Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Je na dohľad koniec literatúry?

Príde čas, keď nerozoznáme ľudské dielo od výtvoru umelej inteligencie? Alebo keď už literatúra nebude potrebná?

V podobenstve O důslednosti vědy zo zbierky Obecné dějiny hanebnosti (vydala Práce v r. 1990, preložil Vít Urban) načrtol argentínsky spisovateľ Jorge Luis Borges možný osud odvetvia, ktoré dosiahne vrchol dokonalosti:

„… V oné Říši dosáhlo Kartografické Umění takové Dokonalosti, že Mapa jedné jediné Provincie byla velká jako celé Město a Mapa Říše jako celá Provincie. Časem tyto Obrovské Mapy přestaly uspokojovat, a proto Kolegium Kartografů vytvořilo Mapu Říše, která měla Velikost Říše a přesně ji odpovídala. Další Generace, které si tolik Nepotrpěly na Studium Kartografie, usoudily, že tato rozlehlá Mapa je k Ničemu, a zcela Nemilosrdně ji vystavily Nepohodě Slunce a Zimy. V Pouštích na Západě se dochovaly Trosky Mapy, obývané Zvěří a Žebráky; v celé Zemi nezbyla jediná památka na Kartografické Vědy.“

Tento citát (ktorý Borges pripisuje fiktívnemu španielskemu spisovateľovi zo 17. storočia) mi nevdojak prišiel na myseľ, keď som sa nedávno dočítal o novej aplikácii spoločnosti Google. Volá sa POEMPORTRAITS, je súčasťou platformy Google Arts & Culture a vyvinuli ju programátor Ross Goodwin a umelkyňa a scénografka Es Devlin. Aplikácia kombinuje umelú inteligenciu s poéziou a premieta počítačom vytvorené verše na fotografiu užívateľa. Na generovanie básne musí užívateľ zadať aplikácii nejaké slovo, ktoré je „inšpiráciou“ pre text, generovaný pomocou umelej inteligencie. Tú programátor naučil „veršovať“ pomocou databázy viac ako 20 miliónov ukážok z poézie básnikov 19. storočia. Všetky verše vytvorené pomocou online aplikácie sa majú stať súčasťou veľkej kolektívnej básne. (Projekt si možno vyskúšať na tejto webovej adrese: https://artsexperiments.withgoogle.com/poemportraits.)

Budú v budúcnosti básne (a možno aj poviedky alebo romány) generovať stroje? Budú tieto umelé výtvory rozoznateľné od diel, ktorých autormi sú ľudia? Čo ak sa básne alebo knihy, ktoré „napíše“ umelá inteligencia, budú ľuďom páčiť viac, lebo dokážu – vďaka prístupu k neobmedzenému fondu existujúcej literatúry a analýze obrovských databáz s údajmi o knižnom trhu a preferenciách čitateľov – lepšie naplniť ich očakávania a potreby? Dožijeme sa toho, že Bookerovu cenu získa počítač?

Skupina R.E.M. kedysi spievala: „It’s the end of the world as we know it and I feel fine. Blíži sa koniec literatúry, ako ju poznáme? A bude nám pritom fajn?

Koniec literatúry, ako ju poznáme, predpovedá aj humanoid Adam v novom románe Iana McEwana Machines Like Me – prežijú podľa neho iba haiku:

„Takmer všetko, čo som prečítal zo svetovej literatúry, opisuje rôzne formy ľudských zlyhaní – chyby porozumenia, úsudku, rozumu, duševnej spriaznenosti. Nedostatok poznania, poctivosti, láskavosti, sebauvedomenia. Skvelé opisy vrážd, krutosti, chamtivosti, hlúposti, sebaklamu a predovšetkým hlbokého neporozumenia iným ľuďom. Samozrejme, na scéne je aj dobro a hrdinstvo, láskavosť, múdrosť, pravda. Z tejto bohatej spleti vyrástli literárne tradície, prekvitajúce ako divé kvety v slávnom Darwinovom živom plote. Romány prekypujúce napätím, záhadami a násilím, ako aj chvíľami lásky a dokonalého súladu. Keď sa však dovŕši tesný zväzok mužov a žien so strojmi, takáto literatúra sa stane nepotrebnou, lebo si budeme dokonale rozumieť. Zabývame sa v spoločenstve myslí, ku ktorým budeme mať neustály prístup. Ich prepojenie bude také dokonalé, že jednotlivé osobnostné uzly sa zlejú do oceánu myslenia. Dnešný náš internet je len jeho nejasnou predzvesťou. Keď si budeme navzájom pristupovať do svojich myslí, nebudeme schopní lži. Naše príbehy už nebudú záznamom nekonečných nedorozumení. Naša literatúra príde o svoju nezdravú potravu. Vybrúsené haiku, pokojné a jasné videnie a oslava vecí takých, aké sú, ostane jedinou potrebnou literárnou formou.“

Máme sa teda báť konca literatúry? Osobne tomu neverím – som presvedčený, že básne i príbehy, dobrá literatúra od ľudí pre ľudí, bude vždy potrebná. Tak, ako ju potrebovali – a bránili – postavy známeho Bradburyho románu 451 stupňov Fahrenheita.

Proroci, ktorí predpovedajú blížiaci sa koniec toho-ktorého odvetvia ľudskej činnosti, sa chvalabohu spravidla mýlia. Dokonca aj takí velikáni, akým bol britský fyzik Stephen Hawking. V roku 1981 rozbúril hladinu provokatívnou esejou Is the End in Sight for Theoretical Physics? (Je na dohľad koniec teoretickej fyziky?) v časopise Physics Bulletin. V nej predpovedal možnosť, že cieľ teoretickej fyziky – úplná, konzistentná a zjednotená teória všetkých fyzikálnych interakcií – sa podarí čoskoro dosiahnuť, možno do konca 20. storočia. Od Hawkingovej predpovede uplynulo takmer 40 rokov, máme za sebou takmer pätinu 21. storočia, no jeho „sen o finálnej teórii“ nie je a s veľkou pravdepodobnosťou v dohľadnej dobe ani nebude naplnený.

O osud literatúry sa teda (zatiaľ) tiež nebojme.

Štefan Olejník

(Citovanú pasáž z románu Machines Like Me preložil Š.O.
Ilustračné fotografie pochádzajú z webu pixabay.com.)

Zobraziť diskusiu (0)

Obecné dějiny hanebnosti

Obecné dějiny hanebnosti

Jorge Luis Borges

Sbírka kratších raných textů nazvaná Obecné dějiny hanebnosti tematicky i stylisticky předjímá další, známější Borgesova díla. Autor zde líčí hanebné skutky, kterých se dopustili nikoliv významní lidé píšící dějiny, ale lidé drobní a většinou neznámí.

Kúpiť za 9,69 €

Machines Like Me

Machines Like Me

Ian McEwan

Machines Like Me occurs in an alternative 1980s London. Charlie, drifting through life and dodging full-time employment, is in love with Miranda, a bright student who lives with a terrible secret. When Charlie comes into money, he buys Adam, one of the first batch of synthetic humans. With Miranda's assistance, he co-designs Adam's personality. This near-perfect human is beautiful, strong and clever - a love triangle soon forms. These three beings will confront a profound moral dilemma. Ian McEwan's subversive and entertaining new novel poses fundamental questions: what makes us human? Our outward deeds or our inner lives? Could a machine understand the human heart? This provocative and thrilling tale warns of the power to invent things beyond our control.

Kúpiť za 16,95 €

451 stupňov Fahrenheita

451 stupňov Fahrenheita

Ray Bradbury

Guy Montag je požiarnik. Jeho prácou je ničiť najzakázanejší tovar v spoločnosti, tlačené knihy, spolu s domami, kde sú ukryté. Montag nikdy nepochybuje o správnosti pálenia a troskách, ktoré po sebe zanecháva. Každý deň sa vracia do svojho sivého domu, kde jeho žena celé dni trávi v salóniku s televíznymi „príbuznými“ a tlačí na Montaga, aby pracoval ešte usilovnejšie a zarobil im tak na štvrtú televíznu stenu. Jej nudný a nenaplnený život stojí v priamom protiklade so životom ich susedky Clarissy – dievčiny, ktorú fascinujú myšlienky v zakázaných knihách a ktorá sa oveľa viac zaujíma o dianie vo svojom okolí. Keď však Montag začne svoju výstrednú susedku bližšie spoznávať, dozvie sa o minulosti, v ktorej ľudia nežili v strachu a nevnímali svet cez bezvýznamné táračky v televízii. Clarissina prítomnosť v Montagovi prebudí pochybnosti o správnosti pálenia kníh a spustí lavínu udalostí, ktoré otrasú samotnými základmi jeho života. Román 451 stupňov Fahrenheita je kultové dielo svetovej literatúry, ktoré posolstvo zaváži práve dnes oveľa viac, než kedykoľvek v minulosti...

Kúpiť za 11,40 €

Podobný obsah

Fedor Gál 70

Správy

Fedor Gál 70

Fedor Gál je pro mě jedním z lidí, kteří symbolizují moderní svobodné Slovensko. Navíc - jsem obdivovatel jeho přímé řeči.

Dva dojímavé príbehy

Správy

Dva dojímavé príbehy

Niekedy otvorím knihu a cítim, že teraz je ten správny čas, kedy si ju musím prečítať. Nedávno som prečítal 2 knihy, ktoré majú niečo spoločné. Hlavným hrdinom týchto kníh je muž, ktorému zomrela manželka a on sa nevie s jej stratou vyrovnať. A keďže život bez milovanej ženy pre týchto mužov nemá zmysel, hľadajú spôsob, ako ho ukončiť.

Zbrane Kornela Földváriho

Správy

Zbrane Kornela Földváriho

„No nie je ten život zlomyseľné prasa, ktoré sa vyžíva v detinských schválnostiach a dobre sa zabáva na našich reakciách?“ Napísal raz Kornel Földvári svoje milovanej sestre Irene Lifkovej. Roky jej spolu so svojou ženou Naďou písal každý týždeň jeden dva listy, písal ich na stroji a posielal poštou do Trenčína.