Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Život na tekutých pieskoch

Pred niekoľkými dňami bola uverejnená správa, že Martin M. Šimečka získal Cenu Františka Kriegela za občiansku statočnosť. (1) Ocenenie udeľuje Nadácia Charty 77 a v Šimečkom prípade ide o „dlhodobé obhajovanie demokratických princípov a za kritickú, nezávislú žurnalistiku“. Neexistuje hádam lepší spôsob, ako spoznať život a uvažovanie tohto popredného slovenského novinára, komentátora a mysliteľa, ako prečítať si knihu rozhovorov Život na tekutých pieskoch, vedených Jánom Štrasserom. Obidvaja majú čo povedať o súčasnom svete, osobitne o situácii na Slovensku.

Umenie rozhovoru
V rýchlosti súčasného sveta by sa mohlo zdať, že mediálny priestor dostatočne slúži na prezentáciu názorov pomenúvajúcich dôležité témy, ale nie je to celkom tak. Ideálnym spôsobom je totiž médium knihy, obzvlášť takej, ktorá má náležitý rozsah, aby jej autori mohli ísť do takej hĺbky, ako potrebujú. O to zaujímavejšie sú v tomto zmysle rozhovory pripravené kompetentnými ľuďmi a nedá sa pochybovať o tom, že Ján Štrasser patrí medzi tých, ktorí sa na svoju prácu pripravujú mimoriadne precízne. Už na výbere jeho respondentov je vidieť, že sa intenzívne zaujíma o dianie v spoločnosti na lokálnej aj globálnej úrovni. Nateraz posledným rozhovorom je kniha Život na tekutých pieskoch a respondentom podrobne opisujúcim svoj život a názory bol Martin M. Šimečka.

Status M. M. Šimečku by sme mohli v skratke formulovať ako verejný intelektuál. Sú skupiny obyvateľstva, ktoré jeho meno nedokážu zniesť a útočia naňho, pre iných je zas názorový vodca, komentátor diania s pozorným publikom. A to nielen na Slovensku, ale aj v Čechách. Respektíve je mu blízky celý stredoeurópsky priestor, pretože profesijne pôsobil aj ako šéfredaktor časopisu Respekt a jeho kontakty významne presahujú slovenské hranice. Jeho profesiovej dráhe je venovaná značná časť rozhovorov, podrobne sa rozrozprával o mladosti, keď mal obmedzené možnosti štúdia a postavenie jeho rodičov rozhodlo o jeho budúcnosti. Napriek tomu dosiahol vedomosti, aké nemal vtedy len tak hocikto, čo v kombinácii s kontaktmi na disent a s literárnym talentom formovalo jeho neskoršie zameranie.

Časovo sa rozhovory neodvíjajú lineárne, skôr tematicky. Šimečka mal pozoruhodne aktívny život, navyše doň zasiahol november 1989, čo ešte akcelerovalo jeho aktivity. V 90. rokoch pôsobil ako vydavateľ (založil legendárne vydavateľstvo Archa), novinár, spisovateľ, dostal príležitosti v zahraničí prostredníctvom štipendií. Je až zarážajúce, ako si pri tom všetkom našiel ešte čas na športovanie, čomu sa intenzívne venoval od mladosti až do súčasnosti. Svoj priestor v rozhovoroch dostáva, samozrejme, aj rodina, vzťah s otcom, mamou, manželstvo a rodičovstvo. Časový rámec sa končí v roku 2023 komentovaním parlamentných volieb a nájdeme tu aj časť venovanú vybraným odpovediam na otázky Moniky Tódovej v sérii diskusií Ako zachrániť demokraciu.

Kultivovaná polemika
Čítanie môže slúžiť aj na vedenie vnútorného dialógu s autormi, a kto by si takto chcel zapolemizovať s M. M. Šimečkom, ponúka sa mu ideálna možnosť. Vysvetľuje tu dopodrobna svoje názory a postoje k sociálnym témam, totalitnému režimu, normalizácii, rozpadu Československa, nástupu autokratických vodcov, k politike, ale aj ku klimatickej kríze, k eutanázii či k pandémii covidu-19, takže podnetov na premýšľanie je dosť takmer na každej strane. Aj preto je lepšie dávkovať si rozhovory postupne. Veľmi zaujímavé sú napríklad literárne paralely medzi postavami z románov a slovenskými politikmi, čo rozhodne nevychádza v ich prospech, a naplno sa ukazujú ich neustále zlyhania a žalostný stav, do akého doviedli spoločnosť.

Kultivovaná polemika je vynikajúca pre myslenie, stimuluje a posúva dopredu a je to určite mimoriadna zručnosť Jána Štrassera. Otázky formuluje presne, precízne, nevyhýba sa ani irónii až sarkazmu, no nie s cieľom nachytať respondenta, skôr ide o reakciu na dianie, pretože absurdita alebo tragikomickosť konania niektorých verejne činných osôb si asi ani nezaslúži iný prístup. Na druhej strane sedí respondent, ktorý sa nevyhýba odpovediam, občas síce odbehne od témy, ale ďalšou vhodne položenou otázkou sa k nej naspäť vráti. Čitatelia nemusia súhlasiť so Šimečkovými názormi, mohli by však využiť príležitosť a formulovať svoje vlastné, aby zistili, či sú rovnako dobre podložené a vyargumentované. Ak by si jeho oponenti mohli zobrať z knihy čo len dve posolstvá, tak by sa dala vyzdvihnúť Šimečkova sebareflexia a sebakritika. A pre ľudí, ktorí sa cítia v polarizovanej spoločnosti stratení, môže byť kniha aj akousi mapou slúžiacou na lepšiu orientáciu, pretože poskytuje záchytné body, vyvýšené miesta s nadhľadom, ktoré ukazujú, v akom rozmanitom svete žijeme.


Ján Štrasser a Martin M. Šimečka: Život na tekutých pieskoch. Rozhovory s Martinom M. Šimečkom

N Press, 2024

(1) https://kultura.sme.sk/c/23314455/martin-m-simecka...

Zobraziť diskusiu (0)

Život na tekutých pieskoch

Život na tekutých pieskoch

Štrasser Ján, Šimečka Martin M.

“Slovensko je stále krajina na tekutých pieskoch. Spoločnosť väčšinovo nie je ustálená, hodnotovo ukotvená, je v neustálom mentálnom pohybe a nevieme, kam to vyústi,” tvrdí Martin M. Šimečka v knihe rozhovorov s Jánom Štrasserom. Spomienkami na detstvo v rodine komunistami prenasledovaného disidenta a mladosť strávenú v spoločnosti československej intelektuálnej elity približuje udalosti, ktoré formovali Slovensko. S dokonale pripraveným Jánom Štrasserom spomínajú aj na rok 1968, normalizáciu, pozadie Nežnej revolúcie a rozpad Československa, roky mečiarizmu a Ficových vlád a napokon na dva roky pandémie a vlády Igora Matoviča. Posledná kapitola je venovaná parlamentným voľbám v roku 2023. Nie je to kniha len o Martinovi M. Šimečkovi, ale kniha o krajine, ktorá napriek bohatým skúsenostiam s totalitnými režimami opäť stojí na rázcestí a váha, ktorým smerom sa vydať. Martin M. Šimečka dostáva množstvo prívlastkov. Je známy ako jeden z najvýraznejších slovenských intelektuálov, ale tiež ako spisovateľ, disident, novinár, redaktor, komentátor, bežec, cestovateľ, tulák. Hovorí, že bol zakázaným autorom ešte predtým ako napísal prvú knihu. Časť roka trávi pravidelne na samote na Muránskej planine, časť roka medzi stredoeurópskou intelektuálnou elitou.

Kúpiť za 17,01 €

Podobný obsah

Búrlivé výšiny

Recenzie

Búrlivé výšiny

Je to už nejaký rok, čo som si práve cez letné horúčavy zvykol siahať po klasike. Klasické texty obsahujú ohromné spektrum nálad, pričom často prevládajú tie vyslovene mrazivé, čo je v danom období viac než vítané. A vlastne aj bez toho môžeme byť. Jednoducho povedané, čitateľ poctivo vychovaný na „starom dobrom“, sa k osvedčenému tak či tak rád vracia so železnou pravidelnosťou, prípadne si (áno, aj také sa našťastie stáva) rád vyplní chýbajúce položky v zbierke. I z tohto dôvodu tentoraz padol výber na notoricky známe Búrlivé výšiny od Emily Brontë, ktoré v preklade od Magdy Žáryovej už viackrát vyšli (napríklad) v Slovarte.

Nekompromisný príbeh z Nigérie

Recenzie

Nekompromisný príbeh z Nigérie

Román je Nigériou v kocke. Alebo ešte lepšie – v kruhu, v ktorom sú cyklicky prítomné príbehy chudoby a bohatstva, násilia a bezmocnosti, moci a jej zneužívania.

Dmitry Glukhovsky: My – Deník pádu

Recenzie

Dmitry Glukhovsky: My – Deník pádu

Dmitry Glukhovsky, autor svetoznámej dystopickej trilógie Metro, patrí spolu so Sorokinom, Zygarom a Ulickou medzi najvýznamnejších ruských spisovateľov disidentov. Glukhovsky ovláda šesť svetových jazykov, z Ruska definitívne odišiel tesne pred ruskou inváziou a doteraz sa tam nevrátil, okrem iného aj preto, že je naňho vydaný ruský zatykač za hanobenie ruskej armády. Ak by sa vrátil, jeho kroky by putovali ihneď do ruského väzenia. Vo vydavateľstve Universum pred krátkym časom vyšla kniha My – Deník pádu, ktorá je antológiou autorových chronologicky usporiadaných článkov pre svetové médiá, ktoré napísal v rokoch 2012 – 2023. Prečo čítať ďalšieho ruského disidenta a jeho pohľad na to, čo sa to vlastne stalo? Nestačí nám Zygar, Kosťučenko a množstvo ďalších? Áno aj nie.