Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Kronika vtáčika na kľúčik

Haruki Murakami, večný čakateľ na Nobelovu cenu, je na literárnom nebi stálica žiariaca už vyše 40 rokov. Jeho prvým literárnym počinom bola novela Počúvaj pieseň vetra, vydaná v roku 1979. Naposledy vydal zbierku poviedok First person singular, ktorá by tento rok mala vyjsť aj v českom preklade. Trojknihu, ktorá nesie názov Kronika vtáčika na kľúčik, napísal Murakami v rokoch 1994 – 1995 a získal za ňu literárnu cenu novín Yomiuri.

„Je mi teprve šestnáct a o životě toho ještě moc nevím, ale jedno vím s jistotou. Jestli já jsem pesimistická, tak jsou všichni dospělí, kteří pesimističtí nejsou, banda idiotů.“

Môj vzťah k Murakamimu ako autorovi bol dlhší čas pomerne ambivalentný. Po vynikajúcom Nórskom dreve som prečítal o niečo slabšie Na jih od hranic, na západ od slunce a pôžitok z Honu na ovcu mi čiastočne pokazil nie veľmi vydarený preklad. Kronika vtáčika na kľúčik bola však úplne iná šálka kávy a ja som začal chápať, prečo je Murakami vo svete taký populárny.

Kronika vtáčika na kľúčik je mimoriadne komplexným románom, ktorého zápletka sa na prvý pohľad javí ako úplne banálna, ale čím hlbšie sa čitateľ ponára do temných zákutí Murakamiho sveta, tým viac rozmerov naberá. Celý príbeh je vlastne jednou veľkou metaforou rozchodu, v ktorom sa dvaja, ktorí doteraz zdieľali jeden časopriestor, navzájom opúšťajú a unikajú do vlastných krajín. A ak chce jeden získať toho druhého naspäť, musí nájsť bránu, ktorá tieto dva svety spája.

„Pták na klíček opravdu existuje. Jak vypadá, to nevím. (...) Jenom slýchám jeho hlas. Sedne si vždycky někam poblíž na větev a natahuje po částech pružinu světa. Zpívá a tím pružinu napíná. Když nenatáhne pružinu, svět se zastaví. Tohle ale nikdo neví. Lidi na celém světě si totiž myslí, že světem hýbají nějaká mnohem ohromnější a komplikovanější obrovská zařízení. Ale v tom se mýlí. To ptáček na klíček obletuje různá místa a všude jen o kousek natáhne pružinu. Tak hýbe světem. Jednoduchou pružinou, jaká bývá v mechanických hračkách. Stačí jí jen natáhnout. Tu pružinku ale vidí jenom ptáček na klíček.“

Vzťahy sú kľúčovou témou, ktorá prepája všetky tri časti Kroniky vtáčika na kľúčik. Celý príbeh sa môže javiť ako akási štúdia, ktorá ide až na dreň vzťahov a ich filozofii, pracujúca rovnako s romantikou, ako aj s erotikou. Murakami rozoberá pôsobenie základných ľudských pudov na vyrovnané fungovanie vzťahu, zaoberá sa dôvodmi vzniku žiarlivosti a skúma mieru dôvery, ktorá je medzi partnermi nutná. Ako dobre naozaj poznáme ľudí, s ktorými zdieľame každodennú realitu? A ako dobre poznáme sami seba?

„Soudím, že život je něco mnohem omezenějšího, než si dokáži připustit lidé, kteří se zmítají v jeho vírech. Čas, kdy je život ozářen světlem, je přesně vymezený a velmi krátky. (...) a je to jen jedna jediná šance k poznání. Pokud člověk nestihne zachytiť nabízenou lítost zavčas, lhůta vyprší, zář pomine a on musí zbylý život trávit už jen v nesmírné osamělosti a lítosti. Plahočí se světem soumraku, kde ho nic nečeká. Drží pouze prchavé drobky toho, co mohl mít.“

O Murakamim sa hovorí (a on sám tieto tvrdenia nepopiera), že svojím literárnym štýlom sa odkláňa od autorov ázijského pôvodu. Svoje romány plní odkazmi na „západnú“ popkultúru – či už sa dotýkajú jedla, literatúry alebo hudby. Práve hudba preklenuje názvy jednotlivých dielov Kroniky vtáčika na kľúčik –Straka zlodějka, Pták prorokem a Ptáčník sú odkazmi na diela Rossiniho, Schumanna a Mozarta.

Murakami narába s jazykom nesmierne obratne, a tak sa jeho čitateľ teší nielen z fantastického/fantazijného príbehu, ale aj z krásnej stavby viet, ktorá vyslovene lahodí oku. Pri čítaní som často myslel na Davida Lyncha a na to, akým zážitkom by musela byť sfilmovaná Kronika vtáčika na kľúčik, ak by na režisérsku stoličku zasadol práve on. Práca oboch tvorcov sa totižto vyznačuje viacerými podobnosťami. Obaja využívajú magický realizmus na rozprávanie o základných ľudských problémoch, efektívne stierajú hranice medzi „neskutočným“ a realitou, svoje príbehy rozprávajú zväčša v symboloch a nie vždy, respektíve skoro nikdy, ich nevysvetľujú. Nechávajú na čitateľa/diváka, ako si ich význam vysvetlí a či ich vôbec postrehne.

„Na světě jsou věci, o kterých je lepší nevědět. A to jsou přesně ty věci, které lidi touží poznat nejvíc.“

Haruki Murakami napísal román, ktorý síce plynie pomalým tempom, ale zato ponúka hlboký, neprvoplánový príbeh. Plastické postavy a dokonalé vykreslenie vzťahov medzi nimi dotvára výnimočnú atmosféru pripomínajúcu magický, skoro až bizarný sen. Všetko v ňom so všetkým súvisí, súvislosti sa točia v kruhu a mávnutie krídel nám neznámych motýľov v ďalekej minulosti nás ovplyvní oveľa viac, ako by sme si dokázali predstaviť.

„Viděl jsi někdy stíny slz, Ptáčku na klíček? To vůbec nejsou obyčejné stíny, jaké kolem sebe vidíš běžně. To je něco úplně jiného. Přicházejí k nám z nějakého jiného, vzdáleného světa kvůli našim srdcím. Ba ne, v tu chvíli mě napadlo, že opravdické slzy jsou ty, co je prolévá stín, a ty, co roním já, jsou vlastně jen stínem. Ale v tomhle mi, Ptáčku na klíček, určitě nerozumíš. Když prolévá sedmnáctiletá holka slzy uprostřed noci ve svitu měsíce, může se stát cokoli. Vážně.“


Haruki Murakami: Kronika vtáčika na kľúčik I. – III.

Slovart, 2010; 2011; 2012

Zobraziť diskusiu (0)

Kronika vtáčika na kľúčik I. Straka zlodejka

Kronika vtáčika na kľúčik I. Straka zlodejka

Murakami Haruki

Prvý diel trilógie v súčasnosti najčítanejšieho japonského autora, ktorá bola v roku 1996 vyznamenaná prestížnou Cenou denníka Jomiuri za najlepší román roka. Hrdina románu Tóru Okada rozpráva udalosti, ktoré ho postihujú od chvíle, ako po šiestich rokoch práce v advokátskej kancelárii podal výpoveď, aby získal čas nájsť si svoje životné poslanie.

Kúpiť za 12,30 €

Kronika vtáčika na kľúčik II. Vtáčik jasnovidec

Kronika vtáčika na kľúčik II. Vtáčik jasnovidec

Murakami Haruki

Druhý diel trilógie Kronika vtáčika na kľúčik zachytáva udalosti obdobia štyroch mesiacov po zmiznutí Tóruho manželky Kumiko. Tá sa jedného rána ako obyčajne vydá do práce a nevráti sa domov.

Kúpiť za 12,30 €

Kronika vtáčika na kľúčik III. Vtáčkar

Kronika vtáčika na kľúčik III. Vtáčkar

Murakami Haruki

Udalosti v Tóruho živote naberú rýchly spád. Mei Kasaharová mu napíše list z neznámeho miesta, v ktorom ho dôrazne upozorňuje na článok v istom bulvárnom denníku, kde sa píše o tajomnom majiteľovi domu na opustenej parcele poznačenej ľudským nešťastím.

Kúpiť za 12,30 €

Podobný obsah

Můj obchod se psy a jiné povídky

Recenzie

Můj obchod se psy a jiné povídky

Jaroslav Hašek patrí do zlatého fondu klasickej českej literárnej tvorby. Notoricky známe Osudy dobrého vojáka Švejka u nás pozná doslova každý, pričom autor so svojím najslávnejším románom zožal zaslúžený úspech i v šírom svete. Hašek však nevynikal iba ako románopisec a tvorca masívneho epického diela. Veľký znalec života a ostrieľaný sveták vedel svoj nepopierateľný talent dosýta uplatniť i v kratších textových útvaroch.

Oceán more

Recenzie

Oceán more

Alessandro Baricco rozumie estetike, hudbe aj poézii, od všetkého má však odstup spisovateľa. Oceán more (Slovart, 2022) sa na naše pulty dostáva v reedícii (pôvodne Kalligram), vďaka slovenskému prekladu Diany Farmošovej, no Oceano mare je úspešný román z roku 1993 a dokonale ilustruje fúziu všetkých kvalít spisovateľa.

Ako vzniká sliepka

Recenzie

Ako vzniká sliepka

Milan Lasica a Július Satinský patria k tomu najlepšiemu, čo sa v našej literárnej a dramatickej tvorbe objavilo. Ťažiskom ich tvorby bolo predovšetkým divadlo, pre ktoré vytvorili niekoľko skutočne výnimočných hier.