Kniha ako oheň
O náboženských textoch môžeme povedať, že patria k významným pokladom kultúry: bez nich by neexistovala literárna tradícia ako ju poznáme, státisíce diel všetkých žánrov a foriem nadväzovali na archetypy a metafory zo Starého a Nového zákona a s istotou sa tak bude diať aj naďalej. Spôsobov ako čítať Bibliu je viac: môžeme ju čítať ako literárne dielo, historický dokument, veriaci v nej nachádzajú hlbší spirituálny rozmer a pevné morálne ukotvenie. Aj z pohľadu dopadu Biblie na morálnu atmosféru spoločnosti a na civilizáciu ju môžeme považovať za dielo s mimoriadnou váhou a neklesajúcim statusom.
Kultúrne kódy z viacerých textov, napr. zo Zjavenia svätého Jána (známeho aj ako Apokalypsa) prenikli vo všeobecnú známosť tak, že si mnohí ani neuvedomujú ich pôvod. A takých príkladov by sme našli stovky. Je ale veľmi priaznivé, že sa objavujú nové vydania približujúce Bibliu aj mladým čitateľom a takým je aj vydanie z edície Youcat s výberom textov zo Starého a Nového zákona. Obohatená o monumentálne množstvo citácií od spisovateľov a iných intelektuálov v priebehu dejín ukazuje, akým dôležitým zdrojom myšlienkového bohatstva Biblia vždy bola.
Biblia, respektíve diskusie o nej sa nevyhýbajú ani kritike a snahe nanovo interpretovať jej texty. Práve naopak – kresťanstvo prešlo v minulosti a naďalej prechádza toľkými vlnami kritiky a vedeckého skúmania ako máloktoré iné náboženstvo. A práve evanjeliá sú výborný príklad ako môže nastať obrat k ich zdroju ak sú čítané nanovo, s novým kontextom zasadeným do súčasnosti. Pápež František prostredníctvom nich navádza ľudí k pomoci vylúčeným skupinám obyvateľstva, k nenásiliu, odpusteniu ale aj k zodpovednosti za prostredie, v ktorom žijeme.
Medzi významné riziká spojené s čítaním Biblie patrí neschopnosť dešifrovať alebo porozumieť symbolom a jazyku. Niekedy sa hovorí aj o náboženskej negramotnosti, v tomto zmysle je neoceniteľný bohatý poznámkový aparát v knihe. Počas čítania prirodzene vystanú desiatky otázok o povahe morálneho konania a preto autori umiestnili na okraje oj odkazy na Sociálnu náuku cirkvi pre mladých, takže je užitočné mať ju poruke. Ide o verziu Docat vydanú v roku 2018. Ďalej existuje riziko, že biblické texty dokážu, napr. fundamentalisti, čítať a rozumieť mu doslovne. Práve predkladaná verzia Biblie môže byť mimoriadne prínosná z dôvodu uvádzania sociálneho, kultúrneho a historického kontextu dôb, kedy texty vznikali. Interpretáciou (nielen) biblických textov sa zaoberá aj samostatná veda hermeneutika, záujemcovia o hlbší ponor do tejto problematiky majú k dispozícii veľa kvalitných analýz.
Pretože Biblia je určená predovšetkým veriacim a má im pomôcť budovať si vzťah k Bohu, aj jej čítanie nimi je odlišné od čítania napr. beletrie. Veriaci by mali nad jednotlivými pasážami kontemplovať, uvažovať aké morálne posolstvo obsahujú a ako ho vztiahnuť k vlastnému životu. Keď pápež František hovorí o Biblii ako o ohni, má tým na mysli metaforu komunikácie s Bohom, ktorý ľudí oslovoval práve v podobe ohňa. Nech sú motívy na čítanie Biblie akékoľvek, naďalej ide o zásadné dielo, ktoré výrazne obohacuje každodenný aj sviatočný život.