Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Japonský milenec

Isabel Allende to tam jednoducho má. Táto naozaj výborná čilská autorka u mňa silno zabodovala i po piaty raz. Tentokrát s románom Japonský milenec, vydanom v klasicky skvelom preklade od Evy Palkovičovej. Navyše obligátne vyzdobeným krásnou grafikou. Nuž áno, v Slovarte vedia urobiť parádne veci.

Príbeh poníma pomerne dlhé časové obdobie. Prejdeme prakticky celým dvadsiatym storočím takmer až do súčasnosti. V temnom roku 1939 prichádza malá Alma do Ameriky, k rodine svojho strýka Isaaca Belasca. Už je totiž celkom jasné, že (nielen) v jej rodnom Poľsku bude veľmi zle. San Francisco a strýkova rodina jej poskytnú nový domov, takže vojnový bes, ktorý nakoniec pohltí jej rodičov, ju našťastie tesne minie.

V dome strýka nájde relatívny pokoj i priateľov, medzi nimi aj jedného celkom výnimočného. Je ním Ičimei Fukuda, syn japonského záhradníka u Belascovcov. Počiatočné krehké detské kamarátstvo prerastie do hlbokého vzťahu, ktorý tvorí niečo ako chrbtovú kosť románu. Na ňu je potom nabalené doslova celé minulé storočie.

Rozprávanie sa odvíja v akejsi nelineárnej retrospektíve. V pomerne svižnom tempe tu defiluje vcelku značné množstvo postáv, z ktorých každá je svojím spôsobom hlavná alebo nejako inak dôležitá. Autorka z ich neraz mimoriadne pohnutých osudov skladá pestrú mozaiku zachytávajúcu akési odtlačky z (väčšej časti) povojnového sveta. Čo kapitola, to presný výsek z konkrétnej doby, plný skvelého čítania.

Zlomové historické okamihy sú vykreslené prostredníctvom životných osudov jednotlivých zúčastnených. Zarezonujú ideové roviny, ktoré treba riešiť neustále ‒ téma lásky a slobody človeka, diskriminácie, rasizmu, zneužívania bezbranných, nakladania s materiálnym bohatstvom, pomoci slabším, sporného práva na dobrovoľný odchod či aspoň život v milosrdnej ilúzii. Tieto aj mnohé iné impulzy nabádajú k vážnemu zamysleniu i ku konkrétnym činom.

A je tu i brilantne popísaná tvrdá každodenná rutina, s ktorou sa musí v toku čias vyrovnať každý najlepšie, ako vie. Lebo všetkých raz dobehnú vlastné obmedzenia, staroba nezriedka sprevádzaná opustenosťou a nutnosťou byť odkázaný na niekoho cudzieho, až napokon príde úplný koniec. Výrazne tu badať aj akúsi medzigeneračnú súdržnosť či apel na správne fungujúcu komunitnú spolupatričnosť. Rôzne podnety sa z textu vyplavujú i dlhší čas po prečítaní.

Zrejme najväčšia autorkina devíza tkvie v tom, ako neuveriteľne ľahko a citlivo dokáže všetko spojiť do jedného extrémne čitateľného bloku. Do ničoho sa nenúti, nič nemusí neprirodzene lámať cez koleno. Do ladnej podoby sa jej to skĺbi úplne samo. Sú v tom presné reálie, napätie, vážnosť aj úprimné, neraz dojímavé emócie. Nadýchaným vetám nechýba obsahová vrstevnatosť ani správna vášnivá iskra či elegantný humor a skvelý vtip. Čitateľ(ka) sa s textom tentoraz naozaj príliš „nenarobí“, a napriek tomu dostane vskutku veľa.

I preto môže Japonský milenec osloviť pomerne široké spektrum priaznivcov. Toto je po každej stránke perfektné remeslo od skúsenej autorky, ktoré stále dostatočne baví. Pritom príbehu vôbec neuškodí to, že už pár strán pred koncom bude jasné, ako to v závere všetko dopadne.

Isabel Allende: Japonský milenec

Slovart, 2018

Preklad: Eva Palkovičová

274 strán

Zobraziť diskusiu (0)

Japonský milenec

Japonský milenec

Allende Isabel

Významná a obľúbená čilská spisovateľka Isabel Allende prichádza v románe Japonský milenec opäť s farbisto podanou rodinnou ságou, ktorá sa tentoraz odohráva v scenérii kalifornského San Francisca. Majstrovské a čitateľsky príťažlivé rozprávanie autorky svetoznámeho Domu duchov rozvíja príbeh ženy na prahu staroby, ktorá sa v spomienkach na svoju životnú púť dotýka mnohých známych i menej známych historických udalostí 20. storočia. Príbeh lásky medzi svojráznou Almou Belascovou a citlivým japonským záhradníkom Ičimeim vedie čitateľa rôznymi cestami, ktorými sa uberali dejiny od 2. svetovej vojny až podnes.

Kúpiť za 12,30 €

Podobný obsah

Morové noci

Recenzie

Morové noci

Orhan Pamuk poskytol svojim čitateľom, zdá sa, metaforickú reakciu na globálnu pandémiu koronavírusu Morové noci (orig. Veba Geceleri, 2021). Román je tým, čím bol Camusov Mor (1947), Čapkova Bílá nemoc (1948) – teda umeleckým a ľudským vyrovnaním sa so sociálnym a morálnym dopadom ničivej a smrteľnej katastrofy. Viem, že katastrofa znie fatalisticky, ale choroba zase príliš neutrálne. Vo všetkých prípadoch bol tou skutočnou tragédiou politický prístup k faktu, že je tu neviditeľný, no žiaľ aj efektívny nepriateľ. V Morových nociach (Slovart, 2024) sa s ním stretneme v úvode dvadsiateho storočia na fiktívnom ostrove Mingéria, ale pocit z tejto údajne stredomorskej destinácie je geograficky aj mentálne prenosný.

Příšerná hostina

Recenzie

Příšerná hostina

Čo všetko môžeme považovať za text hodný nášho drahocenného strachu? Kniha Příšerná hostina (Slovart, 2023) je milým a trefným testom našich limitov. Myslel som si, že limity strachu sú v súčasnosti všestranne prekonané. Potom som sa zamyslel, čoho sa najviac bojím. Ticha v kine pred nejakými revúcimi reproduktormi. Asi by ma mnohí autori z tejto antológie vysmiali. Ha! Ale niektorých by som zase vysmial ja.

Keď pradedo lyžoval do Fínska

Recenzie

Keď pradedo lyžoval do Fínska

Stručná exkurzia (nielen) do európskych dejín prvej polovice dvadsiateho storočia, subjektívne precedená cez filter akejsi rodinnej kroniky. Hádam aj takýmto tvrdením by sa dala vystihnúť pointa krátkeho románového debutu s názvom Keď pradedo lyžoval do Fínska. Jeho autorom je Daniel Katz, populárny fínsky humorista. Preto je správne, že slovenský preklad od Zuzany Drábekovej už dávnejšie stihol tento skvelý titul ukotviť v elitnej spoločnosti usídlenej v známej edícii MM Vydavateľstva Slovart.