Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Krátky list na dlhú rozlúčku

Keď rakúsky spisovateľ Peter Handke získal v roku 2019 Nobelovu cenu za literatúru, vyvolalo toto rozhodnutie búrlivé reakcie a veľa sa o ňom diskutovalo. Samotné zdôvodnenie Nobelovej komisie ale hovorilo o „jazykovej vynachádzavosti“, s ktorou autor skúmal „perifériu a špecifickosť ľudskej skúsenosti“. Práve o mimoriadnej schopnosti práce s jazykom svedčí nedávno vydaná kniha Krátky list na dlhú rozlúčku.

Próza Krátky list na dlhú rozlúčku pripomína skladačku, pri ktorej síce po častiach skladáme celok, no dopredu sme nevideli predlohu, a preto je občas potrebné sa pozastaviť, odstúpiť a uvažovať nad dielom. Handke nám poskytuje určité indície, ako bude do seba skladačka zapadať, robí to však nenápadne, len príležitostne a pri nepozornom čítaní ich aj minieme bez povšimnutia. Preto si text vyžaduje svoj čas, ticho a sústredenie. Dej je pritom pomerne jednoduchý, kľúčový je jazyk.

V románe sa hlavná mužská postava vydáva na cestu po USA, aby sa vyrovnala s rozpadnutým vzťahom s Judith, ktorú ešte istý čas hľadá. Mladý muž nemá vodičský preukaz, a keď kontaktuje bývalú priateľku, ktorá sa práve chystá na dlhú jazdu, podnikne s jej dcérou roadtrip spojený s reflexiami o navštívených miestach aj bolestiach duše. Výnimočnosť knihy spočíva v neustálych detailných opisoch všetkého, čo bolo zažité, videné a precítené. Akoby sa autor snažil až reportážne zachytiť snahu zabudnúť na predchádzajúci život spojený s bolestnou stratou.

Pozorovania postavy pripomínajú literárnu techniku vnútorného monológu, akoby opis udalostí vedel sprostredkovať hlbšie porozumenie situácie, v ktorej sa postava ocitla. Alebo to môžeme chápať aj ako akési mentálne fotografie, ktoré si ukladá ako spomienky a bude z nich čerpať po návrate do bežného života, aj keď teraz si to práve nedokáže predstaviť. Handkeho jazyk je však veľmi vizuálny, jednotlivé scény sa dajú ľahko predstaviť ako dianie na filmovom plátne.

A práve táto príbuznosť textu a filmu nie je vôbec náhodná. Handke vydal Krátky list na dlhú rozlúčku v roku 1972 a už v roku 1974 režisér Wim Wenders natočil film Alica v mestách (Alice in den Städten), ktorý je považovaný ako roadmovie odpoveď na Handkeho knihu. Wenders a Handke spolupracovali aj v ďalších rokoch, najznámejší z filmov ich vzájomnej kooperácie je film Nebo nad Berlínom (v angličtine pod názvom Wings of Desire, v nemčine Der Himmel über Berlin) z roku 1987. Krátky list na dlhú rozlúčku je tak pekným príkladom, ako dokáže literárny jazyk sprostredkovane pôsobiť aj v takom odlišnom médiu, ako je film. Funguje to ‒ a výsledkom je dvojica diel, ktoré patria k sebe.



Peter Handke: Krátky list na dlhú rozlúčku

Preklad: Eva Mládeková

Tatran 2020

148 strán

Zobraziť diskusiu (0)

Krátky list na dlhú rozlúčku

Krátky list na dlhú rozlúčku

Peter Handke

Raod movie po Amerike od nositeľa Nobelovej ceny za rok 2019. Ako americká popkultúra pomohla rozprávačovi úspešne zvládnuť jeho problémy. Známy autor divadelných hier bezcieľne cestuje s jedným kufrom po Amerike. Nie je to preňho len civilizačný šok, ale aj namáhavá cesta k sebe samému po rozchode s Judith. Cez autorovo rozprávanie spoznávame Ameriku 80. rokov, je prítomná v jeho rozhovoroch s Claire a Johnom Fordom, v jeho spomienkach na filmy, knihy a piesne, v ktorých sa odráža americká história. Stretáva Američanov v hoteloch, baroch, na ulici, pozorne si ich všíma, nadchýna ho ich bezprostrednosť a sloboda, úplne odlišná od rakúskej upätosti. Peter Handke je majstrom slova a detailu. V jeho podaní vnímame Spojené štáty všetkými zmyslami do najmenších detailov. Opisy tancujúceho vojaka, ktorého stretol na letisku, Clairinej dcérky alebo mileneckého páru sú v jeho podaní výnimočné a priam dojímavé. Amerika bola pre Handkeho takmer magickým miestom, rozľahlé Štáty mu pripadali ako zasľúbená zem, ktorú treba bezpodmienečne navštíviť. Literárne postavy z Handkeho kníh sa neskôr objavili aj vo Wendersových roadmovies, ktoré sa vyznačujú dlhými zábermi americkej krajiny. Krátky list na dlhú rozlúčku predstavuje civilnú sondu do americkej oficiálnej kultúry na začiatku 80. rokov. Je to pohľad bežného Európana na bežný život v Amerike. Vďaka okolnosti, že Handke nechal módne trendy stranou, je táto novela čitateľná aj v 21. storočí.

Kúpiť za 12,90 €

Podobný obsah

Vlak poslednej noci

Recenzie

Vlak poslednej noci

Vydavateľstva Kalligram je večná škoda. Prešlo už niekoľko rokov odvtedy, čo ukončili aktívnu činnosť, ale z útrob ich bývalého vydavateľského portfólia sa dajú dodnes vyťahovať skutočne pozoruhodné texty. Zvlášť vo výbornej edícii Svetová próza možno badať vysokú koncentráciu mimoriadne silného literárneho umenia. Ak má jeden kúsok šťastia podobne ako pred pár týždňami autor týchto riadkov (no konečne!), môže behom pár chvíľ a za dobrú cenu razom skúpiť i viacero tu zoskupených originálnych titulov. Radno prizvukovať, že hoci už dávno nevoňajú čerstvou tlačiarenskou čerňou, na ich výpovednej hodnote sa nič nemení, práve naopak.

Kto tvorí mapy, ten definuje priestor a určuje hranice videného

Recenzie

Kto tvorí mapy, ten definuje priestor a určuje hranice videného

Clare Marchantová sa v románe Kartografova dcéra opiera o overený model striedania dvoch dejových línií, odohrávajúcich sa v časovom odstupe niekoľkých storočí. Hoci ide o koncept, ktorý je v rámci súčasnej historickej fikcie mimoriadne rozšírený, Marchantová ho nevyužíva na vytvorenie lacnej paralely, ale ako prostriedok k hlbšiemu preskúmaniu kontinuity ženských skúseností, profesijnej identity a historickej pamäti.

Osamelosť ako životný program

Recenzie

Osamelosť ako životný program

Román nórskej prozaičky nie je ideologickým manifestom bezdetnosti. Predovšetkým je to príbeh súčasnej ženy s jej osobnou históriou, emóciami a vzťahmi.