Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Paul Auster: 70

Tretieho februára 2017 sa dožíva sedemdesiatich rokov významný americký spisovateľ Paul Auster, ktorého mnohé diela boli preložené aj do slovenčiny a češtiny. K svojmu jubileu pripravil pre čitateľov nezvyčajný darček: 31. januára 2017 vyšiel jeho doteraz najrozsiahlejší, takmer deväťstostranový román pod názvom „4 3 2 1“.

Just because you wander in the desert, it does not mean there is a promised land.

Len zato, že blúdite púšťou, ešte nemusí existovať zasľúbená krajina.

[Paul Auster, The Invention of Solitude (Vynález samoty)]


Najnovší román Paula Austera sa začína zábavnou historkou:

„Podľa rodinnej legendy vyšiel Fergusonov starý otec peši z rodného Minska so sto rubľami zašitými do podšívky kabáta, prepravil sa cez Varšavu a Berlín na západ do Hamburgu, kúpil si lístok na loď Empress of China, ktorá za silných zimných búrok prekročila Atlantik a v prvý deň dvadsiateho storočia vplávala do newyorského prístavu. Pri čakaní na imigračného úradníka na Ellis Islande sa dal do reči s krajanom, ruským Židom. Ten mu poradil: Zabudni na meno Reznikov. S tým sa ti tu dobre nebude vodiť. Na nový život v Amerike potrebuješ americké meno, niečo s dobrým americkým cvengom. Keďže angličtina bola v roku 1900 pre Izáka Reznikova ešte cudzím jazykom, popýtal staršieho a skúsenejšieho rodáka o radu. Povedz im, že si Rockefeller, navrhol ten chlapík. Také meno nemôže uškodiť. Ubehla hodina, potom ďalšia a keď sa konečne devätnásťročný Reznikov posadil na výsluch pred imigračným úradníkom, už dávno zabudol meno, ktoré mu krajan poradil. Unavený prisťahovalec sa sklamane tresol po hlave a vyhŕkol v jidiš: Ikh hob fargessen (zabudol som)! A tak sa stalo, že Izák Reznikov svoj život v Amerike zahájil ako Ichabod Ferguson.“

Aj keď sa jedná o variáciu anekdoty, ktorou obveseľujú turistov sprievodcovia pri návšteve Ellis Islandu, má predsa niečo spoločné so životom Paula Benjamina Austera. Narodil sa v roku 1947 v stredostavovskej židovskej rodine v Newarku (New Jersey) a jeho starí rodičia mali poľské korene (aj Reznikovov/Fergusonov rodný Minsk v minulosti patril do Poľsko-litovskej únie). Vyrastal na predmestiach Newarku. Po strednej škole istý čas cestoval po Európe, navštívil Paríž i Joyceov Dublin, Taliansko a Španielsko, no stihol sa včas vrátiť do USA, aby sa zapísal na Kolumbijskú univerzitu v New Yorku. Univerzita bola v roku 1968 miestom študentských nepokojov, Auster sa na nich však aktívnejšie nezúčastnil, hoci neskôr našli odraz v jeho dielach. Šťastne ho minulo aj rukovanie do vietnamskej vojny. Na Kolumbijskej univerzite získal bakalársky a magisterský titul z anglického jazyka a komparatívnej literatúry.

Po skončení štúdia sa spolu so svojou budúcou manželkou, Lydiou Davisovou (dnes tiež úspešnou spisovateľkou), presťahoval v r. 1971 do Paríža. Zaľúbený pár tam žil dosť biedne, z ruky do úst, nad hladinou sa držal občasnými prekladmi z francúzštiny. V roku 1974 sa, s pár dolármi vo vrecku, vrátili do USA a zosobášili sa. O rok sa im narodil syn Daniel, ich manželstvo však bolo turbulentné a rozpadlo sa v roku 1978. Paul Auster sa ocitol v hlbokej kríze: „zem sa otvárala, ..., veci, o ktoré sa človek opieral, zrazu prestali existovať.“

Dve okolnosti priniesli zlom v spisovateľovom živote. V roku 1979 náhle zomrel na infarkt jeho otec a dedičstvo po ňom umožnilo Austerovi venovať sa výlučne literatúre. A o dva roky neskôr sa zoznámil a čoskoro oženil so spisovateľkou a esejistkou Siri Hustvedtovou. Auster často zdôrazňuje, že ho zachránila a „je najinteligentnejším človekom, akého som poznal, ..., nikdy mi nedala radu, ktorú by som nebol poslúchol.“ Žijú spolu už 36 rokov, ich jediná dcéra Sophie je speváčkou, skladateľkou a herečkou.

Otcova nečakaná smrť priniesla Austerovi nielen finančné zabezpečenie, ale bola zásadným momentom pre jeho budúcu tvorbu. Stala sa inšpiráciou pre jeho oceňovaný debut The Invention of Solitude (Vynález samoty, 1981). Kniha má dve časti: prvá, spomienková, má názov Portrait of an Invisible Man (Portrét neviditeľného človeka), zatiaľ čo druhá, The Book of Memory (Kniha pamäti), je akýmsi manifestom, ktorý anticipuje ústredné témy jeho neskorších románov.

Medzi otcom a spisovateľom vždy zívala priepasť; akoby sa však otcova smrť mala stať mostom, ktorý ju dokáže preklenúť. Z pamäti i zo spomienok členov rodiny, zo starých albumov sa Auster pokúša z úlomkov poskladať mozaiku – obraz muža, ktorého takmer nepoznal. Že to je blúdenie s iluzórnym cieľom, naznačuje i citát z knihy na začiatku tohto príspevku. Prchavý obraz otca, vzdialeného, unikajúceho, neuchopiteľného aj za jeho života, sa autorovi len ťažko darí zachytiť, preteká mu cez prsty, aj po otcovej smrti.

V druhej časti, Kniha pamäti, sa Auster podrobne venoval analogickým životným situáciám, ktoré mali spoločné črty s jeho vzťahom k otcovi, a načrtol pritom témy, ktorým sa venoval vo väčšine neskoršieho diela: témy izolácie, jazyka, vzťahu pamäti a prítomnosti. Existenciálne témy, absurdita, úloha náhody v živote človeka, otázky identity a subjektivity, ľudské straty a nálezy sú prítomné vo väčšine jeho románov.

Výrazný úspech Paulovi Austerovi priniesla séria troch len voľne súvisiacich príbehov The New York Trilogy (Newyorská trilógia). Všetky (City of Glass, Sklené mesto; Ghosts, Duchovia; The Locked Room, Zamknutá komnata) majú detektívnu zápletku, nie sú však skutočnými detektívkami, skôr postmodernými hybridmi medzi detektívkou a francúzskym „novým románom“.

Analyzovať tvorbu Paula Austera podrobnejšie by si vyžadovalo značný priestor a oveľa väčšiu erudíciu, ako má autor týchto riadkov. Spomeňme preto iba, že jeho bohaté dielo, ktoré tvorí takmer dvadsiatka románov, šesť zbierok poézie, takmer desiatka kníh esejí a memoárov, atď., je oveľa populárnejšie v Európe ako v USA. Akoby to, čo hovoria jeho diela o americkej spoločnosti, nebolo Američanom príjemné počúvať. Celý rad Austerových diel vyšiel v ostatných dvoch desaťročiach aj po česky alebo po slovensky. V Česku má na tom zásluhu vydavateľstvo Prostor (Newyorská trilogie, 1999 a 2008; Vynález samoty, 2000; Leviatan, 2002; Mr. Vertigo, 2004; Kniha iluzí, 2005; Brooklynské panoptikum, 2007; Muž ve tmě, 2009; Toulky skriptoriem, 2010; V krajině posledních věcí, 2014), na Slovensku vydal Ikar Knihu ilúzií (2004) a Brooklynské frašky (2007), Petit Press Sklené mesto (2005) a vydavateľstvo Artforum Putovanie v skriptóriu (2010), Sunset Park (2011) a Zimný denník (2013).

Menej známe je, že Paul Auster je aj filmovým režisérom a scenáristom. Spolurežíroval (s Waynom Wangom) úspešný nezávislý film Smoke (Dym, 1995), ktorý vychádza z Austerovej poviedky Auggie Wren’s Christmas Story (Vianočná rozprávka Auggieho Wrena). Vo filme exceluje Harvey Keitel v úlohe Auggieho, majiteľa obchodíka s tabakom na rohu jednej ulice v Brooklyne, ktorý každý deň v rovnakom čase fotografuje blízku križovatku. Druhou ústrednou postavou je spisovateľ Paul Benjamin, Austerovo alter ego, ktorý sa vyrovnáva s osobnou a tvorivou krízou zapríčinenou nezmyselnou smrťou manželky pri pouličnej prestrelke.

Auster je (spolu)režisérom ďalších troch filmov a (spolu)autorom viacerých scenárov, tak pre vlastné filmy, ako aj pre iných režisérov.

Vráťme sa ale k najnovšiemu Austerovmu románu 4 3 2 1, ktorý vyšiel v posledný januárový deň v USA i vo Veľkej Británii a zároveň aj v nemeckom preklade; holandský preklad sa má objaviť na pultoch 7. februára. Hrdina románu, Archibald Isaac Ferguson, je vnukom onoho Reznikova z historky na začiatku tohto príspevku. Presnejšie, hrdinami sú štyri verzie toho istého Archieho Fergusona, ktoré síce od rodičov zdedili rovnakú genetickú informáciu, ale ich ďalšie životy, vďaka sérii často náhodných a nečakaných udalostí, sa v románe vyvíjajú každý inak. Auster vraví, že „pokiaľ mi je známe, ešte nik nenapísal román touto formou“, má však slávnych predchodcov, ktorí sa pohrávali s podobnou ideou. Ako inšpirácia Austerovi mohla poslúžiť poviedka Záhrada, v ktorej sa cestičky rozvetvujú od Jorgeho Luisa Borgesa, ktorého často spomína v Newyorskej trilógii. Blízkym literárnym príbuzným je aj román Maxa Frischa Volajte ma Gantenbein, ktorý rozvíja myšlienku, že k rovnakému súboru udalostí je možné vymyslieť viacero rôznych životov.

Do života Fergusona v štyroch obmenách premietol autor nemálo momentov zo života vlastného. Archie sa narodil rovnako ako autor v roku 1947, no presne o mesiac neskôr, 3. marca. Každá jedna jeho kópia vyrastala v autorovom rodnom Newarku. Jeden z Fergusonov umrel ako trinásťročný v prázdninovom tábore zasiahnutý bleskom počas letnej búrky. Podobný traumatický zážitok mal spisovateľ vo veku 14 rokov, keď blesk zasiahol kamaráta a on sa mu márne snažil poskytnúť prvú pomoc. Iný Ferguson žil v Paríži v rovnakej podkrovnej izbe, ako Auster začiatkom 70. rokov. Ako ozvena spisovateľovho života románom znejú Fergusonove zážitky z nepokojov na Kolumbijskej univerzite, vojna vo Vietname, atď. No vystupujú v ňom aj niektoré postavy z predchádzajúcich Austerových kníh, napríklad David Zimmer z Knihy ilúzií, Peter Aaron z Leviatana a ďalší.

Na fotografii Davida Shankbona z roku 2008 je Paul Auster so spisovateľom Salmanom Rushdiem a izraelským prezidentom Šimonom Peresom. Licencia fotografie: CC BY-SA 3.0.)

Prijatie románu 4 3 2 1 u kritikov je zatiaľ zmiešané, aj keď prevažujú pozitívne recenzie. Viacerí románu vyčítajú neúmerný rozsah, časopis The New Yorker recenziu uzatvára: „Obsiahly, opakujúci sa, občas skvelý a rovnako často rozčuľujúci román 4 3 2 1 nie je nikdy úplne nudný, no príliš často sa stáva dosť otravným; nie je žiaden rozumný dôvod, aby mal osemstošesťdesiatšesť strán, aby sa v ňom u každého jedného Archieho básnilo o láske k bejzbalu, k filmom a k francúzskej poézii, aby sa v ňom rozoberala každá jedna dôležitejšia udalosť päťdesiatych a šesťdesiatych rokov dvadsiateho storočia.“

Sám Auster, ktorý román začal písať vo veku 66 rokov (v rovnakom, v ktorom zomrel jeho otec), však považuje román za najväčšiu knihu svojho života: nielen kvôli jej rozsahu, ale hlavne kvôli presvedčeniu, že „prevládne nad všetkým ostatným. Po celý život som čakal, že napíšem túto knihu. Po všetky tie roky som k nej dorastal.“

(Spracované na základe informácií z webov zahraničných periodík a z Wikipédie.)


Štefan Olejník

Zobraziť diskusiu (0)

Zimný denník

Zimný denník

Paul Auster

Miles Heller je mladý človek bez ambícií, sužovaný pocitom viny za smrť nevlastného brata, už sedem rokov žijúci v dobrovoľnom exile bez kontaktu s rodinou. Zmysel života nachádza až vo vzťahu s výnimočne inteligentnou, no ešte neplnoletou Pilar Sanchezovou.

Kúpiť za 10,12 €

Putovanie v skriptóriu

Putovanie v skriptóriu

Paul Auster

V malej miestnosti s posteľou, písacím stolom a stoličkou (a kde možno je, ale možno nie je šatník) sedí starec. Každý deň sa prebúdza bez jedinej spomienky v hlave, ale s nejasným pocitom viny.

Kúpiť za 5,87 €

Collected Prose - Auster

Collected Prose - Auster

Paul Auster

Written by the celebrated author of The New York Trilogy, The Book of Illusions and Invisible presents here a highly personal collection of essays, prefaces and occasional pieces written for magazines and newspapers. Ranging in subject from Walter Raleigh to Kafka, Hawthorne to the high-wire artist Philippe Petit, conceptual artist Sophie Calle to Auster's own Olympia typewriter, the 9/11 attack on the Twin Towers to his beloved New York City itself, Auster displays all his customary flair, wit and insight.

Kúpiť za 19,99 €

Muž ve tmě

Muž ve tmě

Paul Auster

V nejnovějším románu se Paul Auster představuje v takové podobě, na jakou jsme u něj zvyklí – jako výborný vypravěč příběhů, který využívá postupy a prvky pokleslých žánrů. Autor pracuje s motivy detektivního, špionážního, sci-fi , válečného a milostnéhorománu, přičemž příběhy často vkládá do sebe a zároveň nenásilně rozvíjí úvahy o povaze reality a lidských dějin

Kúpiť za 12,07 €

The Invention of Solitude

The Invention of Solitude

Auster Paul

'One day there is life...and then, suddenly, it happens there is death.' So begins Paul Auster's moving and personal meditation on fatherhood. The first section, 'Portrait of an Invisible Man', reveals Auster's memories and feelings after the death of his father.

Kúpiť za 11,95 €

The New York Trilogy

The New York Trilogy

Auster Paul

The New York Trilogy is an astonishing and original book: three cleverly interconnected novels that exploit the elements of standard detective fiction and achieve a new genre that is all the more gripping for its starkness. In each story the search for clues leads to remarkable coincidences in the universe as the simple act of trailing a man ultimately becomes a startling investigation of what it means to be human.

Kúpiť za 10,99 €

The Book of Illusions

The Book of Illusions

Paul Auster

A grief-stricken man's obsession with the mysterious life of a silent film star takes him on a strangeand intense journey into a shadow-world of lies, illusions and unexpected love . . . Six months after losing his wife and two young sons in a plane crash, Vermont professor David Zimmer spends his waking hours mired in a blur of alcoholic grief andself-pity. Then, watching television one night, he stumbles upon a lost film by Hector Mann, and finds himself enraptured.

Kúpiť za 7,99 €

Report from the Interior

Report from the Interior

Paul Auster

Charts the author's moral, political and intellectual journey as he inches his way toward adulthood through the post-war fifties and into the turbulent 1960s. In the beginning, everything was alive.

Kúpiť za 18,95 €

Podobný obsah

Fedor Gál 70

Správy

Fedor Gál 70

Fedor Gál je pro mě jedním z lidí, kteří symbolizují moderní svobodné Slovensko. Navíc - jsem obdivovatel jeho přímé řeči.

Dva dojímavé príbehy

Správy

Dva dojímavé príbehy

Niekedy otvorím knihu a cítim, že teraz je ten správny čas, kedy si ju musím prečítať. Nedávno som prečítal 2 knihy, ktoré majú niečo spoločné. Hlavným hrdinom týchto kníh je muž, ktorému zomrela manželka a on sa nevie s jej stratou vyrovnať. A keďže život bez milovanej ženy pre týchto mužov nemá zmysel, hľadajú spôsob, ako ho ukončiť.

Zbrane Kornela Földváriho

Správy

Zbrane Kornela Földváriho

„No nie je ten život zlomyseľné prasa, ktoré sa vyžíva v detinských schválnostiach a dobre sa zabáva na našich reakciách?“ Napísal raz Kornel Földvári svoje milovanej sestre Irene Lifkovej. Roky jej spolu so svojou ženou Naďou písal každý týždeň jeden dva listy, písal ich na stroji a posielal poštou do Trenčína.