Proroci strážia ľudský svet pred zdivením
Werfelov knižný Jeremiáš je aj po desaťročiach fascinujúci a obrazom prorockej misie nepohodlnej pre mocných nečakane aktuálny.
Fascinujúca literárna freska
Román jedného z generácie pražských nemeckých spisovateľov patrí k titulom, ktoré svojou literárnou veľkoleposťou zaskočia. A to napriek viacnásobným vydaniam, staršiemu, miestami až archaickému prekladu a príslušnosti k povinnému literárnemu kánonu.
Od prvej chvíle je čitateľ ohromený pestrosťou blízkovýchodného sveta pár storočí pred Kristom – jeruzalemskými reáliami, egyptskou a babylonskou kultúrou. Židovský národ žije svoj jedinečný príbeh s Adonajom, kým ostatní okolo sa klaňajú božstvám a bôžikom. Nádvoria sú plné kňazov a kráľových služobníkov. Bohoslužobné priestory sú osvecované plameňmi, ulice sa hemžia zvedavcami, vznešenými občanmi aj chudákmi každého druhu. Toto všetko je v autorovom podaní sugestívne, plné farieb, chutí a vôní, posvätných túžob a zbožných emócií, očakávaní aj prekvapení. Výnimočne atraktívna a nesmierne farebná literárna freska!
Mladý Jeremiáš prichádza na scénu zavčasu. Syn Chilkijáša z Anatót, sprevádzaný nerozlučným sluhom i priateľom Barukom, prichádza do Chrámu ako bezvýznamný medzi bezvýznamnými. Náhle je ceremoniárom vyzvaný, nech prečíta zvitok Tóry priamo pred kráľovou tvárou. Silným a krásnym hlasom predniesol výzvu k odvahe a mieru.
Jeremiášova pozemská existencia sa od tejto chvíle mení na dobrodružstvo muža oddaného svojmu poslaniu. Prorok nie je veštec, ale ohlasovateľ Božej vôle, autor vyrušujúcich a nekompromisných slov, niekto, kto komunikuje s Bohom výnimočným spôsobom, a tak má právo i povinnosť prehovoriť.
Cestami proroka
Jeremiáš sa postupne konfrontuje so všetkými nástrahami prorockej existencie. Musí zvládnuť konflikt s mocou, ktorá je samoľúba a namyslená. Inokedy sa musí šikovne vyhnúť intrigám a odkryť falošné politické hry. Je pokúšaný popularitou, ktorá však rýchlo vyhasne a mení sa na nenávisť.
„Zde mezi těmito sloupy nevládl hrubý hřích násilí, nýbrž zjemnělý hřích ducha, hřích, jenž obratně pátrá po Slovu, aniž činí Slovu po pravdě, hřích, jenž hravé rozštěpuje Učení, aniž vztahuje Učení na sebe.“
Prorok volí v každej chvíli svojej existencie medzi vernosťou národu, Bohu a sebe samému. Realita je tajomne pospájaná, ale odhaliť jej vnútorné prepojenia je umenie.
„Umění pravého proroka bylo v tom, aby správně slyšel, aby odloučil seslané vnuknutí ode všech kalných přísad pocházejících z vášní, žádostí a vůle vlastní bytosti.“
Pritom nesmie zabúdať na svoj vnútorný svet, lebo v ňom sa zjavuje láskavý Boh prinášajúci nádej a budúcnosť do sveta posadnutého už vtedy násilím a utrpením tých najúbohejších.
Inou rovinou sú vzťahy k najbližším. Jeremiášovi bratia – praktickí a pracovití muži – berú svojho „uleteného“ brata s rezervou. Alebo s averziou či pohŕdaním, keď nerozumie ich lopoteniu sa a ekonomickým rámcom, v ktorých žijú. Len matka si s láskou opatruje a pred všetkými bráni svojho najmladšieho…
Národná tragédia vrcholí pokorením Jeruzalema babylonskými armádami. Kráľovi Sidkijášovi sa nepodarí utiecť a tesne pred svojou smrťou vidí ešte hlavy svojich synčekov rozťaté mečom babylonského vojaka.
Werfelov Jeremiáš je súčasťou pochopenia sveta. Nezaobíde sa bez tých, ktorí ho dokrvavení a ponížení už stáročia sprevádzajú, aby odolal vnútornej skaze.
Franz Werfel: Jeremjáš
Preklad: Bohumil Černík
Vyšehrad, 2025