné, avšak bez pochýb je to ten istý jediný Boh.
Ak sú vaše náboženstvá zjavené, prečo sa vám nezjavilo to isté?
Felix: Podľa mňa si monoteistické učenia neodporujú vo veci zjavenia jedného Boha. I keď kresťanské dogmy sú veľmi konkrétne a môžu odporovať teologickému učeniu iného náboženstva. Kresťanstvo nadväzuje na judaizmus. Postupne poodhaľujeme tieto zjavenia. Ešte nie sme na konci dejín, a teda nemôžeme vedieť všetko, pretože Boh je neobsiahnuteľný. Ak by sme vedeli všetko, čo nám chce Boh zjaviť, tak Ho poprieme.
Misha: Neverím, že existuje len jedna pravda a všetko ostatné je zlé. Kresťanstvo je pravdou pre kresťanov, islam je pravdou pre moslimov a judaizmus je pravdou pre židov. Svet je pestrý a je to v poriadku, lebo tak nás Boh stvoril. Rôznymi príbehmi a skutkami sa snažíme vyjadriť svoj vlastný názor. Každý ide svojou cestou k svojej pravde a je dôležité, aby pri tejto ceste nezavadzal druhému.
Mohamad: Je pravda, čo povedal Felix, že Boh nemusí zjaviť celú pravdu naraz. Ale nemôžu sa zjaviť teologicky protichodné odkazy. Ježiš, pokoj a mier s ním, je pre moslimov významným prorokom, pre židov obyčajným človekom a pre kresťanov Synom Božím. Iba jedna z týchto troch predstáv je pravdivá. To, že existuje univerzálna pravda, je jedna vec, a presadzovať ju silou je vec druhá. Pre mňa je islam najsprávnejšou univerzálnou cestou, ale násilne ju presadzovať nebudem, lebo by som išiel proti duchu svojej vlastnej viery.
Ondrej: Naše tradície nás zaväzujú k tomu, aby sme ľuďom vštepovali, že zjavené pravdy rôznych náboženstiev sú protichodné. Mojou odpoveďou je, že tvrdiť, že zjavenie je ukončené, by bolo povyšovaním sa nad Boha.
Mohamad: To je na tom pekné, že o tom vieme hovoriť. Napríklad Boh z pohľadu islamu nepotrebuje mať syna. Ježiš nebude naraz Bohom, prorokom aj obyčajným človekom. Plne však rešpektujem právo každého vnímať to inak.
Čo od nás Boh očakáva?
Mohamad: Aby sme v Neho uverili, aby sme žili čestný a slušný život a aby sme dobre spravovali Zem a zanechali po sebe pekný odkaz pre budúce generácie. Za dobro nás odmení rajom a za zlo peklom.
Misha: Ak je človek stvorený na Boží obraz, mal by sa podobať Bohu. Boh miluje všetkých, robí dobro, vychádza so všetkými. Úlohou človeka teda je byť ako Boh. Byť spravodlivý a milosrdný.
Ondrej: Nadviažem na Mishu a budem citovať Ježišove slová: „Buďte dokonalí, ako je dokonalý váš nebeský Otec.“ Dodám, že ide o snahu po dokonalosti, a nie namýšľanie si, že som dokonalý ako Boh. Tá snaha prechádza najväčšou skúškou, keď mám rozpoznať obraz Boží viac než v sebe samom predovšetkým v druhom človeku.
Felix: Očakáva našu odpoveď na Jeho zjavenie. Boh prehovoril prvý a čaká, či prijmeme vzťah, ktorý nám ponúka. Pozýva nás, aby sme Ho nasledovali a pripodobňovali sa mu v láske.
Je Nový zákon liberálnejší ako Starý zákon alebo Korán? Robí to kresťanstvo atraktívnejším?
Mohamad: Nový Zákon obsahuje veľmi intenzívny duchovný odkaz a dáva väčší dôraz na morálne zásady ako na konkrétne praktické príkazy. Morálne zásady v Novom zákone by mohli byť inšpiráciou nielen pre kresťanov, ale pre všetkých.
Misha: Boha v Starom zákone nevnímam ako trestajúceho. Na jednej strane je spravodlivý a na druhej strane milosrdný. Boh dáva v Starom zákone ľuďom slobodnú voľbu, po nej však prichádzajú následky.
Felix: Tiež si nemyslím, že Boh v Starom zákone trestá. Už v žalmoch čítame, že Boh je ochranca. Starý zákon prináša prvý krok lásky tým, že definuje pravidlo „Oko za oko, zub za zub.“ Toto určilo dôležitú hranicu ľudskej odplate v podobe zásady primeranosti. Ak ti niekto ukradne kozu, máš právo si ju zobrať naspäť, ale nemáš právo pomstiť sa a zobrať si dve kozy. Ježiš to prišiel naplniť a pridal druhý level – ak ti niekto ukradne kozu, odpusti mu. To neznamená, že nemáme žiadať spravodlivosť, nie však v hneve či nenávisti. Starý zákon si neodporuje s Novým zákonom, ale predpovedá ho.
Mário Nicolini
Stretnú sa kresťan, moslim a žid...
Artforum 2018