NOCturná
Čerstvá nominantka na Anasoft litera Jana Bodnárová v knihe NOCturná rozoberá povahu hudby a jej vplyv na rôzne emócie. Ukazuje, že hudba je neoddeliteľnou súčasťou rôznych osudov aj vtedy, keď žiadna nehrá.
„Dieťa odhrnulo záclonu. Ústami sa dotýka skla. Pozerá na doteraz neopravenú zrútenú konštrukciu na betóne. Potichučky začne spievať, čo ho naučila stará žena. Na sklo pritom nadýcha obláčik pary. “
Hudba je dôležitá najmä tam, kde sú hluché miesta. Jana Bodnárová ich odkrýva a snaží sa do nich vniesť ľudský element. Padajú listy, padá sneh. Všetko ako dôsledok vyššieho poriadku a prírodných rituálov. Spolu s človekom tvoria tieto javy harmóniu a tá ho inšpiruje k hudbe. Môže byť melancholická, fatálne depresívna, tiež však pozitívna, alebo experimentálna s kolísavou emóciou. Jej úprimnosť a kvalitu určí až prostredie v ktorom vzniká alebo ku ktorému prehovára. História, ak ju dokáže skladba prežiť, si postupne vyberá to podstatné. Tak majú možnosť žiť Chopinove nokturná dodnes. Prežili aj holokaust, absorbovali jeho smútok a pietu. Dnes možno dotvárajú atmosféru iných udalostí.
Do štruktúry textu v knihe NOCturná nápadito vnikajú prázdne notové osnovy a postupne sa vytrácajú, aby sa objavili v správny čas, kedy je zase potrebný ich dramatický efekt. Kniha je rozdelená do dvoch častí - Performancie noci a Tí, ktorí odišli. Ani jedna z častí neskrýva sentimentálnu povahu noci, naopak, demonštruje jej účinky.
„Hrbí sa v panelákovom byte za stolom. Je to vlastne iba konferenčný stolík. Tenké kovové nohy musel podložiť stĺpcami kníh, aby sa za stolíkom dalo písať a on sa nemusel hrbiť. Panelák je tichý. Len občas počuje splachovanie záchodu v kúpeľniach nad sebou a pod sebou.
…Je veľmi sám. Ale v jeho veľkej hlave rotujú v noci náhle a objavné myšlienky, až sa mu z toho rozsvietia svetlosivé oči - ako fluoresenčné kamene… ”
Samota v knihe funguje zvláštnou ľudnatosťou, pretože ju autorka nenecháva patrične doznieť, ale nadviaže na ďalšiu existenciu. Jeden osud napája na druhý, aby sa vzájomne povzbudzovali, hoci mnohokrát len z diaľky. Tak vzniká pocit, že na samotu je každý sám, ale tá má dosť kapacity pre všetkých. Má schopnosť odohrávať sa na viacerých miestach s obdobným priebehom.
Krátke fragmentárne obrazy vytvárajú mozaiku noci a za úlohu si dávajú podčiarknuť najmä jej komornú tmu do akej vstupujú postavy a svetlá, aby vyrušovali jej prirodzený pokoj. Noc slúži na odpočinok, ale potom sú tu aj taxikári a zdravotníci.