O čom je Muž?
Takmer o každej knihe sa dá povedať, že je „o ženách a mužoch“. Rovnako je to pri tomto románe s príznačným názvom – Muž. Čím však kniha prekvapí, je iskrivá irónia a nadhľad, s akými autorka upratuje tú skriňu, čo sa volá život. Beletristická prvotina slovenskej autorky a prekladateľky vychádza pod pseudonymom Ester Weissová-Fekete. O čom kniha je, sa v tomto článku dozviete slovami autorky.
„Kniha Muž je o životoch a o pocitoch. O pocitoch a myšlienkach a životných púťach. O zákrutách a slepých uličkách všetkých Ester alebo Ev alebo Lilit, milujúcich a nenávidiacich svojich Adamov, Martinov, Jozefov alebo Jánov. Praotcov, otcov, manželov, priateľov, milencov a synov… a cez nich zase svoje mamy a macochy a staré mamy a dcéry a sestry. A seba samé.
Dobre to ten Martin Buber povedal: Vzťah je čosi tretie medzi Ja a Ty. Ak by sa ma niekedy niekto pýtal, doplnila by som, len tak skromne, iba pre seba a pre mojich mužov a moje ženy a moje deti, malými písmenkami pod čiaru: Život je to čosi tretie medzi nami, medzi tebou a mnou, medzi čiernou a bielou, medzi včera a zajtra, a do toho medzipriestoru sa vojde celý nekonečný pestrofarebný, nebieločierny svet. A ten svet je dobrý. Aj keby občas nebol.
Alebo, a to je dosť pravdepodobné, je to všetko nejako ináč. Aspoň v našej rodine vždy bolo. Takmer vždy.“
– Ester Weissová-Fekete
Autorský pseudonym Ester Weissová-Fekete je trojslovný koncept príbehu. Príbehu Ester, ktorá sa narodila do rodiny s históriou a geografiou takými farebnými, že jej členovia celkom zákonite nemôžu svet vnímať čiernobielo, schwarz-weiss, fekete-fehéren. A že na tú čiernobielosť či bieločiernosť musia neomylne po celé generácie narážať a snažiť sa jej rozumieť a vyhnúť sa jej dôsledkom. Vo všetkom tom kľučkovaní medzi bielou a čiernou nemôžu nevnímať svet pestro, nemôžu ho nežiť pestro. Nemôžu sa stretávať a rozchádzať, vydávať a rozvádzať, milovať a nenávidieť, smiať sa a plakať ináč než pestrofarebne.
Ester Weissová-Fekete publikuje svoju prvú knihu vo vydavateľstve Artforum.
Vychádza 25. 2. 2022
Publikáciu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.