Maminka teď pracuje
Súťaž Básne SK/CZ absolvovala v uplynulom roku svoj 14. ročník. Aj tento cyklus zavŕšilo vydanie zborníka ocenených textov: 9 prémií a 1 hlavná cena. Túto získal spomedzi celkovo 562 príspevkov Jan Musil s krátkym cyklom Maminka, ktorý na malej ploche výstižne zobrazuje často komplikovanú a nevľúdnu realitu ľudí, ktorí pre nedostatok peňazí musia robiť kompromisy.
V malém kinosále sledujeme místní
Výměnu manželek.
Chci, abychom byli všichni zase spolu,
abych nás tam mohl přihlásit.
z básne Zase spolu (Jan Musil, cyklus Maminka)
Krátky súbor šiestich básní Maminka od Jana Musila získal v súťaži Básne SK/CZ 2024 hlavnú cenu. Zdrobnenina v názve nastavuje čitateľské očakávania – nielen v literárnej tradícii, ale aj v spoločenskom povedomí v najširšom zmysle slova máme tendenciu obsah roly či motívu matky vnímať ako neproblematicky kladný. Práve takýto idealizovaný obraz Musil v týchto niekoľkých textoch problematizuje.
Postava matky – matkina postava
Nejde však o jednoduché „prepólovanie“, o zmenu znamienka z plus na mínus. Východisková situácia je nasledovná: lyrický subjekt prichádza za svojou matkou do Londýna za prácou (alebo brigádou). Texty sú príbehové v zmysle chronologického opisu „prozaických“ impresií, momentiek bežných dní, takže sa dá využiť aj terminológia naratívnych žánrov: subjekt ako rozprávač, jeho matka ako postava.
Nastáva tu zrážka medzi ideálnou predstavou postavy matky – navyše v očiach jej dieťaťa – a jej podobou v neprikrášlenej každodennej realite. Rozprávač prejavuje istú mieru zhovievavosti, empatie, súcitu i solidarity, to však zároveň znamená aj neuhýbať pred tými aspektmi spoločného života, ktoré len sotva možno označiť za pozitívne:
„Svlékáme se v opačných rozích malého pokoje. / Předkloníš se a prsa se ti zhoupnou / jako mrtvé krysy.“
Výmena životov
Citovaný segment celý cyklus uzatvára, v básni Zase spolu sa syn a matka vydávajú na spoločnú šichtu v luxusnom dome jej klienta. Toto rozhranie azda pripomenie film Bong Joon Hoa Parazit, rovnako založený na ostrom kontraste dvoch sociálnych vrstiev. Klimakticky pôsobí najmä poznámka matky na adresu zámožného klienta: „Přitom takovej moula.“ Je v tom, samozrejme, kus kritiky spoločnosti, no zároveň ide o niečo veľmi osobné (samozrejme, osobné je tiež politické).
Spúšťačom rozmytia predstavy čitateľstva o hodnotovom nastavení nášho protagonistického dua sa stáva reality šou Výměna manželek, ktorá tu paradoxne nadobúda pozitívnu konotáciu, a to pre srdcervúce odhalenie pretrhaných rodinných väzieb, podčiarknuté formuláciou „všichni zase spolu“, naznačujúcou permanentnú neprítomnosť druhej rodičovskej osoby (pravdepodobne otca). To nás vedie k sympatizovaniu s našimi postavami, hoci nie sú ideálne – ostatne, to je na nás to ľudské.
kol. aut.: Básne SK/CZ 2024 (zborník)
literarnyklub.sk, 2024
Em Mikšík
(text je súčasťou instagramového projektu @instapretacia)