Pulitzerova cena 2017 za beletriu pre Podzemnú železnicu
Dňa 10. apríla 2017 boli udelené Pulitzerove ceny. V kategórii beletrie ocenenie získal Colson Whitehead za román The Underground Railroad (Podzemná železnica) „za inteligentnú zmes realizmu a alegórie, ktorá spája hrôzy otroctva a drámu úteku v mýtus, ktorý má čo povedať aj súčasnej Amerike.“
Po prvýkrát sa ceny, zriadené na základe závetu amerického vydavateľa maďarského pôvodu Josepha Pulitzera (1847-1911), udeľovali práve pred sto rokmi, v roku 1917. Schéma cien sa s časom menila. V Pulitzerovom závete boli ustanovené štyri ceny za žurnalizmus, štyri za literatúru a drámu, jedna za oblasť vzdelávania a päť cestovných štipendií pre študentov. Ustanovenia vydavateľovej poslednej vôle však boli dostatočne flexibilné a umožnili Rade Pulitzerovej ceny kategórie cien upravovať a meniť.
V roku 2017 boli ceny udelené v štrnástich novinárskych kategóriách a v siedmich umeleckých kategóriách: za beletriu, drámu, historické dielo, biografiu alebo autobiografiu, poéziu, všeobecnú literatúru faktu a hudbu. Úplný zoznam ocenených je možné nájsť na webových stránkach Pulitzerovej ceny.
Pristavíme sa podrobnejšie iba pri cene za beletriu. Získal ju román The Underground Railroad (Podzemná železnica, vyd. Doubleday) od Colsona Whiteheada „za inteligentnú zmes realizmu a alegórie, ktorá spája hrôzy otroctva a drámu úteku v mýtus, ktorý má čo povedať aj súčasnej Amerike.“
Podzemná železnica bol krycí názov siete tajných ciest, bezpečných domov a útočísk, které využívali v prvej polovici 19. storočia otroci pri úteku z juhu do slobodných štátov Únie na severe USA a do Kanady. Román rozpráva o jednom takom úteku a prenasledovaní.
Vydavateľstvo Whiteheadov román charakterizuje takto:
„Cora je otrokyňou na bavlníkovej plantáži v Georgii. Život je peklom pre všetkých otrokov, no zvlášť ťažký ho má Cora; vyobcovaná aj spomedzi afrických rodákov vstupuje do veku ženy, v ktorom ju očakávajú ešte väčšie bôle. Keď jej Caesar, ktorý nedávno pribudol medzi otrokov z Virgínie, rozpráva o Podzemnej železnici, rozhodnú sa podujať na desivý a riskantný útek. Ten neprebieha podľa plánu – Cora zabije mladého belocha, ktorý sa ju snaží chytiť. Hoci sa dvojici podarí nájsť jedno z útočísk a vydať sa na sever, neustále ju prenasledujú.
Vo Whiteheadovom dômyselnom príbehu Podzemná železnica nie je púhou metaforou – strojvedúci a sprievodcovia tu v podzemí amerického Juhu naozaj prevádzkujú tajnú sieť koľajníc a tunelov. Prvou zastávkou Cory a Caesara je mesto v Južnej Karolíne, ktoré sa sprvu javí ako naozajstné útočisko. Pod pokojnou hladinou mesta sa však skrývajú zákerné pasce na čiernych prišelcov. A čo je ešte horšie: Ridgeway, neúnavný lovec otrokov, je im za pätami. Cora musí ďalej unikať, vydáva sa na strastiplný útek zo štátu do štátu, v nádeji, že napokon niekde nájde vytúženú slobodu.
Podobne ako hrdina Gulliverových ciest, Cora na každej etape svojej cesty objavuje iné svety – jej útek je odyseou v čase i v priestore. Popri tom, ako Whitehead bravúrne vyvoláva atmosféru hrôz černochov v období pred Občianskou vojnou, sa jeho román takmer nepozorovane mení na ságu Ameriky: od brutálneho kšeftu s Afričanmi po nesplnené prísľuby súčasnosti. Podzemná železnica je dynamickým dobrodružným príbehom o urputnom úsilí jednej ženy uniknúť hrôzam poroby a zároveň otriasajúcou, pôsobivou meditáciou o amerických dejinách.“
Štefan Olejník