Maková vojna
Fantastika ponúka svojim autorom rozmanité nástroje na spracovanie tém súvisiacich so skutočným svetom. Obzvlášť, ak ide o bolestné spomienky individuálnej, ale v nemalej miere aj kolektívnej pamäti. Spisovateľka Rebecca F. Kuangová vo svojom oceňovanom románe Maková válka podmaňujúco premietla krvavú druhú čínsko-japonskú vojnu (1937 – 1945) do alternatívneho sveta, aby ukázala démonickosť surového konfliktu aj premenu ľudí, ktorí sa ho museli zúčastniť.
Fantastika ako odraz reality
Dejiny Číny v 20. storočí boli plné ohromných sociálnych, ekonomických a politických zmien. Sú preto bohatým zdrojom literárneho spracovania a autori v nich hľadajú témy, ktoré im chýbajú alebo o ktorých si myslia, že by si zaslúžili viac pozornosti. Mimoriadne krvavou stopou sa zapísal tzv. Nankinský masaker, keď v roku 1937 Japonsko po obsadení čínskeho hlavného mesta Nanking niekoľko týždňov obzvlášť brutálne vyvražďovalo čínske obyvateľstvo. Mučenie, znásilňovanie, rabovanie, vypaľovanie obydlí boli ďalšie hrozné aktivity armády voči civilom. Odohralo sa to počas druhej čínsko-japonskej vojny a všetky tieto udalosti tvoria zrkadlovú súčasť dejín nikanskej ríše, alternatívneho sveta vytvoreného spisovateľkou R. F. Kungovou, znalkyňou čínskych dejín.
Román Maková válka sa dočkal krátko po publikovaní ohromného prijatia medzi čitateľstvom aj kritikou, o čom svedčia nominácie na množstvo cien. Pozornosť si dielo získalo svojou pôsobivou interpretáciou skutočnej histórie, atraktívnymi postavami, kombináciou magických prvkov a vojenskej stratégie a dynamikou deja. To, čo spočiatku vyzerá ako typická zápletka pre mladistvých, sa vyvinie na silnú drámu plnú násilia a morálnych dilem. Presvedčiť sa o tom dá aj v audioknihe v réžii Víta Malotu, vydanej vydavateľstvom OneHotBook. Interpretka Tereza Dočkalová podala excelentný výkon, pretože musela nájsť spôsob, akým prehovorili nielen ľudské, ale aj mýtické postavy. K silnému zážitku určite napomohol aj zvukový dizajn a tematicky zvolená hudba atraktívne spájajúca tradíciu s modernosťou.
Premýšľať nad vojnou
Od začiatku sledujeme príbeh dievčaťa Rin, siroty, o ktorú sa starajú adoptívni rodiča, ale príhodnejšie by bolo pomenovať ich vzťah skôr ako otroctvo. Rin žije bez budúcnosti, jediným únikom by mohla byť svadba, čomu sa však chce za každú cenu vyhnúť. Sústredí sa preto na skúšky na prestížnu vojenskú školu v meste Sinegard. Podarí sa jej tam dostať, čo je síce fenomenálny úspech, ale jej noví spolužiaci pochádzajú z prominentných rodín a ukáže sa, že pred ňou majú vo viacerých smeroch značný náskok. Napriek tvrdým skúškam a zlým zážitkom pokračuje v štúdiu a objavuje aj schopnosť, ktorá sa v ich svete nazýva šamanskou a slúži na komunikáciu s bohmi. Obzvlášť zaujímavé pasáže z univerzity sa venujú analýze vojenskej stratégie, úvahám, ako vyhrať bitky a čo je pre to potrebné niekedy obetovať.
V ríši Nikan však len zdanlivo vládne mier. V minulosti viedla tzv. makové vojny s Mukanským zväzom a ten začína Nikan zas ohrozovať. Po zapojení Rin do vojnového konfliktu získava román pomerne odlišný rozmer. Tínedžerské prekáranie je odrazu preč, svoje miesto si uzurpuje násilie, krutosť a vojenská zručnosť. Kuangová sa nebojí zachytiť hrôzy vojny v ich plnej surovosti – od masakrov civilného obyvateľstva po drobné osobné tragédie, ktoré ničia dušu. Audiokniha poslucháča vťahuje do Rininho sveta plného intríg a boja o prežitie. Čo začína ako príbeh outsiderky bojujúcej za svoje miesto v spoločnosti, sa mení na epickú ságu o božských silách, psychickom rozklade a strašných rozhodnutiach, ktoré nemajú dobré riešenie.
Temné tóny rozprávania
Výkon Terezy Dočkalovej zosilňuje zážitok zo samotného deja. Jej hlas znamenite sedí drsnému a temnému tónu príbehu. Dokáže s veľkou presnosťou a citom zachytiť Rininu premenu od naivnej, ale odhodlanej dievčiny na tvrdú a z istej časti traumatizovanú ženu zničenú vojnou. Intonácia, s akou interpretuje Rinine vnútorné monológy, odhaľuje jej rastúce pochybnosti, zlosť i strach. Hlas Dočkalovej pôsobí v napätých scénach presvedčivo – vie vygradovať dramatické okamihy, silné sú ťaživé pasáže opisujúce masakre a vojnové zverstvá, kde sa Dočkalovej interpretácia mení na chladnú a bezútešnú, čím podčiarkuje hrôzu opisovaných udalostí.
Teraza Dočkalová si rovnako dobre poradila aj s vedľajšími postavami. Jej modulácia hlasu je decentná, no účinná – jednotlivé charaktery sú odlíšiteľné aj bez zbytočného preháňania alebo karikovania. Niektoré postavy takto získajú nádych až akejsi excentrickosti, iné sú trochu záhadné a odťažité, ďalšie zas asertívne až arogantné. Keďže Rin často vstupuje do konfrontácie so spolužiakmi, učiteľmi a veliteľmi, prítomné sú často aj vyhrotené emócie a ich interpretácia je na rovnako vysokej úrovni ako pokojnejšie pasáže.
Maková válka je určite fantasy, ktorá by mohla zaujať tých priaznivcov žánru, ktorí hľadajú hlbšie presahy diel a očakávajú viac ako len akčné scény. Pre všetkých, ktorým sa audiokniha zapáči, je potešujúca správa, že v audioknižnej podobe už boli vydané aj pokračovania. Ide totiž o trilógiu: druhý diel sa volá Dračí republika a tretí Spalující bůh. Každej na stránke medziknihami.sk bude ešte venovaný priestor.
Foto: OneHotBook
R. F. Kuangová: Maková válka
Interpret: Tereza Dočkalová
Réžia: Vít Malota
Preklad: Daniela Orlando
OneHotBook, 2022