Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Maminka teď pracuje

Súťaž Básne SK/CZ absolvovala v uplynulom roku svoj 14. ročník. Aj tento cyklus zavŕšilo vydanie zborníka ocenených textov: 9 prémií a 1 hlavná cena. Túto získal spomedzi celkovo 562 príspevkov Jan Musil s krátkym cyklom Maminka, ktorý na malej ploche výstižne zobrazuje často komplikovanú a nevľúdnu realitu ľudí, ktorí pre nedostatok peňazí musia robiť kompromisy.

V malém kinosále sledujeme místní

Výměnu manželek.

Chci, abychom byli všichni zase spolu,

abych nás tam mohl přihlásit.


z básne Zase spolu (Jan Musil, cyklus Maminka)


Krátky súbor šiestich básní Maminka od Jana Musila získal v súťaži Básne SK/CZ 2024 hlavnú cenu. Zdrobnenina v názve nastavuje čitateľské očakávania – nielen v literárnej tradícii, ale aj v spoločenskom povedomí v najširšom zmysle slova máme tendenciu obsah roly či motívu matky vnímať ako neproblematicky kladný. Práve takýto idealizovaný obraz Musil v týchto niekoľkých textoch problematizuje.

Postava matky – matkina postava

Nejde však o jednoduché „prepólovanie“, o zmenu znamienka z plus na mínus. Východisková situácia je nasledovná: lyrický subjekt prichádza za svojou matkou do Londýna za prácou (alebo brigádou). Texty sú príbehové v zmysle chronologického opisu „prozaických“ impresií, momentiek bežných dní, takže sa dá využiť aj terminológia naratívnych žánrov: subjekt ako rozprávač, jeho matka ako postava.

Nastáva tu zrážka medzi ideálnou predstavou postavy matky – navyše v očiach jej dieťaťa – a jej podobou v neprikrášlenej každodennej realite. Rozprávač prejavuje istú mieru zhovievavosti, empatie, súcitu i solidarity, to však zároveň znamená aj neuhýbať pred tými aspektmi spoločného života, ktoré len sotva možno označiť za pozitívne:

„Svlékáme se v opačných rozích malého pokoje. / Předkloníš se a prsa se ti zhoupnou / jako mrtvé krysy.“

Výmena životov

Citovaný segment celý cyklus uzatvára, v básni Zase spolu sa syn a matka vydávajú na spoločnú šichtu v luxusnom dome jej klienta. Toto rozhranie azda pripomenie film Bong Joon Hoa Parazit, rovnako založený na ostrom kontraste dvoch sociálnych vrstiev. Klimakticky pôsobí najmä poznámka matky na adresu zámožného klienta: „Přitom takovej moula.“ Je v tom, samozrejme, kus kritiky spoločnosti, no zároveň ide o niečo veľmi osobné (samozrejme, osobné je tiež politické).

Spúšťačom rozmytia predstavy čitateľstva o hodnotovom nastavení nášho protagonistického dua sa stáva reality šou Výměna manželek, ktorá tu paradoxne nadobúda pozitívnu konotáciu, a to pre srdcervúce odhalenie pretrhaných rodinných väzieb, podčiarknuté formuláciou „všichni zase spolu“, naznačujúcou permanentnú neprítomnosť druhej rodičovskej osoby (pravdepodobne otca). To nás vedie k sympatizovaniu s našimi postavami, hoci nie sú ideálne – ostatne, to je na nás to ľudské.


kol. aut.: Básne SK/CZ 2024 (zborník)

literarnyklub.sk, 2024

Em Mikšík

(text je súčasťou instagramového projektu @instapretacia)

Zobraziť diskusiu (0)

Básne SK/CZ 2024

Básne SK/CZ 2024

kolektív autorov

V roku 2024 sa konal 14. ročník najväčšej československej básnickej súťaže Básne SK/CZ. Išlo zároveň o 8. ročník s prívlastkom SK/CZ.

Kúpiť za 8,23 €

Podobný obsah

Minulosť nie je prístav banálnych spomienok

Recenzie

Minulosť nie je prístav banálnych spomienok

Maxim Biller určite nie je dobrým chlapcom, ktorého poslaním je plniť priania čitateľskej obce a verejnosti. Aj v tomto mnohovrstevnom rozprávaní dokazuje, že vie byť zlostný a zlomyseľný. Alebo v lepšom prípade nekonvenčný. V každom prípade svojou drzosťou odkrýva aj to, čo v súvislosti s emigráciou býva ignorované.

Detaily

Recenzie

Detaily

Akú úlohu v našich životoch zohrávajú spomienky? Formujú náš súčasný život alebo sú akýmsi kinom duše, v ktorom si premietame udalosti z minulosti, aby sme im prisudzovali význam, aký sme im nevedeli prisúdiť v časoch, keď sa dej odohrával v reálnom čase? Dokážu byť spomienky kľúčom k tomu, kým sme? K podobným otázkam bezprostredne vyzýva román Detaily.

Nebo nepozná obľúbencov

Recenzie

Nebo nepozná obľúbencov

Sú spisovatelia, ktorí sú definovaní jedným dielom, jednou knihou, ktorú bežná čitateľská verejnosť pozná a autora preslávila, hoci napísal i iné, častokrát i hodnotnejšie diela. To je napríklad prípad Umberta Eca a jeho Mena ruže, Salingera a jeho Kto chytá v žite (Franny a Zooey sú pre mňa jeho vrcholným dielom) a i Remarqua a jeho „klasiky“ Na západe nič nové.