Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Manaraga

Známy ruský antiutopista Vladimír Sorokin je už v našich čitateľských kruhoch ako doma. Bratislavské vydavateľstvo Artforum len celkom nedávno poslalo do sveta jeho najnovší, v poradí siedmy, do slovenčiny preložený román. Novinka má názov Manaraga, artforáci jej tradične zaobstarali nádherný grafický háv, Ján Štrasser na nej predviedol svoje povestné prekladateľské majstrovstvo, takže si môžeme opäť dosýta vychutnať najaktuálnejšiu várku Sorokinových nenormálnych vízií a s patričnými obavami hľadieť do blízkej budúcnosti.

Podobne ako v predošlom románe (Te)lúrsko, nachádzame sa i tentoraz v nie celkom presne vytýčenom euroázijskom regióne, vo svete neveľmi vzdialenom od súčasnosti. Následkom prebehnutej vojnovej kataklizmy tu panuje akýsi bizarný „futuristický stredovek“, v ktorom sa zlievajú rôzne formy starých totalitných režimov s technologickým pokrokom. Elektronika vládne železnou rukou, digitálny hologram je zákon, takže čosi také, ako papierové knihy existuje už len ako muzeálna relikvia. Je z nich však nesmierne cenný artikel na čiernom trhu. Slúžia totiž ako lukratívne kurivo na grilovačkách zbohatlíckych snobov, ktoré prevádzkuje ilegálna sekta vyvolených kuchárov, zvaných book´n´grilleri.

V prísnom, striktnými pravidlami zviazanom spoločenstve sa začnú objavovať silné trhliny, keď sa skupina odpadlíkov rozhodne celú zábavku zlegalizovať a zaviesť do fastfoodov pre široké ľudové masy. Konflikt záujmov je, zdá sa, nevyhnutný a rozuzlenie na seba nenechá dlho čakať. O ďalšej existencii spoločenstva sa raz a navždy rozhodne na bájnej uralskej Manarage.

Sorokin ani v najnovšom opuse nezostáva nič dlžen svojej povesti pred ničím sa nezastaviaceho provokatéra. S ľahkosťou zhmotňuje svoje predstavy o nelichotivých zajtrajškoch, ktoré sú priamym dôsledkom morálne zdeformovanej súčasnosti. Štedro pracuje s absurdnými situáciami a rôznymi paradoxmi, ktorým nechýba silný postreh, myšlienková hĺbka a zároveň disponujú hrozivým posolstvom. Sorokin je silno sarkastický, trpko ironický a nevynecháva ani prvky zžieravého, miestami až vyložene čierneho humoru.

Rozprávanie plynie rýchlo a svižne. Jedovaté, uštipačné rany lietajú na všetky strany, takže netrvá dlho a na zemi leží demoralizovaný čitateľ, ktorý môže byť rád, že celý ten bizarný výlet do budúcnosti prežil bez výraznejšej ujmy.

Manaraga je rozsahom krátka, obsahom mimoriadne hutná, skľučujúca i keď možno nie až toľko šokujúca, zato však stále vysoko nadpriemerná záležitosť. Sorokin v nej desivo presne demonštruje, čo sa môže stať, ak spoločnosť podľahne nezdravému tlaku zhovadilej konzumnej pseudokultúry, ktorá vcelku bez obalu velí mať plné brucho a prázdnu hlavu. Solídne pochmúrna, deziluzívna groteska.

Vladimír Sorokin: Manaraga

Vydal: Artforum 2017

Preklad: Ján Štrasser

176 strán

Zobraziť diskusiu (0)

Manaraga

Manaraga

Vladimir Sorokin

Šesťsto rokov trvajúca Guttenbergova epocha v novom románe jedného z najpopulárnejších moderných ruských autorov Vladimira Sorokina končí. Začína sa epocha, kde sa knihy už nevydávajú a netlačia, uchovávajú sa už len v múzeách. A medzi bohatými snobmi sa šíri nová móda - grilovacie párty, kde mäso zručný kuchár obracia na ohni z horiacich papierových kníh – papierových polenách. Nová móda tak zmení knihy na ohrozený druh zapísaný v Červenej knihe a novodobé čítanie, grilovanie a požívanie takto pripravených pokrmov na zločin.

Kúpiť za 8,42 €

Manaraga

Manaraga

Vladimir Sorokin

Šesťsto rokov trvajúca Guttenbergova epocha v novom románe jedného z najpopulárnejších moderných ruských autorov Vladimira Sorokina končí. Začína sa epocha, kde sa knihy už nevydávajú a netlačia, uchovávajú sa už len v múzeách. A medzi bohatými snobmi sa šíri nová móda - grilovacie párty, kde mäso zručný kuchár obracia na ohni z horiacich papierových kníh – papierových polenách. Nová móda tak zmení knihy na ohrozený druh zapísaný v Červenej knihe a novodobé čítanie, grilovanie a požívanie takto pripravených pokrmov na zločin.

Kúpiť za 8,42 €

Podobný obsah

Ako milovať svoju dcéru

Recenzie

Ako milovať svoju dcéru

Od narodenia som dcérou svojej matky a časom som sa stala matkou dcéry. Viem, aké je to byť tou, ktorú mama neustále sleduje, a zároveň tou, ktorá nepretržite striehne na kroky svojho dieťaťa. Poznám túžbu byť vlastnená a vlastniť, byť napadnutá pocitom akejsi dlžoby a znepokojivého stavu, že ten pohľad už viac neznesiem. A pritom sa často dívam rovnako. Očakávam, predpokladám a chránim. Nevedome, ale predsa tlačím svoju dcéru do kútov, kde si myslím, že je to pre ňu dobré. Kolíšem si dcéru spôsobom, ktorý považujem za najvhodnejší. Do istej miery je to vítané, priam potrebné. Dokedy to však je?

Na smrť nemusíme byť sami

Recenzie

Na smrť nemusíme byť sami

Patrí medzi čestné povinnosti povzdychnúť si, ako sa všetci vospolok (a zahltení trápnosťami) vyhýbame téme odchádzania zo života. No nakoniec je minimum tých, ktorí sa do tohto terénu s odvahou, empatiou i pokorou vyberú.

Ženy u oltáře?

Recenzie

Ženy u oltáře?

Situácia a postavenie žien v kresťanstve a v katolíckej cirkvi sa do spoločenských dialógov dostáva pravidelne už do čias raného kresťanstva. Cirkevní otcovia i teológovia sa zaoberajú rolou ženy najmä v cirkvi intenzívne už od prelomu 4. a 5. storočia. Otázky sa týkajú najmä svätenia žien a ich možnosti slúžiť pri oltári a viesť službu eucharistie.