Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Ladislav Klíma a Utrpení knížete Sternenhocha

Autoritatívny výraz, pokrčené čelo, ostré, starostlivo upravené fúzy. Alebo — výraz imperátora, ako sa o jeho fotografii vyjadril český historik umenia Jindřich Chalupecký v literárnom profile z diela Expresionisté (Torst, 2013). Opis zovňajška patrí jednej z najkomplikovanejších osobností českej literatúry — Ladislavovi Klímovi. Jeho najkompaktnejšie dielo — Utrpení knížete Sternenhocha, s ilustráciami a obálkou od surrealistického maliara Bedřicha Glassera, vychádza opäť, teraz vo vydavateľstve Maťa.

Rozbitý, márny, no z presvedčenia nezlomný

Momentálne sa môžeme v diele L. Klímu orientovať iba sťažka, väčšina bola zničená alebo narušená úschovami v rôznych pozostalostiach. Naposledy v držaní Kamily Lososovej. Tá do časti narušeného diela priamo autorsky zasiahla s cieľom udržať ho v celistvosti, respektíve doplniť, čo podľa jej úsudku chýbalo. Osud Klímovej tvorby je teda v dosť úzkom a neparadoxnom kontakte s celou jeho osobnosťou. Chaotický, neúplný, značne narušený, no s obrovskou vôľou s veľkým „V“, ako ju často sám Klíma skloňoval. Premýšľal o svojej identite teologicky, hoci výraz cirkvi vedome popieral a jej obraz podroboval mátožným ilúziám, aké, čiastočne príčinou legendy, čiastočne vedomou participáciou, kolujú v textových fragmentoch Klímových spisov.

J. Chalupecký tiež píše, že väčšinu biografických textov podrobil L. Klíma silnej autoštylizácii, a tak nemožno jeho vlastné záznamy považovať za autentické svedectvo. Ak by zaznelo v čírosti, dozvedeli by sme sa, že tento asketický, divoko pôsobiaci človek v detstve stratil prevažnú časť svojej bezprostrednej rodiny a to ho negatívne ovplyvnilo. Prakticky na celý život. V najužšom kontakte zostal s otcom, ktorý sa znovu oženil, no nemali najvrúcnejší vzťah. Myslím, že to nepreženiem, ak poviem, že mu klopal na dvere až vo chvíli, keď mu neostala žiadna iná existenčná možnosť. U otca mal zázemie, mohol sa venovať písaniu. Aj keď, prirodzene, u neho nezostáva celý život. Žil v lacných podnájmoch a zmietal sa v dilemách o sebaurčení. Keď bol nezávislý a sám, zväčša bol skôr žobrákom ako minimalistom, no vnútorné dekórum pestoval s reštaurátorskou precíznosťou.

Tisíce

Strán bez redakčného dozoru, bez vydania, v nebezpečenstve horúčky. Klíma preveľmi chcel, aby boli čítané s filozofickou dikciou, aby za nimi svietila jeho nejednoznačná, mysteriózna aura s mesiášskymi sklonmi. S nimi bol vo večnom boji, pretože tie najjemnejšie črty podroboval postupne najhorším zlozvykom, až ich prostredníctvom ostáva zanedbaný a vulgárny. Pravda — s obrovským talentom.

Najviac ho ovplyvnilo filozofické učenie nihilizmu, konkrétne F. Nietzscheho, no tiež myslenie A. Schopenhauera. U Schopenhauera obdivoval, že mal v paralele s filozofiou aj cítenie umelecké. No a podobne ako starovekí učenci v Indii a v Grécku, ich prejav sa stal ich vlastným aktom a životným štýlom. Aj L. Klíma sa nútil k prísnemu pôstu, kázni nad sebou, hoci spočiatku sa díval na všetko náboženské kritickou optikou nihilizmu. Alkoholu sa aktívne venoval až v neskoršej životnej etape. Ten jeho písanie ešte viac eskaloval.

Sternenhoch, Sternenhoch…

Ty nenapraviteľný ničomník. Chladnokrvný blázon. Škaredý, nad to všetko však majetný, vplyvný. Práve preto si mohol nárokovať na krásnu Helgu. Na jeho nešťastie, žena bola tvorom slobodným, živým, eroticky zobudeným. Sternenhoch si vzal individualitu, nie pokornú a submisívnu slúžku. To sa mu stáva najväčším trestom. Nezapadá do apriórneho poriadku vtedajšieho sveta, kde jej vopred bola daná nutnosť zaostávať. Byť v komunikácii s normami, diplomaticky participovať na statkoch. Formálne byť ich estetickým zázemím, manželkou, aby hnusný Sternenhoch neostal v staromládeneckej hanbe.

Helga však nie je dominantná intelektuálne. Nad Sternenhochom prevažuje mladosťou, silou tela, pretože on sám vie, že krása v celej svojej podstate odmieta takýto suchý, diplomatický vzťah. Kvôli konvenciám sa ho nevzdá, no kvôli temperamentu ho nenaplní potrebnou solidaritou. Ba čo viac, Helga je ochotná dopustiť tragédiu, aby ukázala svoju osobnostnú prevahu nad vetchým šľachticom.

Helgina osobnosť je premenlivá — čo sa spočiatku javí ako znak osvietenia, razom sa v reflexii mení na pokrivenú, goticky hororovú realitu. Nežný, no posmešný smiech sa mení v animálny milenecký ston. No a svedectvo o skutočnej sebavôli mladej manželky ostro naruší šľachtickú psychiku a manipuluje konanie, redukuje ho na impulzívnosť. V nej ostáva odsúdený na fikciu bludov a predstáv.

Ladislav Klíma toto dielo koncipuje ako denník. Napriek svojej krvavej a pornografickej povahe ho sám označuje za groteskné. Chce však, aby v kontexte literatúry neexistovalo len ako text, no tiež ako potenciálna možnosť konania v celej svojej beštiálnej skratovosti. Len tak surové dokáže prežiť a získať si dôveru samotného autora, ktorý bol síce mimoriadne plodný, no tiež ostýchavý. Sebalikvidačný. Preto sa na vydanie dostáva mesiac po jeho smrti. V roku 1928. Ladislav Klíma by bol mal vtedy stále 49 rokov.



Ladislav Klíma
: Utrpení knížete Sternenhocha
Maťa, 2023



Zobraziť diskusiu (0)

Utrpení knížete Sternenhocha (Maťa)

Utrpení knížete Sternenhocha (Maťa)

Klíma Ladislav

Autor ovlivněný především filosofií A. Schopenhauera a F.

Kúpiť za 10,53 €

Expresionisté

Expresionisté

Chalupecký Jindřich

Čtyři rozsáhlé eseje patří k vrcholům Chalupeckého díla a přinášejí jedinečný vhled do života a tvorby čtyř mimořádných osobností, jejichž myšlení dalece překročilo hranice jejich vlasti. Chalupecký vkládá dílo čtyř českých literárních expresionistů do evropského kontextu a ukazuje, že to byla právě tvorba těchto čtyř solitérů, co pro člověka naší doby zůstává z české literatury první třetiny dvacátého století tím nejtrvaleším a nejvíce inspirujícím.

Kúpiť za 11,97 €

Podobný obsah

Ako milovať svoju dcéru

Recenzie

Ako milovať svoju dcéru

Od narodenia som dcérou svojej matky a časom som sa stala matkou dcéry. Viem, aké je to byť tou, ktorú mama neustále sleduje, a zároveň tou, ktorá nepretržite striehne na kroky svojho dieťaťa. Poznám túžbu byť vlastnená a vlastniť, byť napadnutá pocitom akejsi dlžoby a znepokojivého stavu, že ten pohľad už viac neznesiem. A pritom sa často dívam rovnako. Očakávam, predpokladám a chránim. Nevedome, ale predsa tlačím svoju dcéru do kútov, kde si myslím, že je to pre ňu dobré. Kolíšem si dcéru spôsobom, ktorý považujem za najvhodnejší. Do istej miery je to vítané, priam potrebné. Dokedy to však je?

Na smrť nemusíme byť sami

Recenzie

Na smrť nemusíme byť sami

Patrí medzi čestné povinnosti povzdychnúť si, ako sa všetci vospolok (a zahltení trápnosťami) vyhýbame téme odchádzania zo života. No nakoniec je minimum tých, ktorí sa do tohto terénu s odvahou, empatiou i pokorou vyberú.

Ženy u oltáře?

Recenzie

Ženy u oltáře?

Situácia a postavenie žien v kresťanstve a v katolíckej cirkvi sa do spoločenských dialógov dostáva pravidelne už do čias raného kresťanstva. Cirkevní otcovia i teológovia sa zaoberajú rolou ženy najmä v cirkvi intenzívne už od prelomu 4. a 5. storočia. Otázky sa týkajú najmä svätenia žien a ich možnosti slúžiť pri oltári a viesť službu eucharistie.