Peter Zajac: Tretie slová
Hudobnú skladbu Ilju Zeljenku Tri slová som nepočul, keď vznikla, ani keď vyšla na CD, ale až teraz, 24. marca 2016 v Stredoeurópskom dome fotografie, na pravidelnom podujatí Juraja Mojžiša Schôdzky s umením. Kľúčovým slovom pre vstup Daniela Fischera bola angažovanosť. Urobil to synopticky súbežne. Pustil nám skladbu Ilju Zeljenku a sprevádzal ju premietanými paratextami.
Došlo pritom k zvláštnemu, tak trochu mystickému úkazu. Prihrala ho vlastne náhoda, ale hádam to nebol lacný efekt. Na powerpointovej prezentácii sa objavil názov 3. slová. Bodka zmenila základnú číslovku tri na radovú číslovku tretí, čím sa názov skladby zmenil na Tretie slová.
Pokiaľ bola reč o čase (a bola), mohli tie latentné názvy Prvé slová, Druhé slová a Tretie slová vyjadrovať poradie (a poriadok) v čase a v chronológii ľudského života. Prvé slová sa rodia v premene zvukov na slová v hlase malého dieťaťa. Druhé slová by potom mohli byť plnovýznamové slová dospelého človeka, ktorý sa snaží svet racionálne zdisciplinovať, lebo sa domnieva, že pomenovanie sveta znamená jeho pochopenie, uchopenie a ovládnutie. No v Zeljenkovej skladbe šlo o tretie slová – o skladbu, ktorú zložil Ilja Zeljenka rok pred smrťou, už vo vedomí, že prichádza.
Ilja Zeljenka – ako vieme z osobného svedectva Sergeja Kopčáka – zložil preňho skladbu Tri slová v roku 2006. Sergej Kopčák jej dal svoj hlas, uviedol ju na festivale Melos-Étos v roku 2011 v spolupráci so súborom Quasars Ensemble pod taktovkou Ivana Buffu vedno so skladbou Romana Bergera Tenebrae a Kanonickými variáciami na jeden chorál Mira Bázlika, pričom v štúdiovej nahrávke CD Sergej Kopčák - Posledné slová ju doplnil piesňový cyklus Departures Vladimíra Bokesa.
Tretie slová Ilju Zeljenku sú lamentáciou. Kvílením, nárekom, horekovaním. Predznačujú spev pri pohrebe. Sú Plačom Jeremiášovým, žalospevom, výkrikom bolesti, opisujúcim bezvýchodiskovú situáciu, a zároveň prosbou Bohu. A jeho chválou. Elégiou, a zároveň ódou, akou je aj Ginsbergov Kadiš. Tretie slová sa nerodia ako prvé slová z detských zvukov, ani nevyjadrujú ako druhé slová pyšnú vieru v spasiteľnosť pomenovania a poznania. Sú v ľudskej mysli stvorenými, kultúrnymi, vysoko štylizovanými zvukmi, „modálnymi slovami“, prejavmi ľudskej emocionality, úzkosti vyplašeného, vyľakaného srdca, ktoré hľadá pomoc a účastnosť pri odchode zo sveta a túži po tom, aby ho niekto na tejto ceste sprevádzal. Nie sú slovom monumentálne pyšným, ale skromne vznešeným.
Takouto emóciou tretieho slova sa stal spev. Potichu si myslím, že bol pre Ilju Zeljenku spôsobom, ako zvládnuť umieranie. Nie ovládnuť, lebo umieranie sa ovládnuť nedá, ale zvládnuť, vyrovnať sa s ním, možno, ale naozaj len možno sa s ním aj vysporiadať, ale neviem, či sa so smrťou dá vysporiadať. Povedal by som to takto: skladba Tri slová je Zeljenkovým tretím slovom. Ponukou hudby na účastný dotyk pri umierani. Dotykom ako maximálnou možnou mierou účastnosti, ktorá je najintímnejšou formou angažovanosti.
Peter Zajac
Ďalšie obnovené Schôdzky s umením sa uskutočnia vo štvrtok 7. 4. 2016 o 17.00 na 2. poschodí v Galérii PROFIL Stredoeurópskeho domu fotografie na Prepoštskej č.4
Téma: HROZÍ LITERATÚRE NOVÝ ANGAŽMÁN DŽENTRICKÉHO ROMANTIZMU V
,,PLEBEJSKEJ KOŠELI"?
Hostia: Ivana TARANENKOVÁ a Peter ZAJAC
Moderuje: Juraj Mojžiš