Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Na začiatku bola vražda.

A vy budete o nej dobre informovaní. Stačí si na internete vyhľadať pod heslom skutočného mena hlavnej protagonistky Grace Marks dostupné údaje o tejto historickej osobe z prvej polovice 19. storočia. Tu sa ale Váš názor na kontroverznú osobu začne trieštiť a v tomto bode prichádza román od Margaret Atwood - Volali ma Grace (2020, Slovart), všeobecne tiež známy ako Alias Grace.

Z úcty k dejinám sa v ňom Margaret Atwood snaží verne rekonštruovať detaily prípadu vychádzajúce z vtedajšej tlače aj zachovaných správ ohľadom Grace Marks.

Nič kľúčové nevyzradím, ak priamo poukážem na to, že najdôležitejšia je vražda - ňou sa všetko len začína. Margaret Atwood si na paškál berie charakteristiku hlavnej hrdinky, aká dostane zmierlivý trest a neusmrtia ju za zločin spáchaný v Kanade. Autorka sa jej snaží žensky porozumieť, ukázať prostredie z akého vychádza, situáciu čo predchádzala jej správaniu aj následnú konfrontáciu so skutkom. Do obrazu miesi pozíciu ženy z nízkej spoločenskej vrstvy, s akou sa zaobchádzalo na úrovni majetku. O dôsledkoch slúženia Margaret Atwood hovorí aj vo svojom pozoruhodnom románe Príbeh služobníčky (Slovart, 2018), tu je jej rozprávanie v úrovni fantázie a na postavy sa dívame z perspektívy nepoznanej budúcnosti sústredenej okolo fiktívnej Gileádskej republiky, v akej plne vyniká jej feministický pohľad na sexualitu a staromódnu, neprípustnú podriadenosť ženy nielen voči mužovi, ale aj voči svojmu ponižujúcemu a servilnému poslaniu, aké si ospravedlňuje vierou vo vlastné schopnosti.

Charakteristickým prvkom pokriveného modelu existencie ženy je u Atwoodovej prepožičiavanie tela ženskej hrdinky. Zatiaľ čo v Príbehu služobníčky čítame, mimo iné, o tematike pôrodnosti založenej na citovej vyprahnutosti, v románe Volali ma Grace si zase Grace Marks pohadzovali medzi psychiatriou a políciou - vytvorí sa podivný obraz ukazujúci na absolútnu bezbrannosť, ale skôr neschopnosť úradov porozumieť zložitejším vzorcom správania. Odložiť niekoho na psychiatriu bolo pre kriminalistiku 19. storočia istým komfortom, rozhodnutie sa dalo ospravedlniť neprispôsobivým správaním osoby alebo šialenosťou, ktorá sa často dala a dá i predstierať, veď lebo, do hlavy nikto nikomu nevidí (poukazujú na to napríklad i romány ako Myseľ (Európa, 2011) od Leonida Andrejeva, alebo notoricky známy Zločin a trest (Odeon, 2014) od F.M. Dostojevského) ).

Identita hrdiniek a jej kolorit pramení zvnútra a tam sa nachádza aj priestor na protest a konflikt, ktorý je alternátorom často fatálnych konaní. Dôležitejšie ako skutky sú u Margaret Atwoodovej myšlienky smerujúce k samotným skutkom. Často sa opierajú o negatívnu skúsenosť či poníženie, čo môžeme sugestívne prežiť aj v románe Volali ma Grace.

Bytostná tieseň na lodi v prežívaní literárnych scén navodzuje aj aktuálny obraz o kríze migrantov. Aj cesta do Ameriky mnohých našich predkov mala isté totožnosti s vôľou utečencov zachrániť sa pred ťažkou situáciou v domove. Viera v lepší život, vidina zamestnania, zmena. O odvrátenej strane týchto predstáv dnes vieme z literatúry faktu pomerne dosť. Grace naprieč týmto ambíciám zažíva rozporuplné pocity a ocitá sa v ambivalentnej vôli svojich pánov, ktorých autoritu až fyzicky cítiť. V niektorých momentoch som si hovoril, že román Volali ma Grace je ako dievčenská postava Anny od Lucy Maud Montgomery. Akurát v priamom ohrození osudu so silným pocitom vykorenenia a nespravodlivosti. Grace je situovaná do sveta, kde sex je len radovou chuťou a odopierať svojim pánom potešenie zmyslov je smiešne, proti čomu chce čitateľ prirodzene bojovať.

Spojenec v nás čitateľoch si vie odpovedať aj na mnohé nastolené otázky, civilným spôsobom dostávame aj portrét ženy a nespravodlivo nastavenej doby. Vina alebo nevina? Po prečítaní si budete vedieť odpovedať, že či je táto otázka objektívna a v jadre príbehu nedrieme i neporaziteľný kraken meniaci tváre.


Margaret Atwood

Volali ma Grace

Slovart, 2020

Preklad: Jana Juráňová

Zobraziť diskusiu (0)

Volali ma Grace

Volali ma Grace

Margaret Atwood

Kanadská spisovateľka Margaret Atwood v historickom románe Volali ma Grace spracovala prípad vraždy Thomasa Kinneara a jeho gazdinej Nancy Montgomeryovej, ku ktorej došlo v roku 1843 v Hornej Kanade. Zo zločinu obvinili a na trest smrti odsúdili dvoch služobníkov obetí: Grace Marksovú a Jamesa McDermotta.Neskôr však Grace udelili milosť a trest jej zmenili na doživotie. Hoci sa autorka prísne drží faktov a nezmenila ani najmenší detail z vtedajšej tlače alebo z diel iných spisovateľov, ktorí sa o prípad zaujímali, príbeh obohatila fiktívnou postavou psychológa, ktorý má odborne zhodnotiť Gracein duševný stav a jej možnú vinu. Lekár sa zo všetkých síl snaží ostať nezaujatý a profesionálny, a pritom sa čoraz viac sa zaplieta do Graceinho príbehu. Podľa románu nakrútili aj úspešný seriál.

Kúpiť za 16,95 €

Podobný obsah

Transport do Samarkandu

Recenzie

Transport do Samarkandu

Popredná súčasná ruská spisovateľka Guzeľ Jachinová si s mimoriadne náročnými témami veľmi rada tyká. Často sa dotýka skutočne boľavých problémov, ktorými história jej domoviny v každom smere doslova prekypuje. Podobné motívy preto masívne rezonujú i v jej najnovšom opuse. Je ním výborný historický román Transport do Samarkandu, ktorý u nás vydal Slovart. V prekladateľskej réžii osvedčeného Jána Štrassera tak vítane rozšíril rady utešene sa rozrastajúcej šperkovnice v edícii MM.

O tele duše

Recenzie

O tele duše

Akou akosťou môžu disponovať vaše krátke texty, ak ste prvou dámou súčasnej ruskej literatúry a pevne vyrastáte z neotrasiteľných základov čechovovskej tradície? Pokiaľ tipujete extratriednu kvalitu, robíte dobre. Presne takú radno hľadať v poviedkovej zbierke s názvom O tele duše od vskutku výnimočnej spisovateľky Ľudmily Ulickej, ktorej prekladu sa s veľkou chuťou ujal stále potešujúco činný Ján Štrasser, pričom knižka už pred istým časom vyšla v známej edícii MM Vydavateľstva Slovart.

Úzkosť

Úzkosť

Denisa Fulmeková

Arleta, hrdinka tohto fragmentárneho rozprávania, si uvedomuje, že je za pomyselnou polovicou života. Prijala v ňom množstvo rolí ‒ je matkou, manželkou, dcérou, kamarátkou, spisovateľkou. Navonok je s nimi stotožnená, hoci sú aj chvíle, keď sa jej zmocňuje pocit, že tá-ktorá úloha presahuje jej limity. Priznáva si, že rovnako ako je rôznymi situáciami zraňovaná, v iných zasa zraňuje ona. Pomaly v nej rastie odhodlanie odložiť všetky masky, pretože chce spoznať pravdu. Čo na tom, že tá má napokon podobu čoraz nápadnejších trhlín? Teraz je Arletinou úlohou nájsť odvahu prestať ich skrývať. Novela Denisy Fulmekovej je odvážnym čítaním o veciach, ktoré nikoho z nás neminú.